Excuses voor bombardement Nijmegen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door patrickh »

Jan,

Amerika wou gewoon een excuus hebben om de atoombom IN PRAKTIJK uit te proberen.De oorlog was al bijna gewonnen toen Amerika de atoombom inzette,dus vele nutteloze BURGERSLACHTOFFERS!Ze waren al in beraad over overgave,alleen wilden ze hun eer redden,en daarom duurde het zo lang tot er een besluit was.Amerika kan dit dus nooit goedpraten,want het was totaal overbodig!

gr.Patrick
Laatst gewijzigd door patrickh op 24 feb 2009, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door patrickh »

Trouwnens,dit is niet de tactiek van de verschroeide aarde,dat is namelijk een taktiek dat als men gebied aan de vijand moet worden overgegeven,men er zo min mogelijk bruikbaar spul achterlaat van militaire of economische waarde.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Westwall »

patrickh schreef:Trouwnens,dit is niet de tactiek van de verschroeide aarde,dat is namelijk een taktiek dat als men gebied aan de vijand moet worden overgegeven,men er zo min mogelijk bruikbaar spul achterlaat van militaire of economische waarde.
Je hebt gelijk.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4829
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 61 keer

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door patrickh »

Westwall schreef:
patrickh schreef:Trouwnens,dit is niet de tactiek van de verschroeide aarde,dat is namelijk een taktiek dat als men gebied aan de vijand moet worden overgegeven,men er zo min mogelijk bruikbaar spul achterlaat van militaire of economische waarde.
Je hebt gelijk.

Dank je :wink:
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Thom »

Westwall schreef:
Kurt Student schreef:
merkloos schreef:Dit soort dingen van plat gooien van steden deden de amerikanen naar mijn idee niet echt super moeilijk over net zoals de duitsers. Hier is bijvoorbeeld het Nijmegen. Maar wat bijvoorbeeld de amerikanen ook hebben gedaan is het platschieten van de stad Tiel met artillerie. (Niet echt bekend bij de Nederlanders) Daar staan geloof ik maar 3 gebouwen in het centrum wat nog afkomstig is van voor (tijdens) de oorlog de rest is plat geschoten door Amerikaans vuur. Omdat er Duitsers in de stad zaten. Weleens waar weinig mensen omgekomen door evacuatie maar zowat de hele culturele erfgoed van mijn stad is er aan. Kan er bijna geen foto's over vinden maar heb er 1 gevonden.

http://www.oudheidkamer-tiel.nl/images/ ... foto34.jpg
Steden als Leiden, en Gouda zijn ook door hun bredere stations vroeger deels in vlammen opgegaan.
De foeilelijke bebouwing om het station van Leiden herinnert hier nog aan en ook is een groot deel van de oude stationsbuurt van Gouda in vlammen opgegaan.

Ik heb overigens nog een boekje over Tiel in oorlogstijd.
Het valt van ellende uit elkaar, maar het is nog goed te lezen. Er staan goede beschrijvingen in over het geschut in de polders van Wamel, een dorp aan de overkant van Waal. Van hieruit is Tiel aan gruzelementen geschoten.
merkloos schreef:
Je haalt in je reactie de niet vernietigde Waalbrug aan. Ik weet niet wat je hiermee precies wilt zeggen maar bedoel je te beweren dat men de brug heeft gespaard omdat hij later zou kunnen worden gebruikt door de geallieerden? In februari 1944 was een operatie zoals Market Garden nog helemaal niet aan de orde. Men moest immers nog de landing op de Franse kust gaan uitvoeren.
Ik had nog helemaal niet gedacht aan de link met Market Garden. Los van het feit dat ze wel dankbaar gebruik hebben gemaakt van deze brug, maar dat zou sowieso zijn gebeurd.
Maar de Waalbrug was een duidelijk strategisch doelwit geweest. En ja, als je dan die foto's ziet van die uitgebrande stad met die nog volledig intacte brug, dan gaat er ergens in mijn hoofd wel iets zoemen. Het deed mij een beetje denken aan de Dom van Keulen die ook relatief goed uit de oorlog kwam. Maar dat was wél afgesproken werk.

