Onbekend NL pre 40 (?) item

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Edgar »

Hallo,
Wellicht heeft iemand meer informatie.. Laatst heb ik spullen uit een nalatenschap van een Nederlandse kapitein uit de 2 RVA kunnen overnemen van de kleinzoon voor een zacht prijsje. Ook hoorde hierbij deze leren schede (?), met een zilvermerkje.. Wellicht voor een priembajonet, oid? Vermoedens waren ook dat het een zweephouder zou zijn, er zijn foto's met de voormalige eigenaar bij een paard.

Heeft iemand enig idee?
Bvd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Nick U »

Intressante kogelpunten, voor mij dan, die kleintjes, welk kaliber is dat , weet je dat toevallig? en welke huls en welk geweer hoort erbij? ik heb die volgens mij wel eens gevonden hier bij een nederlandse bunker, ligt dr helemaal vol mee... Bij mij staan er nummers in de onderkant van de kogelpunt, kun je kijken of die er bij jou ook in staan? ben er wel benieuwd naar.

Die grote kogelpunten echter heb ik nog nooit gezien, is dat luchtafweer of vliegtuigmunitie ofzo? Ik hoop dat ik die nog eens vind hier in de buurt.

Het is misschien een domme opmerking, maar staat dat leren object niet op 1 van die foto's dan?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
Eric
Lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 15 mei 2005, 21:30

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Eric »

Ik denk dat die leren houder voor een zogenoemde 'swagger stick' is, ik weet de NL benaming er zo niet voor. Google maar een eind weg op 'swagger stick' dan word het je wel duidelijker.
Hoop je hiermee geholpen te hebben.

mvg, Eric
"Hey, bloody bucket division, our bucket, your blood."
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door SiNiStEr »

Allereerst erg mooie en zeer persoonlijke aanwinst Edgar, congrats!

Allereerst denk ik dat de ingeslagen 800 geen zilvermerkje is. Het materiaal lijkt vanaf de foto's namelijk geen zilver of een legering daarvan te zijn. Dit zou dan anders gekleurd zijn (ook oxidatie op zilver heeft een andere kleur). Als ik het zo zie zou ik eerder denken dat het hier om blik of geblauwd metaal gaat.
De ingeslagen 800 zal dan dus een andere betekenis hebben. Waarschijnlijk is het een keurstempeltje welke de maker of de machine waarmee het gemaakt is aanduid.

Ik denk inderdaad dat Eric de spijker op zijn kop slaat. Ik denk ook dat het hier om een houder voor een swagger stick gaat. De Nederlandse benaming daarvoor is eigenlijk heel simpel en voor de hand liggend namelijk wandelstok. Ze zijn dan wel niet lang genoeg om nog echt door te gaan voor wandelstokken maar daar ligt wel hun oorsprong. Het is op een gegeven moment in de geschiedenis een beetje een statussymbool voor officieren geworden.
Vaak zijn deze stokken van een mooie dure houtsoort gemaakt en niet zelden zijn de kop en punt van een mooi, duur, gepolijst en soms bewerkt metaal. Vandaar dat er vaak een houder bij werd geleverd om hem netjes en veilig te kunnen meedragen wanneer hij niet in gebruik was.

Vanwege de vaak dure kwaliteit van deze stokjes vind ik het dan ook niet zo verwonderlijk dat het stokje er niet meer bij zit. Wel jammer natuurlijk.

Een rijzweep lijkt me minder waarschijnlijk daar hier vaak achteraan een plat hoekig stukje leer zit wat in een dergelijke hoes niet past. Daarnaast zijn rijzwepen soepel wat de verstevigingen in de hoes en de punt aan het uiteinde overbodig zou maken. Overigens konden deze kleine wandelstokken ook gewoon gebruikt worden om tijdens het paardrijden het dier een por in de zij te geven dus in die zin kon het ook gewoon in plaats van een rijzweep gebruikt worden. Dat verhaal blijft dus in stand.

Leuke en zeer interessante aanwinst, nooit los verkopen natuurlijk, dat zou jammer zijn. Maar heb zo'n vermoeden dat je niet voornemens bent deze set nog weg te doen. Indien wel, doe mij maar een mailje! ;)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Alex »

Sinister, dan moet je toch je beurt afwachten :evil: Maar leuk om toch te weten waar het voor diende, ik wist het niet!

Alex
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Edgar »

Thanks voor de hulp jongens! Inderdaad, de wandelstok is dan wel een van de meest logische verklaring. De set gaat voorlopig niet weg, heb dit ook aan de kleinzoon beloofd. :)
Nogmaals bedankt voor de goede hulp!! ;)

Mocht iemand informatie hebben over Nederlandse pre 40 besteksetjes, een dergelijk setje zat er ook bij (zie foto). Het is een inklapbare vork met kurkentrekker, inklapbare lepel en inklapbaar mesje.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door JimK »

Oud reisbestek
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Edgar »

Dat zei je idd al, maar ik zou toch graag wat meer informatie willen of eventueel andere meningen.. Heb namelijk niks soortgelijks bij antiek gevonden op Marktplaats.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door JimK »

Edgar schreef:Dat zei je idd al, maar ik zou toch graag wat meer informatie willen of eventueel andere meningen.. Heb namelijk niks soortgelijks bij antiek gevonden op Marktplaats.
Vraag het dan gewoon gelijk hier. Of zoek wat beter op Marktplaats.
Er staan wel incomplete delen op Marktplaats en er staan ook wel moderne varianten op. Ook heb je nog google, kun je er ook wel wat vinden. Of je zoekt in engels, cutlery set, of travel cutlery set etc etc etc
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Nick U »

heb je nog info over die kogels :) ?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2768
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door racefiets »

Die grote zijn van de .50 Als er bij jou nummers onderop de kogels staan dan zijn ze van de 8x50R van franse origine. Als er enkel een gestyleerde letter op staat dan zijn ze mogelijk duits mogelijk engels.
Telemark
Lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 aug 2006, 22:18

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Telemark »

Apart zeg, .50 koppen. Nog nooit gezien.
Gebruikersavatar
Westwall
Lid
Berichten: 954
Lid geworden op: 20 okt 2008, 15:23

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Westwall »

Telemark schreef:Apart zeg, .50 koppen. Nog nooit gezien.
_/-\o-
ammo
Lid
Berichten: 3509
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door ammo »

Westwall schreef:
Telemark schreef:Apart zeg, .50 koppen. Nog nooit gezien.
_/-\o-
?
Nemo Me Impune Lacessit
Gebruikersavatar
Edgar
Lid
Berichten: 5433
Lid geworden op: 01 jun 2004, 15:40
Locatie: Nordland
Ontvangen: 1 keer

Re: Onbekend NL pre 40 (?) item

Bericht door Edgar »

Westwall schreef:
Telemark schreef:Apart zeg, .50 koppen. Nog nooit gezien.
_/-\o-
Lol? Mooie toevoeging aan het topic trouwens Jan..

Anyway, m'n vragen zijn beantwoord dus dit topic kan dicht.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience
Plaats reactie