Vitrinekasten met spotjes

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Vitrinekasten met spotjes

Bericht door rutger »

De laatste tijd lees/zie ik steeds vaker dat men gebruikt maakt van vitirinekasten met spotjes. Hier wil ik
toch graag even een waarschuwing bij plaatsen. Wanneer er spullen in de vitrine worden gestald, denk
er dan om dat, voornamelijk de spullen op de bovenste glasplaat, niet te dicht in de buurt komen bij het licht van het spotje.
Ik heb al meerdere verhalen gehoord van verkleuring in voornamelijk kledingstukken/stoffen hoofddeksels.
Een voorbeeld hiervan is een verhaal dat ik destijds van (een van) de curator(s) van het Airborne museum kreeg te horen.
Een baret, naar mijn weten de rode variant, bleek na een bepaalde tijd volledig te zijn verkleurd aan de bovenkant, waar de
spot op was gericht. Pas dus op met wat men in de vitrine stalt. Let er daarnaast ook nog op dat objecten niet te heet worden door de verlichting.

Mvg,
Rutger
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door magicdutchmen »

Kijk dat is nu nuttige info!!
Zulke dingen vergeet je snel.
_/-\o_ :yes:
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door D_Dutch »

Zoiets gebeurt ook in het Nationaal Bevrijdingsmuseum te Groesbeek.
Daar hebben ze een prachtig fotoalbum maar daar staan (meerdere) spotjes op gericht, en nu trekken al die foto's krom. :(
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door SS collector »

Enorm goede info, nu ga ik zeker enorm goed oppassen met spotjes bedankt voor de uiterst belangrijke info _/-\o_
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door johan willaert »

Toch wat nuanceren... Het is inderdaad zo dat spotjes schade kunnen toebrengen aan stoffen items, maar de situatie van bv het Airbornemuseum en privécollecties is natuurlijk totaal verschillend.
In een publiek museum dat elke dag open is is de kans hiertoe natuurlijk groter dan in een prive-collectie waar men dergelijke spotjes alleen nu en dan ontsteekt...

Johan
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door rutger »

johan willaert schreef:Toch wat nuanceren... Het is inderdaad zo dat spotjes schade kunnen toebrengen aan stoffen items, maar de situatie van bv het Airbornemuseum en privécollecties is natuurlijk totaal verschillend.
In een publiek museum dat elke dag open is is de kans hiertoe natuurlijk groter dan in een prive-collectie waar men dergelijke spotjes alleen nu en dan ontsteekt...

Johan
Heb je gelijk in Johan. Maar het leek mij toch verstandig om dit punt even onder de aandacht te brengen
aangezien ik toch wel meemaak dat mensen de spotjes toch vrij lang laten branden en schade toebrengen
aan o.a. foto's en papier.
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
de korte golf
Lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 24 mar 2007, 12:36
Locatie: Terherne
Contacteer:

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door de korte golf »

gelukkig heb ik mijn licht nooit aan :)
I'm not Colorblind, I know the world is just Black and White...
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door SS collector »

de korte golf schreef:gelukkig heb ik mijn licht nooit aan :)
Ik ook niet of toch maar zeer zelden :)
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
Gebruikersavatar
viny
Lid
Berichten: 1730
Lid geworden op: 05 sep 2006, 16:55

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door viny »

Bedankt Rutger, goede info, ik heb zo goed als bij elke dag mijn spotjes aan staan. Een keer in de paar weken maak ik mijn kast stof schoon en vaak ga ik dan ook even met de glassex en een doek door de kast, mijn tip, laat dit aan de lucht drogen, en leg niet je items meteen weer terug. Ik neem aan dat zulke schoonmaak middelen ook wel degelijk schade kunnen toe brengen aan items...
'War is delightful for those who have not experienced it'
Gebruikersavatar
Steiner44
Lid
Berichten: 174
Lid geworden op: 07 jul 2006, 23:18
Locatie: breda

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door Steiner44 »

Klopt inderdaad, spots zenden UV straling en warme uit wat zeer slecht is voor je spullen.
Gelukkig blijft de techniek niet stil staan en is hier een leuk en zeeer goed alternatief voor.
Ik heb in mijn vitrine kast ook een spot gemaakt maar dan geen halogeen maar een 1,5W 230V LED spot.
Deze worden niet warm stralen geen UV uit en zijn dus ook voor de bijzondere spullen niet gevaarlijk.
Steeds meer musea maken gebruik van LED lampen omdat hier veel meer voordelen aan zitten.
- Geen warme ontwikkeling
- Geen UV
- Zeeer lange levens duur
- Zeeer laag energie verbruik
Nadeel
- duurder om aan te schaffen

Op de foto zie je mijn detolf vitrine van ikea met een LED spot erin.
Afbeelding
SALUS PATRIEA SUPREMA LEX..
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door coco »

Ik heb een standaard lampje voor in vitrine's van ikea, maar is ook een led-lamp, overigens is mijn lamp niet zo heel vaak aan.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door SS collector »

Hoeveel kost zo'n LED spot ?
Prachtige foto btw Steiner44 :)
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: Vitrinekasten met spotjes

Bericht door coco »

SS collector schreef:Hoeveel kost zo'n LED spot ?
Prachtige foto btw Steiner44 :)
Wel jammer dat er een mp40 tasje in een vitrine ligt, kan beter op zijn pop ;).
Maar even on-topic, ik meen dat mijn spotje 10 euro was, maar weet niet precies.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie