Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rutger
Lid
Berichten: 1081
Lid geworden op: 25 apr 2006, 18:43

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door rutger »

Rommelmarkt in de ochtend..
Bijlagen
Naamloos.jpg
'' I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. ''

Nelson Mandela
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Erik »

Jan Klaassen schreef:Leuk item ook, die perforator - ook al is het niet uit de oorlog, staat het wel gewoon leuk bij een setup.
Hoe dateer je zo'n perforator, Eric? Heb je de producent nagetrokken?
Voor zover ik weet bestaan dit soort perforatortjes (iets andere vorm) al vanaf de jaren twintig-dertig, ze zijn in vrijwel ongewijzigde vorm tot in de jaren vijftig gemaakt.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Jan Klaassen »

Lees mijn comment gerust nog een keer na - er staat namelijk "ook al is het NIET uit de oorlog". Oftewel: ik heb geen idee, maar het staat in ieder geval leuk bij een setup vanwege de "vintage" look. Ik ben DDR/NVA-verzamelaar en doe niet aan perforators ;)
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Erik »

Jan Klaassen schreef:"ook al is het NIET uit de oorlog". Oftewel: ik heb geen idee, maar het staat in ieder geval leuk ...
Zó kun je het ook lezen, ik dacht dat je ervan overtuigd was dat het niet uit de oorlog kwam! Het model is namelijk jaren '20 tot in de jaren '50 en kan dus heel goed in de oorlog zijn gebruikt.
Ik verzamel ze ook niet, ik heb er wel een paar voor de uitbeelding (net als kroontjespennen, anelinepotloden, vulpennen, vloeiboek, doosjes met machinelint, lucifers, etc. Alles wat je op een bureel zou kunnen zien liggen eind van de jaren dertig)
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Jan Klaassen »

Ok, dan is dat misverstand uit de wereld geholpen. Zo kun je het gelukkig ook lezen - zo heb ik het dan ook geschreven ;)
Leuk item dus!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Sovjet speldjes

Bericht door asjemenou »

Leuke aanwinsten. Ik bezoek de laatste tijd te weinig rommelmarkten en vind daarom ook niets.
Comrade schreef:Hier mijn aanwinsten van de afgelopen weken:
Afbeelding

14 Nederlandse knopen
2 Russische speldjes, geen idee uit welke periode
Zeiler zaklamp
Signaal uit 1941
(Repro) (gebrigs)jäger schouderstukken
Late reactie maar beter laat dan nooit. Misschien heb je al enig onderzoek gedaan naar de 2 (Sovjet) Russische speldjes. De bovenste speld (rode vlag-hoofd Lenin) is een lidmaatschapsspeldje van de Komsomol uit de periode jaren 70 en 80. De Komsomol was een communistische jongerenorganisatie in de Sovjet Unie. Zie ook; http://nl.wikipedia.org/wiki/Komsomol . De Komsomol bestond tot het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in 1991. Heeft het lidmaatschapsspeldje aan de achterkant een schroef- of een speldbevestiging? Het andere speldje herken ik niet zo snel. Misschien heb je een close up foto van dit speldje?
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Comrade »

Bedankt voor de reactie, de speld is gemaakt van plastic en heeft een speld-bevestiging, dus hij zal niet erg oud zijn.
Afbeelding

Ergens is deze speld besproken, maar ik kan het niet meer terug vinden waar. Volgens mij is het een (herinderings) speld van een opstand in een stad op 27/28 september 1941, ik kan niet meer vinden welk land en welke stad (ergens in Oost-Europa).
Afbeelding
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Erik »

De stad is Gornji Milanovac (staat er in het cyrillisch op) in Centraal Servië.
Volgens mij is het een herinneringsspeld voor de aanslag in september '41 door partizanen die overigens als gevolg had dat Keitel wraak nam en veel jonge mannen uit de omgeving van G. Milanovac liet executeren (in okt. 1941)
Het Romeinse jaartal eronder (1853) is het stichtingsjaar van de stad. Tegenwoordig zo'n 25.000 inwoners.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Gebruikersavatar
Comrade
Lid
Berichten: 853
Lid geworden op: 25 dec 2011, 21:37
Locatie: Leiden

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Comrade »

Inderdaad! Het was me allemaal even ontschoten.

