Duitsland tijdens het interbellum

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
MaartenvZ
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 mar 2009, 10:11

Duitsland tijdens het interbellum

Bericht door MaartenvZ »

Hallo,

Ik heb een vraag en het gaat over Duitsland tijdens het interbellum. Nadat Hitler aan de macht kwam in 1933 werd de bevolking genazificeerd. De Nazi-partij controleerde en bepaalde het leven in Duitsland. Het was duidelijk dat Hitler grote plannen had met Duitsland (herbewapeningsprogramma , Anschluß van Oostenrijk, Sudentenland etc), maar wat waren precies de uitgangspunten van Duitsland tijdens het interbellum vóór de Conferentie van München? En waren hier nog veranderingen in te zien in verloop van tijd? Hoe werden deze uitgangspunten bereikt? En welke middelen werden gebruikt om deze doelen te bereiken?

Mvg,
MaartenvZ
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Duitsland tijdens het interbellum

Bericht door Moengoman »

Je hebt je eigen vraag al beantwoord: Duitsland op de kaart zetten als een wereldmacht, dus herbewapening, Verdrag van Versailles opzeggen, Rijnland bezetten en territoriale expansie. Het sleutelwoord van Hitler was hierbij Levensruimte (Lebensraum), dat wil zeggen een territorium groot genoeg om de gehele Duitse bevolking (dus ook dat deel dat buiten de grenzen woonde) een welvarend bestaan te kunnen geven. De middelen die Hitler gebruikte waren tot maart 1939 bedrieglijke diplomatie en daarna bruut geweld.
Maar dit is officiële prietpraat. Wat Hitler werkelijk bewoog was het verlangen naar oorlog en vernietiging. Frankrijk moest vernederd worden, de joden verdreven of vermoord en de Sovjet-Unie onderworpen. Het valt allemaal na te lezen in Mijn Strijd. Deze drijfveren veranderden niet. Bewijs: in 1935 stond Hitler al klaar om Oostenrijk binnen te vallen. Slechts angst weerhield hem.
Als je Hitler's politiek wilt begrijpen kom je niet ver met een rationele benadering. Volgens mij voldoet een psychologische studie van het fenomeen lustmoordenaar beter. De officiële verklaringen van het nazi-regime waren rationaliseringen, soms oprecht, vaak leugenachtig.

Overigens was Duitsland het grootste deel van het interbellum een parlementaire democratie.
Plaats reactie