Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
asjemenou schreef:Wat de methode met de koperen munt betreft, ik heb hier toch wel goede ervaringen mee. Ik heb op deze manier toch al meerdere objecten van roest ontdaan en daarbij geen last van koperen strepen. Misschien een overbodige opmerking maar ik gebruik een (rood!) koperen munt en geen (geelkoperen!) messing munt. Messing is dan ook harder dan koper.
Ooit een keer m'n Garand in de bankschroef moeten zetten omdat m'n gasschroef muurvast zat.
Mijn bankschroef is voorzien van rood koperen uitgegloeide spanplaten om krassen e.d. te voorkomen, alleen lieten de platen een streep achter op de gasbuis van Garand (object zat losjes in de bankschroef).
Heeft enig poetswerk gekost om het te verwijderen. sindsdien ben ik wat voorzichtig. Misschien dat koper wat mee afgeeft op geparkariseerde opjecten.
Maar een munt zal daarentegen ook wel een andere legering hebben.
Voor mij is dat moeilijk om te beoordelen. Ik geloof je op je woorden hoor. Ik heb nog nooit een geweer of een ander geblauwd object in een bankschroef met koperen spanplaten behoeven te klemmen. Best mogelijk dat koper onder een soortgelijke druk gaat overzetten.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Het verschil is dat bij parkeriseren (fosfateren) de ondergrond niet glad gepolijst is. Iets wat bij blauwen wel het geval is. Door de ruwheid van het metaal werkt het als een soort schuurpapier en blijf je deeltjes koper zien die je wat moeilijk verwijderd. (misschien dat je het weg kan krijgen met boretech eliminator. Dit is een koper verwijdereraar voor in je loop.)
Bedankt voor je aanvullende uitleg Racefiets. Misschien klinkt dit wat simpel maar ik wist niet wat ik mij precies bij parkeriseren moest voorstellen. Ik ben dan ook geen sportschutter en heb niet zoveel verstand van vuurwapens. Nu kan ik mij het voorval van de Garand van Dirty Harry wat beter voorstellen.
Zo heb ik o.a. met een koperen stuiver, wapenolie en een poetsdoek een drietal verroeste Welfare Biscuitsblikken weer helemaal roestvrij gekregen. Deze blikken hebben een glad oppervlakte (zijn niet geblauwd) en daar op bleven tijdens het ontroesten geen koper strepen achter.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Parkeriseren http://en.wikipedia.org/wiki/Parkerizing is mat en zwart (vaak wat ruwer)
Blaauwen is glimmender
En dan heb je nog tal van andere chemische methodes om metaal zwart te krijgen, dit is afhankelijk van het metaal soort. (eentje die zo ff te binnen schiet is fosfateren)
men noemt dit metaal veredeling
racefiets schreef:Het verschil is dat bij parkeriseren (fosfateren) de ondergrond niet glad gepolijst is. Iets wat bij blauwen wel het geval is. Door de ruwheid van het metaal werkt het als een soort schuurpapier en blijf je deeltjes koper zien die je wat moeilijk verwijderd. (misschien dat je het weg kan krijgen met boretech eliminator. Dit is een koper verwijdereraar voor in je loop.)
Heb het inderdaad met een goedje met een grote doodshoofd erop schoongekregen (borecleaner)