Het metaaldetectortopic

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door zjopske »

ammo schreef:Koppendraaiers ?
Op de slagvelden van verdun liggen nog gruwelijk veel explosieven.
Mij is verteld dat een kop een euro of 20-30 euro oplevert, mensen die denken snel geld te verdienen nemen de granaten mee naar huis en demonteren de koppen.
Dit gaat regelmatig fout, elk jaar vliegt er wel een de lucht in :(
Toen ik in verdun was vloog de explosieve opruimingsdienst ook de lucht in omdat de nog te ontmantelen granaten een flinke schok hadden gekregen.

Volgens mij dit artikel:
Afbeelding

En deze kwam ik ook nog tegen; een lege obus.
Afbeelding

In verdun destijds ook een behoorlijke schrik gehad met een mosterdgasgranaat, dus ik raak geen explosieven meer aan die uit de grond komen.
Kijken mag ik nog wel :P
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Ik koop enkel Wo1 koppen als ze demill zijn. De N°85 is de enige die ik kocht om aan te kunnen tonen, hoe je niet-demill kan herkennen. Ondertussen weg.

Tijd - Kruit

Afbeelding
N°80 demill

Afbeelding
Dopp.Z.15 demill

Afbeelding
N°85 niet demill

Afbeelding
22/31 Mle 1897
demill

Bij tijd ontstekers, vooral wo1, kan je namelijk zien als hij demill is. Er mogen geen blokjes uitsteken. Of beter gezegd, er moeten één of meerdere gaten zichtbaar zijn. Want dit is lood en wanneer de ontsteker actief is zal het lood smelten en een opening laten ontstaan. Dit dient namelijk om de gassen van het brandende kruit te laten ontsnappen, dat word veroorzaakt tijdens het afvuren. Door de schikken, zal een soort pin tegen het slaghoedje slaan die dan het kanaaltje kruit in de fik laat schieten.

De 22/31 Mle 1897 is een Franse. De Fransen hebben verschillende versies van dit soort gebouwd. Deze kan je herkennen aan de gaatjes in de ontsteker.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tijd - Radarwerk
Ook wel gekend als Mechanical Time Fuze Super Quick (MTSQ).

Afbeelding
Afbeelding
Dopp.Z.16 (Zeldzaam en gevaarlijk!)
Er zijn namelijk ook dezelfde soorten ontstekers maar in tijd. Een soort radarwerk. Hiervan weet ik geen idee. Maar hij werd gecontroleerd, demill. Maar deze blijf je dan best af. Binnenin zit een opgespannen slagpin dat wel eens uit het kanaaltje kan schieten. Reken erop dat de slagpin opgespannen zit tegen het radarwerk. De klokjes kon vroeger wel eens stil vallen, maar na de oorlog sloegen heel wat klokjes terug aan. Vooral tijdens het ploegen door de boeren. Ik denk dat de Tweede Wereldoorlog toch wel hier en daar eentje de lucht liet knallen. Want geloof me, een kleine tik kon "wonderen veroorzaken". Dus nogmaals, blijf eraf!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Slag

Afbeelding
Afbeelding
N°101-II

Afbeelding
N°106-I (Prachtige uitvinding)

Bij slag ontstekers, zou er schroefdraad zichtbaar moeten zijn aan de onderkant en binnenkant. Dit betekend dat de ontsteking mechanisme werd verwijderd. Alhoewel enkele bronnen tegen spreken en ook enkele modellen zoals de Franse 30/45 Mle 1878-81, 24/31 Mle 1899-1915, 30/45 Mle 1878-82, 24/31 Mle 1899 en de 24/31 Mle 1899-08. Ik vraag de Dovo vrienden nog eens na.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet niet of dit ook zo is voor Wo2 ontstekers.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door Nick U »

Een tijd geleden was er een programma op tv: 12 steden 13 ongelukken, echt een hele tijd geleden al... toen ging een verzamelaar een mortier onschadelijk maken , met zn kleinzoon erbij, mortier zei helaas boem, en het schuurtje was weg... waar gebeurt.

Ik zoek alleen maar, ik maak een foto'tje ervan en laat het liefst de hele granaat of bom liggen zoals die ligt, ik bel eventueel de politie, maar ik kan echt niet begrijpen dat sommige mensen lekker met een schroevendraaier of wat dan ook aan de gang gaan.

Sniper snoop, met demill bedoel je gewoon onschadelijk?

Met die gasgranaten lijkt het me helemaal eng .... daar heb je in nederland gelukkig geen last van.. niet dat het veel uitmaakt alstie boem zegt, maar om maar even mee te denken aan je medemensen in de buurt.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Nick U schreef:Sniper snoop, met demill bedoel je gewoon onschadelijk?
Ik kan het mis typen. Gewoon zonder kruit en ontstekers/slaghoedje.
Nick U schreef:Met die gasgranaten lijkt het me helemaal eng .... daar heb je in nederland gelukkig geen last van.. niet dat het veel uitmaakt alstie boem zegt, maar om maar even mee te denken aan je medemensen in de buurt.
Gasgranaten zijn gevaarlijk, vooral (als ik mij niet vergis) Fosgeen. Er zou namelijk een loden dop in de granaat zitten. Fosgeen raakt al snel verdampt onder een bepaalde temperatuur. Hoe hoger de temperatuur, hoe meer druk er in de granaat zit. Vele landbouwers leggen blindgangers gewoon langs de kanten van wegen, in de zon. Als die granaten gevuld zijn met gas, zoals fosgeen, zal het gas drukken. Lood is zwak en vooral jaren na de oorlog. Dus als er een dop uit springt, kan namelijk al voor wat problemen brengen.

