Verbod steekwapens

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
fritz derochebrune
Lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 06 okt 2007, 21:33
Locatie: Misj

Verbod steekwapens

Bericht door fritz derochebrune »

(Aan de Moderator: Ik twijfelde of dit onder 'actueel' of 'verzamelingen' hoorde, zou het misplaatst zijn, mijn excuses)

Daarnet heb ik op het nieuws gezien dat er een verbod komt op steekwapens. D.w.z. dat zakmessen, vlindermessen e.d. niet meer verkocht mogen worden, en dat ze waarschijnlijk ook niet meer in bezit mogen zijn. Vanmiddag zou er over besloten worden door de kamer.

Hoe zit het nu voor verzamelaars? Als het verbod om steekwapens ruim wordt genomen, dan zullen bajonetten ook verboden worden, in ieder geval om verder te verkopen. Misschien (met heel veel geluk) worden bajonetten niet gezien als steekwapens, maar als verzamelobject (hoewel ik dit ten zeerste betwijfel...) dat zou dus betekenen dat ze wel nog in verzamelingen mogen gehouden worden.

Weet iemand meer over de precieze regeling? Worden bajonetten ook verboden, of hoe zwaar is het verbod?

Groeten,

Fritz
In persecutione extrema S.R.E. sedebit Petrus Romanus, qui pascet oves in multis tribulationibus: quibus transactis civitas septicollis diruetur, et Iudex tremendus iudicabit populum. Finis.
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Verbod steekwapens

Bericht door asjemenou »

Helemaal duidelijk is het voor mij ook niet, zie http://www.ad.nl/binnenland/2170319/All ... boden.html .

"Steekwapens met een lemmet kleiner dan 6 centimeter zijn nu nog legaal verkrijgbaar. Hirsch Ballin wil het verhandelen en het bezit van dit soort messen strafbaar maken door die lengtebepaling uit de wet te schrappen."

Betekent dit nu dat het bezitten van een zakmes of een aardappelschilmesje ook verboden is? Een lemmetlengte van 6 cm. is eigenlijk niets. Het is ongeveer de lengte van je pink.
Eigenlijk een vreemd voorstel wat meneer Ballin doet. Verbied de verkoop en het bezit van steekwapens zodat het moeilijker voor jongeren word om met dergelijke wapens rond te lopen. De volgende (logische) stap zal zijn dat jongeren zich gaan bewapenen met schroevendraaiers, priemen en andere scherpe voorwerpen die volgens de wet geen steekwapens zijn maar waarmee je iemand wel flink kan verwonden.

Misschien heb je in de toekomst als militariaverzamelaar wel een vergunning nodig voor je bajonettenerzameling.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Verbod steekwapens

Bericht door coco »

Je hebt ook nog een kans dat alle steekwapens ondergronds gaan worden verhandeld, en dan heb je helemaal geen grip meer op wat er allemaal in omloop is ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Verbod steekwapens

Bericht door Nico Roelofs »

asjemenou schreef:Helemaal duidelijk is het voor mij ook niet, zie http://www.ad.nl/binnenland/2170319/All ... boden.html .

"Steekwapens met een lemmet kleiner dan 6 centimeter zijn nu nog legaal verkrijgbaar. Hirsch Ballin wil het verhandelen en het bezit van dit soort messen strafbaar maken door die lengtebepaling uit de wet te schrappen."

Betekent dit nu dat het bezitten van een zakmes of een aardappelschilmesje ook verboden is? Een lemmetlengte van 6 cm. is eigenlijk niets. Het is ongeveer de lengte van je pink.
Eigenlijk een vreemd voorstel wat meneer Ballin doet. Verbied de verkoop en het bezit van steekwapens zodat het moeilijker voor jongeren word om met dergelijke wapens rond te lopen. De volgende (logische) stap zal zijn dat jongeren zich gaan bewapenen met schroevendraaiers, priemen en andere scherpe voorwerpen die volgens de wet geen steekwapens zijn maar waarmee je iemand wel flink kan verwonden.

Misschien heb je in de toekomst als militariaverzamelaar wel een vergunning nodig voor je bajonettenerzameling.
Het verbod geldt voor messen als stiletto's, vlinder- en valmessen. Dus je aardappelschilmesje blijft gewoon legaal.
dennisb
Lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 30 jul 2006, 14:21

Re: Verbod steekwapens

Bericht door dennisb »

fritz derochebrune schreef:(Aan de Moderator: Ik twijfelde of dit onder 'actueel' of 'verzamelingen' hoorde, zou het misplaatst zijn, mijn excuses)

Daarnet heb ik op het nieuws gezien dat er een verbod komt op steekwapens. D.w.z. dat zakmessen, vlindermessen e.d. niet meer verkocht mogen worden, en dat ze waarschijnlijk ook niet meer in bezit mogen zijn. Vanmiddag zou er over besloten worden door de kamer.

Hoe zit het nu voor verzamelaars? Als het verbod om steekwapens ruim wordt genomen, dan zullen bajonetten ook verboden worden, in ieder geval om verder te verkopen. Misschien (met heel veel geluk) worden bajonetten niet gezien als steekwapens, maar als verzamelobject (hoewel ik dit ten zeerste betwijfel...) dat zou dus betekenen dat ze wel nog in verzamelingen mogen gehouden worden.

