erekruis van de duitse moeder

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
sjaak bonestaak

erekruis van de duitse moeder

Bericht door sjaak bonestaak »

wat was de erekruis van de duitse moeder?
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Goeie vraag.
Wat voor soort medaille is het ?
Een civiele of een militaire decoratie ?

Ik weet in ieder geval dat moeders nogal belangrijk waren binnen het fascistische gedachtengoed.
Zij werden vooral geschikt gezien voor het moederschap.
Vandaar dat zij op een gegeven moment ook geen openbare functies meer mochten vervullen.

(Ik herinner mij een massaal ontslag van vrouwelijke ambtenaren maar het jaartal ben ik even kwijt).

De moeder maakte een belangrijk deel uit van de propagandamachine.
Neem bijvoorbeeld de vrouw van Himmler die zeven kinderen baarde.
Was een echt voorbeeld voor andere vrouwen.
(De kinderen haaden overigens in hun vooornaam allemaal als eerste letter een "H"... om Hitler te eren...)

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

Toevallig was ik een paar weken geleden in het museum 1940 - 1945 in Dordrecht. Daar liep een wat oudere heer die als vrijwilliger e.e.a kon uitleggen van wat daar te zien was. Erg interessant.

Het moederkruis werd door het Duitse leger uitgereikt aan moeders. Des te meer kinderen deze moeders voor het Duitse rijk hadden 'geproduceerd', des te hogere onderscheiding zij ontvingen.

Deze onderscheiding werd door één of meerdere officieren bij de moeders thuis afgeleverd.

Op deze wijze probeerde de Duitse overheid het krijgen van kinderen te stimuleren. Deze kinderen konden in de toekomst het Vaterland verdedigen of voor de vooruitgang zorgen.....
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Met dank aan dvaupell hier een afbeelding:

Afbeelding
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Is bij deze je vraag bevredigend beantwoord Sjaak ?

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

ik vermoed dat je het kreeg vanaf 4 kinderen in het zilver, maar er was ook een gouden versie van beschikbaar, maar dan moest je wel nog een grotere kroost hebben.

Wel een mooi initiatief als je het mij vraagt. De moeders een teken van appreciatie geven voor hun goede inzet in een moeilijke taak.
Ask not what your country can do for you, but what you can do for your country.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

microgolfoven schreef:ik vermoed dat je het kreeg vanaf 4 kinderen in het zilver, maar er was ook een gouden versie van beschikbaar, maar dan moest je wel nog een grotere kroost hebben.

Wel een mooi initiatief als je het mij vraagt. De moeders een teken van appreciatie geven voor hun goede inzet in een moeilijke taak.
Kanonnenvoer voor 't Duitse leger...

Doet me denken aan die pastoors die vroeger de gezinnen afgingen. Waarom er nog geen kinderen waren.... Puur getalsmatig, want de Rooms-Katholieke kerk voelde zich in Nederland wat ondergesneeuwd door de Protestanten.

Tja.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
microgolfoven
Lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 nov 2002, 10:58
Locatie: Vlaanderen

Bericht door microgolfoven »

Proos schreef:
Kanonnenvoer voor 't Duitse leger...

Doet me denken aan die pastoors die vroeger de gezinnen afgingen. Waarom er nog geen kinderen waren.... Puur getalsmatig, want de Rooms-Katholieke kerk voelde zich in Nederland wat ondergesneeuwd door de Protestanten.
Tja.
Ja, dat kanonnenvoer, zo moeten de Duitse lijders het inderdaad hebben bezien.

Maar die Katholieke pastoors heb ik hier toch nog niet vaak aan huis gezien. Wellicht omdat hier geen protestans "gevaar" zat.
Ja, hier in Vlaanderen zitten we dan ook nog op het rechte pad. :P

Nee hoor, stom grapje van me; mijn grootvader is ook protestant, ik kan dus moeilijk iets zeggen.
Gebruikersavatar
dvaupell
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 30 jul 2002, 10:06
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door dvaupell »

De bedreiging ondergesneeuwd te raken door de protestanten zal in Nederland best wel een rol hebben gespeeld, denk ik.
Maar ik dacht dat het meer een algemene "policy" was van Rome om grote gezinnen te kweken.

Volgens mij is daarom nog een negatief advies voor het gebruik van het condoom. Men heeft onlangs een uitzondering gemaakt voor gebieden in Afrika, waar men zeer grote problemen met HIV besmettiing heeft.

Of zouden ze de mensen het 'pleziertje' niet gunnen ?. Dat zou ik weer niet kunnen rijmen met de bourgondische levenswijze van veel katholieken.

Ik speculeer maar wat hoor, kennis heb ik er nauwelijks van ! 8)
AfbeeldingAfbeelding
Driekwart van de mensen is gek, dus voor die ene kwart moet je uitkijken - Simon Carmiggelt.
Plaats reactie