‘Fouten’ in films: hinderlijk?

Films, series en documentaires over WOII
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

‘Fouten’ in films: hinderlijk?

Bericht door YPPY »

In een topic over Pearl Harbor gaat het over fouten die in de film zitten. In films heb je fouten in de orde dat iemand ineens een glas in zijn andere hand heeft of dat een sigaret steeds langer wordt, maar ook fouten die niet kloppen met de werkelijkheid. Die fouten zijn er natuurlijk alleen wanneer je een film baseert op de werkelijkheid.

Vinden jullie die fouten hinderlijk of mag dat best als het geen grote fouten zijn? En maakt het onderwerp van de film nog iets uit?

Over wo2 is veel bekend, dus zal iemand sneller een fout vinden. Over de oorlogen van keizer Nero is minder informatie beschikbaar, dus weet je niet of het klopt.

Als het verhaal intact bijft en de boodschap ook, vind ik het niet hinderlijk wanneer de waarheid een beetje ‘aangepast’ wordt. Ik heb er bijvoorbeeld geen last van als een dialoog aangepast wordt of wanneer er voor de duidelijkheid wat wordt weggelaten. Zo lang het geen geschiedenisvervalsing is, zal ik daar niet mee zitten. Ik kan me echter voorstellen dat wanneer je precies weet wat er wanneer met wie gebeurd is, dat je je eraan irriteert wanneer het anders wordt weergegeven.

Om een voorbeeld te geven van een film die ik kan dromen: in The Sound of Music ;) lijkt het alsof de ansluss was vlak na het huwelijk van Maria en de Kapitein. In werkelijkheid zat daar jaren verschil tussen. Ik kan me voorstellen dat het ivm de leeftijden van de kinderen handiger is dat door te laten lopen. Er wordt ook de indruk gewekt dat je vanaf Oostenrijk via de bergen makkelijk het land uit komt. Dat was vast ook niet het geval. Het einde is zo echter mooier dan wanneer de werkelijkheid was gevolgd. Dat vind ik dus ook geen probleem.
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

Ik vind de fouten niet echt hinderlijk, in speelfilms, informatieve series is wat anders.....


films zijn gewoon voor de ontspanning
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad,ik vind de fouten ook niet echt hinderlijk,als ze maar niet te groot zijn.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
YPPY
Lid
Berichten: 2031
Lid geworden op: 24 okt 2002, 19:56
Contacteer:

Bericht door YPPY »

Verzamelaar_Freak schreef:Ik vind de fouten niet echt hinderlijk, in speelfilms, informatieve series is wat anders.....


films zijn gewoon voor de ontspanning
Waar ligt voor jou de grens tussen een speelfilm en informatief? Een fout in Band of Brothers bijvoorbeeld, is dat hinderlijk?

Wij moesten voor school verplicht naar Schindler's List, die film is gebaseerd op een boek dat weer gebaseerd is op verhalen van overlevenden. Geen documantaire dus, maar wel (redelijk?) waarheidsgetrouw. De film gaat over wat er gebeurd is.
Titanic (om een ander uiterste te noemen) is meer een film over twee geliefden die toevallig op de boot zaten. Dat vind ik niet echt informatief.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

toch altijd leuk om dubbel decal op een m42 helm te zien :) verder dat noem ik ook fouten! wat er gebeurt met een sigaret of als er een horloge in beeld is die 80 jaar te modern is wel komisch niet hinderlijk!
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Er bestaan idd veel van die grappige foutjes zoals Guido ze noemt, die zijn niet echt hinderlijk, maar zorgen er wel voor dat je in een klap weer op de bewoonde wereldstaat (Ik bedoel te zeggen dat je je helemaal in kunt leven in een film, dat maakt een film leuk, als er zo'n stom foutje in zit kom je ineens uit die "trance")

Stom van de regiseur is het gewoon als ze dingen doen die toen helemaal niet konden (benzinestiften in de 2e wo etc.)