Gasgranaten zijn chemisch. Veel mensen zien een Schrapnel liggen en nemen die mee. Halen het schrapnel uit met hun blote handen, maar wete,n vaak niet dat sommige granaten werden gevuld met schrapnel in gedrenkt met gas. Bijvoorbeeld de eerste Gasaanval in de geschiedenis. Niet 22 april 1915 (Deze had drie andere titels. Namelijk de eerste Gasaanval in Ieper, eerste gasaanval met groot succes en eerste gasaanval met Chloor.) maar 3 augustus 1914, namelijk in Mulhouse in de Elzas. Fransen vulden 26mm granaten met Ethyl bromoacetate traangas, ongeveer 19 cc per patroon. De voorraden waren snel verbruikt en in november werd een nieuwe bestelling opgemaakt door het Franse leger. Maar Ethyl bromoacetate werd schaars onder de Entente zodat Ethyl bromoacetate werd gewijzigd in chlooraceton. De eerste Duitse aanval vond plaats bij Neuve Chapelle op 27 oktober 1914. Men had geëxperimenteerd met een shrapnelgranaat door de musketkogels van de granaat met een substantie van traangas in te smeren. Bij het vrijkomen na de explosie moest het gas, dat vloeibaar was, een gaswolk vormen en zo de vijand tijdelijk verblinden.

Mijn grootste schrik is namelijk dit.

Afbeelding

De Stokes mortieren. je hebt twee verschillende versies. De 3 Inch en de 4 Inch. De granaten werden gemaakt uit blik, dus zeer gevoelig!!! 3 Inch granaten werden altijd gevuld met Hoog explosieve kruit. Maar de 4.5 Inch, altijd met gas. Er bestonden verschillende granaten. Mk.I en Mk.II werdne gevuld met White phosphorus. Mk.IC en Mk.IMC werden altijd gevuld met White phosphorus of Lacrimator. Mk.IIC, Mk.IIMC, MK.VI en Mk.VII, werden altijd gevuld met Lacrimator. Onlangs drie granaten terug gevonden. Ik markeerde de plaats ik vluchtte onmiddellijk. De politie kwam er snel bij, samen met de Dovo.


Maar goed, ik ben ge gewend. Als je vaak granaten terug vind zoals deze hoopje op één plaats. Helaas heb ik geen foto's meer van de granaten hoop, inclusief de stokes.

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Ik dacht dat ik ergens een foto had staan van een andere vondst. Twee 4 Inch Stokes granaten midden in een rivier. Het type Mark II, dus gevuld met White phosphorus.

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door Nick U »

pffff vind je die dan gewoon aan de oppervlakte, niet normaal, stel je voor dat daar kinderen spelen, krijgen de kinderen nou voorlichting of iets in belgie en frankrijk over de gevaren van deze explosieven?
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Nick U schreef:pffff vind je die dan gewoon aan de oppervlakte, niet normaal, stel je voor dat daar kinderen spelen, krijgen de kinderen nou voorlichting of iets in belgie en frankrijk over de gevaren van deze explosieven?
Het gebeurt wel eens dat er eentje aan of net onder de oppervlakte terug gevonden word. Dit zijn dan meestal granaten in droge rivieren, granaten die bijvoorbeeld werden gedumpt, granaten die in een berm zaten en los kwamen en weg rolden, granaten in bossen die tussen de bomen bleef steken (de meeste bossen werden na de oorlog niet hersteld. Ze lieten de bossen gewoon herleven door de natuur zijn gang te gaan.) of velden die nooit worden geploegd, dat na enkele jaren (door de aardse bewegingen) naar boven zijjn gekomen. Reken erop, plaatsen dat nooit word geploegd zal nog explosieven bevatten. Vooral de Belgische Westhoek. Zoals grasvelden, bossen, steden en wegen. Zoals deze hieronder.

http://www.forumeerstewereldoorlog.nl/v ... php?t=9640

De meeste granaten zijn nog altijd uit de grond geploegd. Dus ze liggen niet zomaar op de oppervlakte. In de Ieperboog is dit zeker bijna onmogelijk. Het gebied is compleet erkend en gebruikt, met hier en daar de bossen. En de granaten zonken gewoon in de grond, zodat ze de kans niet krijgen om op de oppervlakte te blijven steken.