Afbeelding
Hallo,

Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft u echt een afkeer tegen de Geallieerde Strijdkrachten die ons hebben bevrijdt van het walgelijke Nazisme.
Ik kan er natuurlijk ook naast zitten maar in uw berichten in verschillende topics waaronder deze, vertelt u alleen maar negatiefs over onze bevrijders...

mvg,

Jan

Jan en Roland, laat over een ding geen misverstand bestaan. Ik ben dolblij dat de geallieerden west-Europa hebben bevrijd van die vreselijke man en zijn consorten. En hiermee ook het einde van de SS en de Gestapo. Een afkeer tot de bevrijders heb ik dus zeker niet.
De beelden en foto's van Overlord en de de horizon met de naderende bevrijders bezorgen mij keer op keer weer kippenvel.
Maar tegelijkertijd ben ik ook geen persoon die , als een geestlijke met een lege gebedsmolen, de niet te accepteren dingen bedekt met positievere zaken.
Al had ik een soortelijke reactie zoals die jullie plaatsen wel verwacht. Wellicht komt dit doordat jullie sinds de zeventiger jaren een flinke dosis meer aan lesmateriaal over de oorlog voorgeschoteld krijgen. Waarbij respect, vrede, en vooral de afkeer naar het onverteerbare racisme en fasicsme.
Ik heb in mijn studententijd nota bene meegeholpen met de aktie om meer informatie in het lespakket van basischool leerlingen te krijgen, deze was vooral in de regio Amsterdam en Haarlem succesvol te noemen. Deze campagne werd geleid door de helaas 4 jaar geleden overleden Arek Samuelson, een Bergen Belsen heeft overleefd, verder heeft mevrouw Gies, bekend van het Anne Frankhuis ook haar medewerking verleent waarbij de meest harde verhalen werden afgewisseld met relativerende humor, dit was een zeer indrukwekkende tijd voor mij. Zeg maar gerust een verrijking. Arek was een van de weinigen die mij, als Duitser, vanaf mijn begin in Amsterdam heeft geholpen en toonde hiermee aan meer van de oorlog geleerd te hebben dan menig Nederlander in die tijd.

Helaas, zo oordeelde ook mijn collega's met dit project, werd er telkens vergeten dat er buiten Frankrijk, Denemarken, Noorwegen, Nederland, etc, nóg een veel groter west-Europees land is bevrijd. Duitsland welteverstaan. En ik koester de prachtige historie van het Wirtschaftwunder. De tijd van sportieve en culturele vooruitgang. De tijd dat men weer trots was op (West-) Duitsland. De mannen die dit mogelijk hebben gemaakt waren onder andere niet ver van mijn woning gestationeerd, nabij de bossen van Quickborn. In de vakanties op de fiets naar de bossen, om een glimp op te vangen van deze helden. Want dat waren ze -ondanks alles - wel.

Ik zeg hierbij ondanks alles, gezien het persoonlijke feit dat ik 2 van mijn ooms, en mijn oma nooit heb gekend door de vuurstorm van '42.
Mijn moeder heeft nooit van ze afscheid kunnen nemen waar er door de tapijt-techniek van de Britten, en de tijdsontstekingen, de lichamen nooit meer zijn gevonden, althans, niet bewust. Deze mensen hebben hun leven verloren door de meest agressieve vorm van bombardementen, in een stadsdeel zonder industrie of vijandelijke instellingen. En lag enkele kilometers van het stadshart en de haven. Burgers en onderduikers, kortom de slachtoffers van het Nazi-regime hadden ook in schuilkelders geen kans tegen de Britse bommenregen die een combinatie vormde die met resultaat al het zuurstof vanuit de grondvesten van de huizen zoog, en hierdoor een vuurstreep naar de bodems van de huizen bracht. De schuilkelders dus.
Geen van hen was een voorstander van Adolf Hitler, en voor hun was hun land nét zo bezet als het land van jullie oma's en opa's.