Deze aanslag/opstand vond plaats tijdens de Servische revolutie.
''Drann, drauf, drüber!''
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door asjemenou »

Goed speurwerk, wat betreft het Servische speldje.
Comrade schreef:Bedankt voor de reactie, de speld is gemaakt van plastic en heeft een speld-bevestiging, dus hij zal niet erg oud zijn.
Is het Komsomol speldje van plastic?! Waarschijnlijk is het van inoxaal (stay bright). Vaak omschrijft men dit materiaal als aluminium maar dit is het absoluut niet. Het is een legering van antimoon, zink en tin. Het speldje is ingelegd met rode kunsthars. Zoals eerder gezegd dateert het uit de periode zeventiger en tachtiger jaren.
Het speldje verkreeg men wanneer men lid werd van de Komsomol. Een Komsomol speldje voorzien van een speld bevestiging is meestal uitgereikt geweest aan een civiel persoon. Militairen hadden daarentegen een Komsomol speldje met een schroefbevestiging.
Tweederde van de Russische volwassen bevolking is lid geweest van de Komsomol dus je zult begrijpen dat er flink wat van deze speldjes zijn gemaakt.
Op zich maakt dit niet uit. Het zijn leuke hebbedingetjes en ook zo'n kleinood heeft een geschiedenis.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door rajbrns »

Iemand nog iets gevonden op de rommelmarkt?
Zelf helaas wederom niets interessants gevonden, alhoewel er nu wel verschillende militaria lag zoals hulzen, herdenkingsborden,Amerikaanse veldfles etc. maar niets Duits.
Verzamel items van het Derde Rijk
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Millcoll »

Ja, een lintje voor op een burgervest van een vuurkruis, een badge van het rode kruis 40/45 en een knoopsgat pin van de oudstrijdersbond (allemaal belgisch). Er lagen een stuk of 5 Duitse helmschalen en een Duitse schop maar allemaal véél te duur. En nog een paar medailles ook iets te duur.
rajbrns
Lid
Berichten: 440
Lid geworden op: 09 mar 2011, 17:40

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door rajbrns »

mathiasaerts schreef:Ja, een lintje voor op een burgervest van een vuurkruis, een badge van het rode kruis 40/45 en een knoopsgat pin van de oudstrijdersbond (allemaal belgisch). Er lagen een stuk of 5 Duitse helmschalen en een Duitse schop maar allemaal véél te duur. En nog een paar medailles ook iets te duur.
Niet geheel verrassend dat Duitse helmschalen veel te duur zijn, aangezien veel rommelmarktverkopers denken dat ze goud in handen hebben. :roll:
Verzamel items van het Derde Rijk
Millcoll
Lid
Berichten: 724
Lid geworden op: 27 mar 2012, 20:39

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door Millcoll »

Het was zo een individu zonder enige kennis van het materiaal maar weet dat ze iets waard zijn.
Hij had enkel militaria mee maar hij zou nog geen origineel van kopie kunnen onderscheiden of oorlogse van na oorlogse varianten. :roll:
Gebruikersavatar
hayayaah
Lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 mei 2013, 20:08
Locatie: Nijland

Re: Show hier je nieuwe rommelmarkt-aanwinsten!

Bericht door hayayaah »

eindelijk mijn eerste rommelmarktvondst. Tussen de boeken vond ik een partijprogramma van de s.d.a.p. uit 1905. De partijvoorzitter was toen Troelstra die later een staatsgreep deed. Mijn zielige puppygezicht heeft zijn werk gedaan, want ik mocht het meenemen voor het majesteuze bedrag van 5 complete hele centen.
Plaats reactie