M35, SS polizei, bovo DD.

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door seeadler »

Nieuwe foto's,

Mvg, Mark
Heavy Fuel

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door Heavy Fuel »

Sorry,niks mee aan te vangen. Geloof wat je wilt.

Mvg
Willem
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door seeadler »

Bedankt Willem,

Als u er helemaal geen sporen ziet van decals, is mischien de beste optie om deze M35 te tonen, zoals eerder vermeld neem ik deze mee naar de SMV in Huizen. Ik hoop u, en andere, daar te zien op drie mei,

Mvg, Mark.
wiki
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2009, 23:18

Re: Duitse bovo helm: -MOGELIJK- Waffen SS

Bericht door wiki »

seeadler schreef:Hallo iedereen,

bedankt voor de reactie's, Het is een onduidelijke foto qua decal betreft, maar het feit blijft dat ik na het schoonmaken dit (decal) aantrof en verdomd veel lijkt op de Waffen SS. Willem had ik al een paar mails gestuurd over dit feit. Maar niemand blijkt MIJ te kunnen vertellen wat het dan WEL is. Als je niets ziet moet je een bril op! Het is een M35 helm, SS, appelgroen en de sporen van het decal. Dat ziet iedereen,

Graag uw meningen, elke is welkom
mening geven doe ik graag dus: ....
voor mij is het duidelijk, ben het 100% met je eens, is duidelijk een ss helm
voor de personen met oog problemen, heb ik even wat met photoshop gewerkt.

Afbeelding

zelfs de verf sporen zijn nog zichtbaar...even als de buiten rand van het decal
Afbeelding

jammer dat het decal al zo ver verdweenen is.. en ik stel voor nooit prutsen aan helmen, niet veranderen , niet schuren of verven alleen maar mooi en droog en roestvrij proberen tehouden..

gegroet!!!
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door coco »

Dat 'witte verf' kan net zo makelijk de onderlaag van een driekleur zijn dus het wil helemaal niet gelijk zeggen dat het SS is, en al zou het wel zijn heeft het denk niet veel meer waarde dan een bodemvondst Heer helm omdat het zowat onzichtbaar is.

En er zijn mensen genoeg hier die veel van helmen weten en er een getrained oog op hebben die zien het niet, dus het is heel duidelijk een SS decal....lijkt me niet.
Als je als nieuwkommer zoiets beweerd zou ik toch met wat meer argumenten komen,omdat het ook vaak zo is dat je ziet wat je wilt zien. ;)


PS: kan een M35 helm trouwens de runen rechts hebben? (gewoon algemene vraag!)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
rugby
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 30 okt 2005, 19:55
Ontvangen: 1 keer

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door rugby »

Hey Coco,

Ja een M35 kan de runen rechts hebben zitten. Zie hiervoor het boek German helmets of the Second World War van Branislav Radovic, pagina's 110 tm 113.

Martijn
Gebruikersavatar
Schwerpunkt
Lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:48
Gegeven: 2 keer
Ontvangen: 10 keer

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door Schwerpunkt »

rugby schreef:Hey Coco,

Ja een M35 kan de runen rechts hebben zitten. Zie hiervoor het boek German helmets of the Second World War van Branislav Radovic, pagina's 110 tm 113.

Martijn
Niet echt een aanrader zijn boeken , teveel fakes. Vertrouw beter op SS steel van Kelly Hicks.

Wat deze helm betreft , zoals met alle bodemvondst helmen giswerk.
German Helmet Vault : www.germanhelmetvault.com
Collecting German WW2 helmets in the 21st century.
German Helmet Walhalla : www.ghw2.com
Een internationaal forum voor militaria verzamelaars.
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door seeadler »

Bedankt voor uw reactie's,

Wiki in het speciaal, erg mooi gedaan, hartelijk dank!

Er is geen sprake van witte camoverf. lees eerdere reactie's en kijk goed rond het decal.
Natuurlijk sluit ik ook niet uit dat de decal's van Heer of Polizei Batt, kunnen zijn, maar die "rune" spoor is en blijft hardnekkig zwart. Het decal had een kleine zwarte omlijsting, de sporen vind u aan de bovenkant. En wat de linker decal betreft is niets zichtbaar dan lichte sporen van de contouren, waar die ooit gezeten heeft.