Op elke plek, waar deze toestanden hebben plaats gevonden, moet men naar mijn mening niet te makkelijk doen.
Statements als 'het was het beste' doet menig mensen te kort, en hiermee wordt weggestopt verdriet weer opgerakeld. Weggestopt, want het volk dat het langst bezet is geweest in de oorlog, 13 jaar lang, en het meest bommen over zich heen hebben gekregen, werder hier in lengtes van decennia aan herrinert.
Zelfs hun nazaten worden nu af en toe nog bestookt met de meest onbeschofte verwensingen en beledigingen.

Laat ik het er maar bij houden dat er niet zoiets bestaat als één waarheid.
Ethisch gezien zeker niet.

Groet,

Thom

Nota bene: Excuses dat dit bericht slechts ten dele, in relatie staat met het onderwerp.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Westwall »

Jan en Roland, laat over een ding geen misverstand bestaan. Ik ben dolblij dat de geallieerden west-Europa hebben bevrijd van die vreselijke man en zijn consorten. En hiermee ook het einde van de SS en de Gestapo. Een afkeer tot de bevrijders heb ik dus zeker niet.
De beelden en foto's van Overlord en de de horizon met de naderende bevrijders bezorgen mij keer op keer weer kippenvel.
Maar tegelijkertijd ben ik ook geen persoon die , als een geestlijke met een lege gebedsmolen, de niet te accepteren dingen bedekt met positievere zaken.
Al had ik een soortelijke reactie zoals die jullie plaatsen wel verwacht. Wellicht komt dit doordat jullie sinds de zeventiger jaren een flinke dosis meer aan lesmateriaal over de oorlog voorgeschoteld krijgen. Waarbij respect, vrede, en vooral de afkeer naar het onverteerbare racisme en fasicsme.
Ik heb in mijn studententijd nota bene meegeholpen met de aktie om meer informatie in het lespakket van basischool leerlingen te krijgen, deze was vooral in de regio Amsterdam en Haarlem succesvol te noemen. Deze campagne werd geleid door de helaas 4 jaar geleden overleden Arek Samuelson, een Bergen Belsen heeft overleefd, verder heeft mevrouw Gies, bekend van het Anne Frankhuis ook haar medewerking verleent waarbij de meest harde verhalen werden afgewisseld met relativerende humor, dit was een zeer indrukwekkende tijd voor mij. Zeg maar gerust een verrijking. Arek was een van de weinigen die mij, als Duitser, vanaf mijn begin in Amsterdam heeft geholpen en toonde hiermee aan meer van de oorlog geleerd te hebben dan menig Nederlander.

Helaas, zo oordeelde ook mijn collega's met dit project, werd er telkens vergeten dat er buiten Frankrijk, Denemarken, Noorwegen, Nederland, etc, nóg een veel groter west-Europees land is bevrijd. Duitsland welteverstaan. En ik koester de prachtige historie van het Wirtschaftwunder. De tijd van sportieve en culturele vooruitgang. De tijd dat men weer trots was op (West-) Duitsland. De mannen die dit mogelijk hebben gemaakt waren onder andere niet ver van mijn woning gestationeerd, nabij de bossen van Quiksbron. In de vakanties op de fiets naar de bossen, om een glimp op te vangen van deze helden. Want dat waren ze -ondanks alles - wel.

