d-day

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

d-day

Bericht door Gast »

Vandaag is het D-Day.
Maar ik vraag me van waar die D voor staat.
Weten jullie het misschien.
Groetjes en bedankt
Frontovik
Lid
Berichten: 274
Lid geworden op: 21 dec 2008, 12:31

Re: d-day

Bericht door Frontovik »

De termen D-Day en H-Hour worden gebruikt om respectievelijk de dag en het uur aan te duiden waarop een operatie zal plaatsvinden. De letters zijn afgeleid van de Engelse woorden waarvoor zij staan: "D" voor "day" (dag) en "H" voor "hour" (uur). Net zoals het uur "U" in het Nederlands. Er is slechts één D-Day en één H-Hour voor alle deelnemende troepen die aan dezelfde operatie deelnemen. Het spreekt voor zich dat H-hour plaatsvindt op D-Day. De term D-day heeft geen bijzondere betekenis. Er worden echter wel vele betekenissen aan gegeven, zoals Decision Day (Beslissingsdag) of Disembarkation Day (uitlaad dag), dit zijn echter Backroniemen.
Kijk toch eens op google ;).
groeten Laurens
Sovjet re-enactment groep
http://krasnyoktjabr.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

What ever happens, we have got
the Maxim guns, and they have not!
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: d-day

Bericht door Auke »

De 'D' staat simpelweg voor 'Day' (dag) en geeft de dag aan waarop een operatie van start gaat. Zo heb je ook 'H-Hour' voor het uur. In het Nederlands noem je dit ook wel "de dag D" en "het uur U".

Zie ook:

http://nl.wikipedia.org/wiki/D-Day
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gast

Re: d-day

Bericht door Gast »

Bedankt,
Sorry ik zal voortaan eerst op google zoeken. :(
Ik wens jullie nog een fijne D-Day :)
bob6960
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 apr 2009, 20:59
Locatie: Grandmenil / België

Re: d-day

Bericht door bob6960 »

http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll019/
D-Day staat voor decision, dat betekent letterlijk: ontschepingsdag. Dus kun je ook wel zeggen: dag van de landing.
Gast

Re: d-day

Bericht door Gast »

Decision dat hebben ze later na de oorlog bedacht. Op het moment zelf wat het zoals Auke zegt.
worldwar2freak

Re: d-day

Bericht door worldwar2freak »

D-day staat gewoon voor ´decision day´, wat betekent dat het een allesbeslissende dag was: ´beslissingsdag´
Gebruikersavatar
Auke
Beste Avatar 2007/2008
Beste Avatar 2007/2008
Berichten: 1531
Lid geworden op: 17 mar 2005, 21:11

Re: d-day

Bericht door Auke »

Nogmaals, dat is een backroniem, de 'D' staat voor 'Day'.
Давайте жить дружно (laten we in vriendschap samenleven)!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: d-day

Bericht door sniper snoop »

Ik sta iedere jaar eventjes stil op 6 juni. Dit jaar niet. Ik vind dat dit thema enorm enorm enorm "saai" word. Alles die met de Amerikanen te maken hebben in Europa. Gewoon omdat er teveel aandacht aan hen word geschonken. Hebben jullie dit gevoel ook? Of ben ik de enige? Vroeger deed ik gewoon alles met Wo2, maar de laatste weken ben ik het zat geworden. Als ik maar enkel Netlog bekijk, zie ik voortdurend band of Brothers, Saving privat Ryan enz enz, alles met Amerikanen. :/

Maar ik heb wel het nieuws gezien en ik ben echt fier dat de dag nog word herdacht.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: d-day

Bericht door broeloe »

sniper snoop schreef:Ik sta iedere jaar eventjes stil op 6 juni. Dit jaar niet. Ik vind dat dit thema enorm enorm enorm "saai" word. Alles die met de Amerikanen te maken hebben in Europa. Gewoon omdat er teveel aandacht aan hen word geschonken. Hebben jullie dit gevoel ook? Of ben ik de enige? Vroeger deed ik gewoon alles met Wo2, maar de laatste weken ben ik het zat geworden. Als ik maar enkel Netlog bekijk, zie ik voortdurend band of Brothers, Saving privat Ryan enz enz, alles met Amerikanen. :/

Maar ik heb wel het nieuws gezien en ik ben echt fier dat de dag nog word herdacht.
Waarom worden eigenlijk alleen de geallieerden herdacht?
ik zie nooit een herdenking op La Cambe, toch goed voor ruim 22000 slachtoffers.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: d-day

Bericht door sniper snoop »

broeloe schreef:
sniper snoop schreef:Ik sta iedere jaar eventjes stil op 6 juni. Dit jaar niet. Ik vind dat dit thema enorm enorm enorm "saai" word. Alles die met de Amerikanen te maken hebben in Europa. Gewoon omdat er teveel aandacht aan hen word geschonken. Hebben jullie dit gevoel ook? Of ben ik de enige? Vroeger deed ik gewoon alles met Wo2, maar de laatste weken ben ik het zat geworden. Als ik maar enkel Netlog bekijk, zie ik voortdurend band of Brothers, Saving privat Ryan enz enz, alles met Amerikanen. :/

Maar ik heb wel het nieuws gezien en ik ben echt fier dat de dag nog word herdacht.
Waarom worden eigenlijk alleen de geallieerden herdacht?
ik zie nooit een herdenking op La Cambe, toch goed voor ruim 22000 slachtoffers.
Inderdaad, vroeg ik mij ook af. Het is toch mensen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: d-day

Bericht door Jim »

broeloe schreef:Waarom worden eigenlijk alleen de geallieerden herdacht?
ik zie nooit een herdenking op La Cambe, toch goed voor ruim 22000 slachtoffers.
De Duitsers en bondgenoten hebben niet voor onze vrijheid gevochten vandaar dat degenen die dat wel hebben gedaan (terecht) op deze dagen extra belicht worden.
Degene die gesneuveld zijn hebben gevochten om ons bezet te houden. Maakt niet uit hoeveel goede eerlijke fatsoenlijke mensen tussen zaten. Ze vochten voor een verkeerde zaak.
Daarbij geef je dan ook extreem rechtse figuren de gelegenheid om publiekelijk hun zegje te doen.
Het begint meestal door de zaak waar ze voor gevochten hebben naar de achtergrond te dringen.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Sander89
Lid
Berichten: 245
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:51

Re: d-day

Bericht door Sander89 »

sniper snoop schreef:Ik sta iedere jaar eventjes stil op 6 juni. Dit jaar niet. Ik vind dat dit thema enorm enorm enorm "saai" word. Alles die met de Amerikanen te maken hebben in Europa. Gewoon omdat er teveel aandacht aan hen word geschonken. Hebben jullie dit gevoel ook? Of ben ik de enige? Vroeger deed ik gewoon alles met Wo2, maar de laatste weken ben ik het zat geworden. Als ik maar enkel Netlog bekijk, zie ik voortdurend band of Brothers, Saving privat Ryan enz enz, alles met Amerikanen. :/

Maar ik heb wel het nieuws gezien en ik ben echt fier dat de dag nog word herdacht.
D-Day was ook het resultaat van Canadese en Britse inzet, samen met in kleinere mate die van andere landen. Het is wel zo dat de Amerikanen zoals altijd vooral in de spotlights staan. Dat Obama enkel was uitgenodigd voor de herdenkingen dit jaar en de koningin van de UK niet is dan ook een grote schande in mijn optiek.
Plaats reactie