Mvg, Mark.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door coco »

Het kan zoiezo geen Heer decal zijn, want dan zit die aan de verkeerde kant, het enige wat kans is dat het of een driekleur is of een rode met swastika of waarop mijn vraag ook gelijk beantwoord is, een SS decal, maar ik denk niet dat je dat ooit met zeker kan gaan zeggen, omdat het enige wat je van de decal ziet de onderlaag is.

mvg,
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door seeadler »

Hallo en in concreto:

Mijn vermoeden is: voormalig Waffen SS, sporen van dubbel decal. SS rune rechts, swastika links. Op de SMV beurs, op drie mei, hoor ik de vindplaats. Het was wel in Belgie.

p.s.
De foto's in mijn boeken staan de SS rune's op een helm altijd rechts.

Mvg, Mark.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door coco »

seeadler schreef:Hallo en in concreto:

Mijn vermoeden is: voormalig Waffen SS, sporen van dubbel decal. SS rune rechts, swastika links. Op de SMV beurs, op drie mei, hoor ik de vindplaats. Het was wel in Belgie.

p.s.
De foto's in mijn boeken staan de SS rune's op een helm altijd rechts.

Mvg, Mark.
Heb je een goede close-up van de andere kant dan? dat zou pas uitsluitsel geven.
Overigens maakt de vindplaats niet veel uit lijkt me zo.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
seeadler
Lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 mar 2009, 22:10
Locatie: Weesp

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door seeadler »

Hallo Coco,

Ik paat hier over een bodemvondst. Ik heb geen uniform uitrustings boeken van het derde rijk, maar wel veel boeken over militaire operatie's en slagvelden. Vindplaats (slagveld) maakt veel uit als je de herkomst van bodemvondsten wil bepalen. Ik vind dergelijke bodemvondsten, militairia op zijn puurst. Ze hebben veelal de slag DAADWERKELIJK meegemaakt.
Respect!!

Mvg, Mark.
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door coco »

seeadler schreef:Hallo Coco,

Ik paat hier over een bodemvondst. Ik heb geen uniform uitrustings boeken van het derde rijk, maar wel veel boeken over militaire operatie's en slagvelden. Vindplaats (slagveld) maakt veel uit als je de herkomst van bodemvondsten wil bepalen. Ik vind dergelijke bodemvondsten, militairia op zijn puurst. Ze hebben veelal de slag DAADWERKELIJK meegemaakt.
Respect!!

Mvg, Mark.
Ik doelde erop dat de vindplaats niets te maken heeft met wat voor soort helm het is, ss of heer ofzo ;)
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door Nick U »

rugby schreef:Hey Coco,

Ja een M35 kan de runen rechts hebben zitten. Zie hiervoor het boek German helmets of the Second World War van Branislav Radovic, pagina's 110 tm 113.

Martijn
dit is het probleem hier, er wordt teveel in de boekjes gekeken.... in oorlogstijd wordt er echt niet zoveel op de regeltjes gelet hoor, ze worden er gewoon opgeplakt... een maat van mij had hier eens een helm opgezet die gelijk als nep werd afgekraakt omdat de decal geen match was met de helm, sorry maar als een fabrikant toevallig nog decals voorhanden heeft van een vorige serie dan worden die toch eerst opgemaakt lijkt mij??? het lijkt me sterk dat in oorlogstijd waarneer er schaarste is een hele nieuwe serie decals word gemaakt terwijl nog genoeg oude decals zijn.

boekjes zijn leuk als richtlijn maar stop toch eens te geloven dat alles wat niet in de boekjes staat nep is...
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Duitse bovo, M35 met binnenrand.

Bericht door johan willaert »

$hifty schreef:dit is het probleem hier, er wordt teveel in de boekjes gekeken....// ....boekjes zijn leuk als richtlijn maar stop toch eens te geloven dat alles wat niet in de boekjes staat nep is...
Mooi om dat te horen uit de mond van een 'ervaren' verzamelaar.....

Natuurlijk is niet noodzakelijk iets nep omdat het niet in een boek staat. Maar als het geen 'textbook' exemplaar is, is de kans wel groter.
Voorts klopt het niet dat fabrikanten zomaar wat gebruikten... zeker niet toen de oorlog nog in hun voordeel draaide...

Verzamel gerust verder zonder naslagwerken. Dat is zoals verzamelen in de jaren 60... Bekijk die collecties maar eens en stel de verhouding fake/origineel maar vast...
29th Let's Go!!!!!
Plaats reactie