Ik zeg hierbij ondanks alles, gezien het persoonlijke feit dat ik 2 van mijn ooms, en mijn oma nooit heb gekend door de vuurstorm van '42.
Mijn moeder heeft nooit van ze afscheid kunnen nemen waar er door de tapijt-techniek van de Britten, en de tijdsontstekingen, de lichamen nooit meer zijn gevonden, althans, niet bewust. Deze mensen hebben hun leven verloren door de meest agressieve vorm van bombardementen, in een stadsdeel zonder industrie of vijandelijke instellingen. En lag enkele kilometers van het stadshart en de haven. Burgers en onderduikers, kortom de slachtoffers van het Nazi-regime hadden ook in schuilkelders geen kans tegen de Britse bommenregen die een combinatie vormde die met resultaat al het zuurstof vanuit de grondvesten van de huizen zoog, en hierdoor een vuurstreep naar de bodems van de huizen bracht. De schuilkelders dus.
Geen van hen was een voorstander, en voor hun was hun land nét zo bezet als het land van jullie oma's en opa's.

Op elke plek, waar deze toestanden hebben plaats gevonden, moet men naar mijn mening niet te makkelijk doen.
Statements als 'het was het beste' doet menig mensen te kort, en hiermee wordt weggestopt verdriet weer opgerakeld. Weggestopt, want het volk dat het langst bezet is geweest in de oorlog, 12 jaar lang, en het meest bommen over zich heen hebben gekregen, werder hier in lengtes van decennia aan herrinert.
Zelfs hun nazaten worden nu af en toe nog bestookt met de meest onbeschofte verwensingen en beledigingen.

Laat ik het er maar bij houden dat er niet zoiets bestaat als één waarheid.
Ethisch gezien zeker niet.

Groet,

Thom

Nota bene: Excuses dat dit bericht slechts ten dele, in relatie staat met het onderwerp.
Hallo,

Ten eerste vind het zeer tragisch dat twee ooms en een oma van u is gestorven en ten tweede heeft u met dit verhaal mij weten te overtuigen.
U moet mij na mijn vorige berichten niet aanzien als een Duitsland-Hater want dat ben ik absoluut niet. Ik vind Duitsland prachtig en de mensen zijn zeer aardig en heel "Gemütlich" :wink:
Maar ik blijf erbij dat de Engelsen en Amerikanen de bommen gooiden om de oorlog sneller te laten beëinding en niet om duizenden misschien wel miljoenen gezinnen te pijnigen. Maar ik kan me er best iets bij voorstellen dat u er anders over denkt aangezien een aantal van uw familieleden tijdens deze bombardementen om zijn omgekomen.

mvg,

Westwall
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door jurgen »

beste jan, ik vind dat u tijdens deze discussie nogal eens over dingen "lult" die hier niet op zijn plaats zijn, of waarvan je niet weet wat het wilt zeggen.

De atoombommen en nutteloze bombardementen gelijk stellen aan de techniek van de verschroeide aarde?
Het voorgaande onder de noemer scharen van "de oorlog sneller te laten beëindigen.

Bovendien typ je je berichten alsof je ze afleest van het schoolbord, ik geloof trouwens dat jij het ook was die het topic over het Vlaams blok begon, met alle stereotypen en schooldenkwijzen van dien.

Misschien zou het niet slecht zijn eens een eigen mening te vormen...
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Westwall »

Beste Jurgen,

Ik heb een eigen mening en dat van die verschroeide aarde had ik gewoon fout, dat gaf ik ook toe'.
En over het vlaams belang heb ik ook een heel eigen mening, en het kan zeker zo zijn dat vele leraren op scholen hetzelfde denken. Zo gek vind ik dat niet.
Dus ik weet het probleem niet.

mvg,

Jan
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door jurgen »