Weet iemand meer over de precieze regeling? Worden bajonetten ook verboden, of hoe zwaar is het verbod?

Groeten,

Fritz

...En je bajonetten dan?
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Verbod steekwapens

Bericht door coco »

Stilleto's vlinder en val messen zijn allang verboden!

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Verbod steekwapens

Bericht door Moengoman »

coco schreef:Stilleto's vlinder en val messen zijn allang verboden!

mvg,
En merkwaardig genoeg geldt je "ondergrondse" argument hier niet voor. Het simpele feit uit de praktijk is dat een verbod op wapens geweld minder extreem maakt. Er zijn afschuwelijke schietpartijen geweest in de VS, in Duitsland en in Finland. Waarom niet in allerlei andere landen? Omdat het veel moeilijker is om aan wapentuig te komen.

DIt gezegd hebbende weet ik niet in hoeverre steekwapens een probleem zijn in Nederland, ik woon er niet. Als ik op het gebrek aan berichtgeving af mag gaan lijkt mij van niet. Ballin schijnt dus een oplossing voor een niet bestaand probleem te zoeken (doet-ie wel vaker) en daar ben ik nooit voorstander van.

Laat ik het zo zeggen. Zodra er regelmatig mensen worden aangevallen met bajonetten moeten ze wat mij betreft verboden worden. Voorlopig is FdR dus nog veilig.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Verbod steekwapens

Bericht door jurgen »

Zijn ze nu helemaal zot geworden? Ik heb hier in de kast keukenmessen liggen met een lemmet van 20 cm, dat mag allemaal wel, maar gewone messen zijn plots verboden?
Niet te geloven wat voor zotte beslissingen men soms neemt in de nasleep van dergelijke drama's.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Verbod steekwapens

Bericht door Jim »

jurgen schreef:Zijn ze nu helemaal zot geworden? Ik heb hier in de kast keukenmessen liggen met een lemmet van 20 cm, dat mag allemaal wel, maar gewone messen zijn plots verboden?
Niet te geloven wat voor zotte beslissingen men soms neemt in de nasleep van dergelijke drama's.
Zoals aangegeven door Nico Roelofs betreft het stiletto's val- en vlindermessen.

Met je keukenmes mag je sinds jaar en dag ook alleen op straat als deze degelijk verpakt is.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Verbod steekwapens

Bericht door racefiets »

Jim schreef: Zoals aangegeven door Nico Roelofs betreft het stiletto's val- en vlindermessen.

Met je keukenmes mag je sinds jaar en dag ook alleen op straat als deze degelijk verpakt is.
Datzelfde geld voor stiletto's val- en vlindermessen. Wat heeft een verbod dan voor een meerwaarde?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Verbod steekwapens

Bericht door Nico Roelofs »

racefiets schreef:
Jim schreef: Zoals aangegeven door Nico Roelofs betreft het stiletto's val- en vlindermessen.

Met je keukenmes mag je sinds jaar en dag ook alleen op straat als deze degelijk verpakt is.
Datzelfde geld voor stiletto's val- en vlindermessen. Wat heeft een verbod dan voor een meerwaarde?
Het bezitten van deze messen wat eerst dus wel mocht en nu niet meer.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Verbod steekwapens

Bericht door racefiets »

Ik heb het meer over het bij je dragen. Dat heeft tot nu toe ook niemand tegen gehouden. Een verbod op bezit zou dat nu opeens wel tegen houden?
Gebruikersavatar
Nico Roelofs
Lid
Berichten: 4503
Lid geworden op: 05 sep 2004, 17:57
Locatie: Omg. Arnhem
Contacteer:

Re: Verbod steekwapens

Bericht door Nico Roelofs »

racefiets schreef:Ik heb het meer over het bij je dragen. Dat heeft tot nu toe ook niemand tegen gehouden. Een verbod op bezit zou dat nu opeens wel tegen houden?
In dat geval ben ik helemaal met je eens! Dan heeft een verbod geen zin, diegene die kwaad willend is zal toch lak hebben aan de regels. Enige voordeel wat ik van dit verbod kan bedenken is dat men misschien zwaardere straffen kan geven.
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Verbod steekwapens

Bericht door racefiets »

Ga daar maar niet vanuit. Het is volgens mij meer gewoon nog een regeltje waar niet op gecontroleerd wordt tenzij het zo uit komt. Wat te denken van de balletjes pistolen die ieder jaar weer in beslag genomen worden op schiphol. Je zou voor de gein eens na moeten kijken wat de straf is voor illegaal vuurwapen bezit. Is heel wat meer dan inbeslagname van het balletjes pistool en een kleine boete.
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Verbod steekwapens

Bericht door Moengoman »

Helaas ken ik de Nederlandse wetgeving niet uit mijn hoofd. Is de verkoop van vlindermessen en dergelijke nou verboden of niet? Want zoals ik de vorige keer al beargumenteerde, een dergelijk verbod brengt het aantal dat in omloop is wel degelijk terug.
Het kan wel zin hebben een verbod in te voeren om die dingen bij je te dragen. Als de politie iemand oppakt voor iets en zo'n ding op die persoon vindt, is er reden om de arrestant vast te houden.
Plaats reactie