waarde m1 garand (naoorlogs)

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: waarde m1 garand (naoorlogs)

Bericht door Erik »

racefiets schreef:Het is vrij simpel. In de wet wordt gesproken hoe een enkelschots geweer onklaar gemaakt moet worden. Over semi-automaten, automaten, pistolen en revolvers wordt niet gesproken dus zijn ze verboden. (tenzij ze in de lengterichting door de helft gezaagd worden)
Ja, een enkelschots (beschrijving 3 van bijlage II art. 18 RWM) maar ook repeterende vuurwapens (beschrijving 4)!
Ik heb de WWM en RWM (beiden 1997) en de CWM 2005 goed doorgespit, maar wie wijst mij op het artikel dat een semi-automaat gelijkgesteld is met een automaat?
Semi-automatisch wil denk ik zeggen: na het schot herlaadt het wapen automatisch en wacht op de volgende beweging aan de trekker. Automatisch ook zo, met dien verstande dat het ingedrukt houden van de trekker het wapen doet voortgaan in zijn werking, anders gezegd: het volgende schot gaat af.
Waarin verschilt een semi-automaat dan met een repeterend vuurwapen? Waarom kan een repeterend vuurwapen kennelijk wel onklaargemaakt worden (ofwel, de status van vuurwapen ontnomen worden) en een semi-automaat niet?
Dat stukje heb ik niet gezien in de wetgeving!
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Erik S.
Lid
Berichten: 1828
Lid geworden op: 23 mei 2005, 16:09
Locatie: Bergen Op Zoom

Re: waarde m1 garand (naoorlogs)

Bericht door Erik S. »

ijstheepak schreef:
Automatische wapens zijn ten alle tijden verboden, het is verboden een automatisch wapen te bezitten, onklaar of niet. Er worden geen verloven voor uitgegeven, echter onklaar is mogelijk met museumverlof ( WM 8 ), omgebouwd tot semi-automaat met schuttersverlof.
Ook inerte ( onklare ) munitie en ( hand- ) granaten zijn formeel volgens de wet op wapens en munitie verboden. Zwartkruitwapens, onklaar gemaakte grendelgeweren ( zoals de 98k om een voorbeeld te noemen ) en lichtpistolen zijn wel vrij van vergunning te houden.

Dan zou het betekenen dat mijn verlof niet klopt, aangezien ik toch een automaat op mijn verlof(wm2 en wm3) heb en ik vuur er maandelijks mee. Als re-enactor zijn er eigenlijk weinig wapens die je niet zou mogen bezitten met je verlof...
Master of Puppets - Custom Mannequins
https://www.facebook.com/FJM44" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: waarde m1 garand (naoorlogs)

Bericht door racefiets »

Staan de wapens voor re-enactment niet gewoon op een WM4? Een WM3 is een aanvraag document voor het verkrijgen van en een WM2 voor de overdracht van de ene eigenaar naar de ander.
Gebruikersavatar
Dirty harrY
Lid
Berichten: 316
Lid geworden op: 29 mei 2005, 13:44
Locatie: Noord Holland

Re: waarde m1 garand (naoorlogs)

Bericht door Dirty harrY »

racefiets schreef:Staan de wapens voor re-enactment niet gewoon op een WM4? Een WM3 is een aanvraag document voor het verkrijgen van en een WM2 voor de overdracht van de ene eigenaar naar de ander.
Volgens mij wel
Gebruikersavatar
robinj
Lid
Berichten: 354
Lid geworden op: 23 jul 2011, 19:47
Locatie: Arnhem

Re: waarde m1 garand (naoorlogs)

Bericht door robinj »

Vroeger(voor de wo2) werden semi-automaten ook automaten genoemd. Omdat ze automatisch doorladen.
On wings of history they turned from home to live eternally
skybound they roam
In all of history, never before was more owed to so few

Fighter pilots in exile!
Plaats reactie