Ik denk niet dat het nutteloze bombardementen waren, tactiek van de verschroeide aarde noemen ze het. Kijk naar Hiroshima, nadat Amerika die atoombom had gegooid, gaven ze zich gelijk over.
Je gaf idd toe dat je fout zat, maar wat voor tactiek is het dan wel volgens jou, en welk nut hadden deze?
Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft u echt een afkeer tegen de Geallieerde Strijdkrachten die ons hebben bevrijdt van het walgelijke Nazisme.
Ik kan er natuurlijk ook naast zitten maar in uw berichten in verschillende topics waaronder deze, vertelt u alleen maar negatiefs over onze bevrijders...
Als eigen mening klinkt dit nogal voorgedicteerd, het klinkt haast of we niks negatief mogen zeggen over onze "heilige" bevrijders, als ik iemand zo in het echt bezig hoor zou ik nogal een verstikkend gevoel krijgen.
Het VB staat hier natuurlijk gans buiten, temeer omdat je in Nederland woont, en ik het persoonlijk nogal gek zou vinden moesten zoveel leerkrachten op je school zich er zo diep in verdiepen.

Maar kom, dat is de mening die ik vorm op basis van je berichten, niet meer of niet minder.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Westwall »

jurgen schreef:
Ik denk niet dat het nutteloze bombardementen waren, tactiek van de verschroeide aarde noemen ze het. Kijk naar Hiroshima, nadat Amerika die atoombom had gegooid, gaven ze zich gelijk over.
Je gaf idd toe dat je fout zat, maar wat voor tactiek is het dan wel volgens jou, en welk nut hadden deze?
Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft u echt een afkeer tegen de Geallieerde Strijdkrachten die ons hebben bevrijdt van het walgelijke Nazisme.
Ik kan er natuurlijk ook naast zitten maar in uw berichten in verschillende topics waaronder deze, vertelt u alleen maar negatiefs over onze bevrijders...
Als eigen mening klinkt dit nogal voorgedicteerd, het klinkt haast of we niks negatief mogen zeggen over onze "heilige" bevrijders, als ik iemand zo in het echt bezig hoor zou ik nogal een verstikkend gevoel krijgen.
Het VB staat hier natuurlijk gans buiten, temeer omdat je in Nederland woont, en ik het persoonlijk nogal gek zou vinden moesten zoveel leerkrachten op je school zich er zo diep in verdiepen.

Maar kom, dat is de mening die ik vorm op basis van je berichten, niet meer of niet minder.
Het is maar hoe je er tegen aankijkt, maar ik kan je zeggen dat ik een eigen mening heb. En de zogenaamde "Heilige" bevrijders waren ook niet allemaal de liefste. Maar het lijkt wel alsof Kurt Student alleén maar negatiefs over de Geallieerden wist te vertellen. En Jurgen, niks is voorgedicteerd maar als jij dat denkt OK. Maar ik wel hiermee weer de discussie sluiten en weer back on topic.

mvg,
siggel
Lid
Berichten: 223
Lid geworden op: 08 jun 2005, 19:17
Locatie: Assendelft

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door siggel »

jurgen schreef:
Ik denk niet dat het nutteloze bombardementen waren, tactiek van de verschroeide aarde noemen ze het. Kijk naar Hiroshima, nadat Amerika die atoombom had gegooid, gaven ze zich gelijk over.
Je gaf idd toe dat je fout zat, maar wat voor tactiek is het dan wel volgens jou, en welk nut hadden deze?
Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft u echt een afkeer tegen de Geallieerde Strijdkrachten die ons hebben bevrijdt van het walgelijke Nazisme.
Ik kan er natuurlijk ook naast zitten maar in uw berichten in verschillende topics waaronder deze, vertelt u alleen maar negatiefs over onze bevrijders...
Als eigen mening klinkt dit nogal voorgedicteerd, het klinkt haast of we niks negatief mogen zeggen over onze "heilige" bevrijders, als ik iemand zo in het echt bezig hoor zou ik nogal een verstikkend gevoel krijgen.
Het VB staat hier natuurlijk gans buiten, temeer omdat je in Nederland woont, en ik het persoonlijk nogal gek zou vinden moesten zoveel leerkrachten op je school zich er zo diep in verdiepen.