In de politie ligt een folder. Vaak gebeurt er dat er een campagne gebeurt. Maar omdat de meeste inwoners an generatie lang hier wonen, bijvoorbeeld de landbouwers die het meest in aanmerking komen, vormt dit geen probleem. De Westhoek bevat ongetwijfeld de meeste explosieven. Men schat dat de explosieven die nu nog in de grond liggen, meer dan het aantal in Nederland. De vraag kreeg ik onlangs, ligt er ook zoveel in Nederland? Waarop ik reageerde: Nee. Dit heeft zijn reden. In Nederland vond de oorlog 5 jaar (afgerond) geen enkel oorlog plaats maar de vechten vonden een jaartje plaats? Kan iemand mij hiermee helpen? En reken erop dat de Tweede Wereldoorlog - vooral in Nederland - een bewegingsoorlog was waar minder houwitsers werd gebruikt dan de Eerste Wereldoorlog. Blitz krieg, was volgens mij een snelle opmars. Operation Market garden was volgens ok niet echt populair voor de artillerie. In de Westhoek duurde de oorlog 4 jaar (afgerond) en de gevechten 4 jaar (afgerond). En de Derde Slag om Ieper, leverde de meeste granaten. De Britten vuurden circa 5.000.000 granaten af in een slag dat slechts 122 dagen duurde! En reken erop, dat dit slechts 122 dagen zijn van de 4 jaar lange oorlog en van die ene leger. Dus we hebben nog eens Belgen, Duitsers, Fransen en Amerikanen. En die 5.000.000 alleen verbreekt ongewtijfeld de aantal afgeschoten granaten dat werd afgeschoten in Nederland. Omdat de Westhoek zo landschappelijk is, en omdat de meeste kinderen op speeltuinen spelen, komen kinderen ook in mindere aanmerking. Dit is geen gebied waar voortdurend huizen staan hoor. Nee, een gebied van velden en landschappen.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door michiel01 »

Ik ben het met je eens dat er in België veel meer ligt dan in NLD en de Westhoek is zeker een geteisterd gebied. Echter zijn er genoeg locaties in NLD waar explosieven die in de bodem zitten een serieus probleem zijn. Mede omdat deze gebieden nu woonwijken zijn. Een goede vriend van mij woont in Arnhem in een nieuwbouwwijk, waarbij de bewoners nadrukkelijk is verboden dieper te graven dan 1 meter vanwege het gevaar op in de grond zittende explosieven. Neem de Heilige land stichting in Nijmegen waar het grondwerkersbedrijf van een kennis van mij in de jaren 80 en 90 kilo's explosieven uit de grond haalde. Tot en met steelhandgranaten die ontploften achter in de bak van de Kipwagens waarmee ze de vervuilde grond afvoerden. (leverde angstige momenten en mooie foto's op). Een nieuwe nieuwbouwwijk in Eindhoven waar nog genoeg Geallieerd vliegtuigbommen liggen om de hele wijk nog een keer om zeep te helpen. In Nederland is het probleem net zo goed aanwezig, alleen niet in de extreme mata als bijvoorbeeld de Westhoek of Verdun in Frankrijk.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Daarnet opgezocht. In totaal werden meer dan 1,5 miljard granaten afgeschoten in de Westhoek, gedurende de vier jaar. Per jaar verzamelt de Dovo gemiddeld 200 ton aan explosieven in België waarvan zeker 3.000 meldingen in de Westhoek.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Hier een stuk Stokes granaat, 3 Inch. Overtuigd hoe dun ze zijn? :)

Afbeelding

En deze kwam ik ook tegen.

Afbeelding
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
irish guards
Lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 11 dec 2006, 15:31
Locatie: ridderkerk

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door irish guards »

Tot nu toe heb ik de black knight 1 gebruikt.
Maar ik ben wel toe aan een nieuwe ( voor mijn verjaardag ) en ik heb al gehoord over minelabs en garetts.
Maar kan iemand me uitleggen wat toch het beste voor me is?

Gr Jens.
thabro
Lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2007, 02:09
Locatie: brabant

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door thabro »

Ik heb zelf een garret met een 9x12 inch schijf. Ben er erg tevreden over wat betreft de prijs en prestaties.
:)
oepsss
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door Akko »

Van wanneer mag je eigenlijk munitie gaan opzoeken en van al die dingen met metaaldetector?
Moet je er een paspoort of bewijs voor hebben om dat te mogen?
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door Jan Klaassen »

Volgens mij is het niet speciaal dat je op munitie gaat jagen. Met een metaaldetector kom je veel meer tegen dus volgens mij is een vergunning speciaal voor munitie niet nodig.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Akko schreef:Van wanneer mag je eigenlijk munitie gaan opzoeken en van al die dingen met metaaldetector?
Moet je er een paspoort of bewijs voor hebben om dat te mogen?
In België mag je sowieso niet graven, maar blijkbaar wel zoeken. Dit werd verklaard op het politie bureau. Uit schrik dat historische vondsten, zoals spullen waarbij een soldaat identificeert zou kunnen worden, vermits zouden geraken. En ook al spoor jij andere dingen op, het is uit alle voorzorg.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Plaats reactie