'Demjanjuk dinsdag in Duitsland'

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Trawniki

Bericht door Charly1975 »

asjemenou schreef:Dat de administratie van de US immigratiedienst zo vlak na de oorlog een zooitje was dat blijkt dan wel. Wel vind ik het weer typisch Amerikaans om de man meteen zíjn Amerikaans staatsburgerschap te ontnemen. De man heeft wel vele jaren onbezorgd in datzelfde Verenigde Staten van Amerika kunnen wonen. De door jou geplaatste link, http://www.trouw.nl/opinie/podium/artic ... bor__.html , m.b.t. Demjanjuk is trouwens ook interessant om te lezen. Zou hij mogelijk dan zo'n Trawnik zijn geweest? Goed te praten zijn deze Trawniki en hun gedrag uiteraard niet maar toch hebben zij ook een trieste kant vind ik. De Sovjet soldaten die gedurende WOII door de Duitsers werden gevangen genomen hadden het t.o.v. hun westerse gevangen bondgenoten niet best. Ze deelden veelal het lot van de Joodse politieke gevangenen. Het waren voor het superieure Duitse ras dan ook maar "beestmensen". Velen van hen zijn dan ook omgekomen in Duitse kampen door uitputting en verhongering. Het waren deze mensonterende omstandigheden die velen van hen dan ook deed zwichten om voor de Duitsers te gaan werken of te gaan vechten (ROA). Uit de getuigenissen van concentratiekampgevangenen blijkt dat deze Trawniki qua wreedheden zeker niet onderdeden voor hun Duitse collega's. Deden zij dit enkel om hun Duitse meesters tevreden te stellen en om zo zelf aan een uitzichtloos gevangenschap te ontkomen? Kan je in zo'n geval spreken van een te rechtvaardigen overlevingsdrang? Word een persoon als Demjanjuk dan mogelijk bestraft vanwege zijn overlevingsdrang? Tot hoever mag je hier dan in gaan en wie bepaald dat dan? Is het heel zwart/wit gezegd dan onder zulke omstandigheden niet een eenvoudige zaak van leven of dood?
Interessante invalshoek.

Dus als je gehandeld hebt uit overlevingsdrang dan zou je hiervoor niet vervolgd te worden? (rechtvaardiging overlevingsdrang)

Mijn vraag hierop is: (Stel: (!!)) deze man heeft echt puur en alleen gehandeld om te overleven en wordt toch vervolgd. Moet men dan ook niet de Joden vervolgen die onder dezelfde invalshoek ook de Duitsers hielpen ? Joden die in de kampen zelf hielpen met het opruimen en het 'voorwerk' deden voor het vermoorden van hun eigen geloofsbroeders/zusters ? Hielpen zij ook niet uit overlevingsdrang ?

Ik denk dat het veel te maken heeft wie er als winnaar uit de bus komt bij een oorlog. Wie het slachtoffer is en wie de dader.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Emoties

Bericht door asjemenou »

Je kunt hier inderdaad een heel discussiepunt van maken. Wie is er slachtoffer en wie is de dader?! Volgens mij hebben we op dit forum al eens eerder hierover een discussie gevoerd. Als twee hongerende mensen vechten om een stuk brood. Is de winnaar dan een misdadiger omdat de verliezer sterft van de honger?! Zo'n discussie maakt maar weer eens duidelijk of hoe complex een oorlog kan zijn.
De emoties zullen wel weer hoog oplaaien tijdens dit proces. Zowel bij de overlevenden/nabestaanden van het kamp Sobibor als bij Demjanjuk zelf.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: Emoties

Bericht door Charly1975 »

asjemenou schreef:Je kunt hier inderdaad een heel discussiepunt van maken. Wie is er slachtoffer en wie is de dader?! Volgens mij hebben we op dit forum al eens eerder hierover een discussie gevoerd. Als twee hongerende mensen vechten om een stuk brood. Is de winnaar dan een misdadiger omdat de verliezer sterft van de honger?! Zo'n discussie maakt maar weer eens duidelijk of hoe complex een oorlog kan zijn.
De emoties zullen wel weer hoog oplaaien tijdens dit proces. Zowel bij de overlevenden/nabestaanden van het kamp Sobibor als bij Demjanjuk zelf.
Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier een discussie te starten over mijn stelling. Mijn excuus naar de TS. We moeten het wel onderwerp gerelateerd houden.

Dat de emoties in beide kampen hoog zal oplopen is zeker.
Nu is mijn woordkeuze m.b.t. kampen nogal ongemakkelijk.
We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
Charly1975
Lid
Berichten: 3211
Lid geworden op: 30 jan 2006, 16:09
Locatie: Betuwe

Re: 'Demjanjuk dinsdag in Duitsland'

Bericht door Charly1975 »

We're fools to make war
On our brothers in arms


(Mark Knopfler/Dire Straits - Brothers in Arms)
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: 'Demjanjuk dinsdag in Duitsland'

Bericht door JimK »

Charly1975 schreef:Demjanjuk opgenomen in ziekenhuis

http://www.nu.nl/algemeen/1969683/demja ... nhuis.html
Dat is de eerste ziekenhuis opname. Zijn gezondheid is niet al te best en hij is dus nu al opgenomen voordat er wat gebeurt is. Ik ben wel erg benieuwd hoe dit proces gaat verlopen gezien zijn gezondheid en de vele onduidelijkheden.
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: 'Demjanjuk dinsdag in Duitsland'

Bericht door LEO »

Vergeet de na-oorlogse Koude Oorlog niet. Als Demjanjuk na WoII in de VS terechtgekomen is, is dat met inspraak van de Inlichtingdiensten van de bezetters. Inlichtingdiensten die ronselden onder de mogelijk nuttige individuen bij de voormalige vijand. Individuen die konden gebruikt worden. Om na gebruik gedumpt te worden. Als Demjanjuk zelfs in Israël niet schuldig werdt bevonden zal dat wel onder Amerikaanse druk geweest zijn. Stel je voor dat de man zou gaan praten !
Gebruikersavatar
Melting
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2004, 00:31

Re: 'Demjanjuk dinsdag in Duitsland'

Bericht door Melting »

Weet iemand of het proces al begonnen is? Ik kan hier namelijk niets over vinden (of ik zoek op de verkeerde plaats ;) )
Gebruikersavatar
OliverP
Lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:35

Re: 'Demjanjuk dinsdag in Duitsland'

Bericht door OliverP »

Ik betwijfel ten zeerste of dit proces ooit zal plaatsvinden.
Of dat zal zijn omdat de echtheid van zijn "Ausweis" op z'n minst omstreden is, of omdat hij vanwege zijn leeftijd i.c.m. zijn gezondheidstoestand niet voor de rechter hoeft te verschijnen, laat ik nog even open...
Plaats reactie