Maar kom, dat is de mening die ik vorm op basis van je berichten, niet meer of niet minder.

Het veronderstelde nut was, het sneller tot overgave dwingen van japan, wat ook gebeurt is. De invasie van de hoofd eilanden van japan had veel meer doden gekost, burger en soldaten dan de 2 atoombommen bij elkaar. Ik kan niet op de naam komen vam een eiland, maar daar pleegde een heel dorp zelfmoord om niet de schande te ondergaan van een overgave.

Onze volgens jou zogenaamde "heilige bevrijders" deden die dingen natuurlijk niet om ons te bevrijden?? Nee natuurlijk niet. Ze deden het om ons het verschrikkelijke Kapitalisme op te leggen. Niet om ons te bevrijden van het nazisme. Hopelijk begrijpt iedereen dat dit sarcasme was!!
Ja ik vind het ook jammer dat nijmegen gebombardeerd is, maar vergelijk het niet met de oorlogsmisdaden tegen de mensheid en de genocide die de duitsers hebben gepleeg in ww2. Oorlog is vies en verschrikkelijk en die dingen die in nijmegen en andere plaatsen gebeurt zijn, en gedaan door de gealieerde, gebeuren in een oorlog en hebben niets te maken met een oorlogsmisdaad
(\_/)
(o.o)
(><) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door jurgen »

Ik ontken ook helemaal niet dat bombardementen nodig waren, en ik zeg al helemaal niet dat ze ons niet wilden komen bevrijden, laat staan dat ik het vergelijk met de oorlogsmisdaden van da nazi's, waar heb je dat nu weer vandaan gehaald?

Als het waar is wat (kurt student?) zei dat de amerikanen reeds aan het onderhandelen waren over een overgave, dan waren 2(!) atoombommen echt niet nodig.
En bombardementen van bv. Dresden ook niet, waar kom, gebeurt is gebeurt, daar ga ik verder geen woorden aan vuil maken.

Wel wil ik nog even zeggen dat doelbewust duizenden burgerdoden veroorzaken, ook al dient het strategische doelen, mijn inziens WEL een oorlogsmisdaad is.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4861
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 98 keer

Bombardementen in WOII

Bericht door asjemenou »

De tweede wereldoorlog is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de mensheid. We kunnen in dit topic lang en breed blijven discussiëren over het hoe en waarom bepaalde beslissingen tijdens deze oorlog zijn genomen. We moeten niet vergeten dat sommige beslissingen onder een zeer grote druk moesten worden genomen. En beslissingen moesten er worden genomen. Als voorbeeld kunnen we Eisenhower zelf nemen. Deze man moest zijn best doen om de geallieerden bij elkaar te houden. Op de dag van de landing in Normandië had hij zelfs een briefje voorhanden met daarop de tekst dat als de landing zou mislukken hij de verantwoording van het mislukken op zich zou nemen. Het geeft al aan wat voor een druk er op die man moet hebben gestaan. Stel dat de landing was mislukt dan kon hij het Amerikaanse publiek uit gaan leggen waarom hij dacht dat de landing wel zou kunnen slagen. Jammer van de onschuldige Amerikaanse soldaten die dan voor niets zouden zijn gesneuveld. Wij weten dat deze landing een succes is geworden maar dat kon men toen niet weten.
Achteraf praten is heel makkelijk. Natuurlijk kunnen we vraagtekens plaatsen bij sommige operaties/bombardementen van de geallieerden. We moeten niet vergeten dat Duitsland toen een geduchte tegenstander was die tot alles in staat was. Wat te denken van de Duitse V1 en V2 bombardementen op Groot Brittannië en hoe het Britse publiek hier op reageerde? Van Britse kant moest men iets doen om dit te stoppen. Duitsland moest hoe dan ook zo snel mogelijk verslagen worden. Daarbij schuwde men zelfs de vreselijke bombardementen (vuurstormen) op Duitsland niet. Welke beslissing men ook zou nemen, er zouden altijd onschuldige slachtoffers bij vallen. Ik denk dat men hiervan wel degelijk bewust is geweest. Het lijkt mij dan ook vreselijk om zo'n beslissing te moeten nemen.
Je kunt je afvragen was het bombardement op Nijmegen in februari 1944 zoveel onschuldige slachtoffers waard? Je kunt je afvragen was het bombardement op Rotterdam in mei 1940 echt nodig geweest om Nederland tot overgave te dwingen? De gehele tweede wereldoorlog is een misdaad tegen de menselijkheid geweest.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Thom
Lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 dec 2008, 00:33
Locatie: Utrecht / Hamburg