Ik vind dat het meer iets zegt over de regiseur, die slechte research heeft gedaan als hij snachts witte parchutes laat droppen, dan dat het voor mij de film verpest.
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Bjorn
Lid
Berichten: 1577
Lid geworden op: 20 mei 2003, 09:36

Bericht door Bjorn »

Tja.
Ligt eraan wat voor soort fouten.
Ik kan me wel irriteren aan die Engelspratende ''Duitsers'', en fouten als het DAK in 1939.
Maar je moet er ook niet te streng op letten, een foutloze Wo2-film, krijg je, naar mijn inzien, toch niet.
Verzamelaar_Freak
Lid
Berichten: 262
Lid geworden op: 27 dec 2002, 19:07
Locatie: kattttttttt

Bericht door Verzamelaar_Freak »

YPPY schreef:
Verzamelaar_Freak schreef:Ik vind de fouten niet echt hinderlijk, in speelfilms, informatieve series is wat anders.....


films zijn gewoon voor de ontspanning
Waar ligt voor jou de grens tussen een speelfilm en informatief? Een fout in Band of Brothers bijvoorbeeld, is dat hinderlijk?
speelfilm is iets wat voor de ontspanning is, geen `echte` informatie, informatief is meer iets waar informatie word genoemd etc........


Kees
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Band of Brothers is zo realistisch mogelijk nagespeeld dus daar zouden zo weinig mogelijk fouten mogen inzitten, en op het eerste zicht zitten ze er niet in. Dat kan je doortrekken naar andere historische films, zoals Saving Pvt Ryan (dus films waar wel een verhaal in zit, maar die toch vooral over wo2 gaan). In drama's, komedies enz die zich in WO2 afspelen heb ik er minder last van (bvb Pearl Harbour, Gaston's War, ...). Alleen is het soms moeilijk onderscheid maken.
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

waarom kan je pearl harbor en SPR/BOB niet met elkaar vergelijken.. ?? alles draaid om winst ... het is niet zo dat BOB speciaal voor oorlog geinteresseerde wordt gemaakt! alleen om mensen te laten zien dat oorlog niet leuk is ect.. zelfde als pearl harbor.. alleen willen ze ook nog even laten zien dat emoties ook mee spelen in de oorlog!!

gezien BOB een goede regiseur met voldoende geld heeft kan hij er meer voor uit trekken aan uniformen en heeft een mooi boek voor zich liggen die hij om moet zetten in een script.. wat goede acteurs en klaar
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Klopt dat het ook met geld te maken heeft, maar toch is Pearl Harbour een oorlogsdrama en BoB een historische serie, daarin zit het verschil.
Net zoals je kostuumfilms hebt van de 19de eeuw en historische films over Napoleon.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Het aller ergste vind ik Duitsers die engels spreken!
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Roel R. schreef:Het aller ergste vind ik Duitsers die engels spreken!
Klopt, dan heb je altijd dat gevoel dat je naar een film zit te kijken, in plaats van dat je er in opgaat. De meest realistische films van de laatste jaren hebben dan ook Duitssprekende Duitsers, zoals het hoort :)
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

Roel R. schreef:Het aller ergste vind ik Duitsers die engels spreken!
Helemaal mee eens, het tegenovergestelde (nee geen duits sprekende engelse, maar duits sprekende duitsers) maakt "the longest day" voor mij een toppertje :)
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
ironmarc
Lid
Berichten: 2000
Lid geworden op: 19 feb 2004, 21:22
Locatie: IJsselstein

Bericht door ironmarc »

Juist lachen als je een foutje ziet, zolang het maar niet een grote fout is zoals verkeerde plaats of gebeurtenis.
Dat Duitsers Engels streken vind ik ook jammer maar laatste tijd hebben ze dat toch verandert.
Wat ik wel erg nep vind zijn vuistgevechten, met al die nep geluiden als iemand geraakt is. Of dat iemand zulke harde klappen krijgt en dan gewoon doorgaat, alsof ze Muhammad Ali zijn!!! :)
Plaats reactie