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Thom »

jurgen schreef: Als eigen mening klinkt dit nogal voorgedicteerd, het klinkt haast of we niks negatief mogen zeggen over onze "heilige" bevrijders, als ik iemand zo in het echt bezig hoor zou ik nogal een verstikkend gevoel krijgen.
Heilig of bij tijd en wijlen Schijnheilig?
Coventry, Dover, Liverpool, Newcastle, Bristol, zijn tijdens de Blitz veel inwoners verloren.
Allemaal waren dit aanvallen die van te voren bekend waren bij het , zonder overdrijven , geniale Station X, het Milton Keenes complex. Hier werden alle Duitse berichten die onderschept werden, ontcijferd.
De mensen die hier werkten hadden bijvoorbeeld 3 dagen voor de aanval op Coventry al aan "Londen" laten weten dat de stad geheel met de grond gelijk gemaakt zou worden. Churchill wilde echter niet overgaan tot evacuatie omdat hij hiermee zijn bronnen en middelen zou verraden. En het ontcijferen van Duitse berichten zou hierdoor -zo werd verwacht- stukken moeilijker worden.

Voor dit soort beslissingen moet je wel héél erg sterk in je schoenen staan. En ik vraag me af hoeveel nachten Churchill wakker heeft gelegen na "Coventry".
Met als verschil dat Coventry de internationale geschiedenis boeken is ingegaan, en Nijmegen nog steeds Nijmegen en alleen in Nederland met zijn trieste verhaal bekend is.

Zijn er mensen die het boek Nijmegen '44 overwegen aan te schaffen?
Roland
Lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 22 mei 2006, 23:00
Locatie: Brielle

Re: Excuses voor bombardement Nijmegen

Bericht door Roland »

Wat kunnen mensen toch kortzichtig zijn, niemand zal voor het platgooien van steden zijn met vele burgerslachtoffers, maar moeten niet vergeten hoe de jappen en de duitsers zich op steden in de oorlog. Zijn we zaken als 50 miljoen doden vergeten???? waaronder 6 miljoen...........enz enz. Moet ik doorgaan? Ik dacht t niet.
Natuurlijk hadden de geallieerden dingen anders kunnen doen, natuurlijk waren niet alle jappen en duitsers fout, maar sommige draaien het zowat om.
Waar het verhaal vandaan komt waardoor de atoombom eigenlijk niet had hoeven worden gegooid.
Bijvoorbeeld om even te testen, tuurlijk klinkt logisch en als we toch bezig zijn, laten we dan, als de Japanners niet reageren ,er voor de lol nog een vallen, je weet tenslotte nooit. Sorry hoor...........gaat nergens over, het was gewoon een afweging, waarbij ik best wil geloven dat men nieuwsgierig was, maar dat zal niet de reden zijn geweest. Mocht dat onverhoopt toch zo zijn, dan zeg ik (tis maar mijn mening): Prima, want anders had er wellicht vrij snel een WO3 geweest met alle gevolgen van dien.
Vanaf toen wist elke natie hoe verschrikkelijk zo'n bom is en was de drijging van het bezit,vooralsnog, meer dan voldoende.
rendevouz with destiny
Plaats reactie