Het metaaldetectortopic

Games, etc. Let op: modelbouw, reenactment e.d. hebben eigen onderdelen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door Akko »

Dus je mag zoeken naar spullen tijdens de oorlog wanneer je wil?
Maar erachter graven niet? En als je nu identifactie van een soldaat vind wat kan de politie ertegen doen?
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Akko schreef:Dus je mag zoeken naar spullen tijdens de oorlog wanneer je wil?
Maar erachter graven niet? En als je nu identifactie van een soldaat vind wat kan de politie ertegen doen?
Als men spullen wegnemen waarvan een soldaat geïdentificeerd kan worden (identificatieplaatje, capebadge, logo van eenheid op uniform, dagboek, veldpost, enz), zouden de archeologen minder kans hebben om de eventuele stoffelijke resten te identificeren. Wat uiteindelijk de kans laat stijgen dat er opnieuw een soldaat word begraven onder een "Unknow" graf. Als men zegt dat je niet mag graven, zal de politie ongetwijfeld aan uw kraag nemen. Tenzij met uitzondering zoals vergunningen als archeoloog enz... Maar hiervoor weet ik niks van. Maar om zomaar te gaan zoeken en te graven, zouden ze u kunnen straffen met hoge boetes.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door Akko »

Verdorie wel spijtig.
Ja ik kan het wel snappen. Dus in belgie is het gewoon verboden.
Maar in andere landen gaat het dus wel mogen?
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door sniper snoop »

Akko schreef:Verdorie wel spijtig.
Ja ik kan het wel snappen. Dus in belgie is het gewoon verboden.
Maar in andere landen gaat het dus wel mogen?
Daar weet ik niks van. Helaas.
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door Akko »

Het was toch al zeer interressant, bedankt voor je info ;)
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Erik
Beheerder
Beheerder
Berichten: 5187
Lid geworden op: 20 aug 2004, 21:52
Locatie: Veluwe
Gegeven: 7 keer
Ontvangen: 51 keer

Re: Het metaaldetectortopic

Bericht door Erik »

Akko schreef:Verdorie wel spijtig.
Ja ik kan het wel snappen. Dus in belgie is het gewoon verboden.
Maar in andere landen gaat het dus wel mogen?
Nederland:
Juridisch gezien gaat het hier niet om een begraafplaats en genieten deze stoffelijke resten geen wettelijke bescherming meer. Is er een vergunning nodig van de burgemeester of een ander bestuursorgaan; neen. Er is geen sprake van een opgraving zoals bedoeld in artikel 29 Wet op de lijkbezorging. Zelfs niet van een ruiming zoals bedoeld in artikel 31 Wlb. Het gaat niet om lijken als bedoeld in de Wet op de lijkbezorging.
Dat betekent dat men er mee mag doen wat men wil; er zijn geen wettelijke regels voor.

Ik denk dat je aan de goede kant zit bij de volgende stappen:
1.) Duidelijk militair en 20e eeuws, gezien de bijliggende uitrustingsstukken e.d.
- Blijf eraf
- Markeer de plaats
- Waarschuw de autoriteiten.
- De aanwezigheid van ongesprongen munitie is zeer waarschijnlijk namelijk!

2.) Geen militair, duidelijk 20e eeuws gezien de nog niet (geheel) vergande kledingrestanten.
- Waarschuw de politie
- Er kan sprake zijn van een oud misdrijf

3.) Geen duidelijke sporen van herkomst, alleen sprake van een skelet.
- Waarschuw de plaatselijke Historische Vereniging.
- de vondst kan een belangrijke bijdrage zijn aan de lokale geschiedenis.

Het kan zijn dat een kerkinstantie om de restanten vraagt, vooral als blijkt dat op die plaats een religieuze begraafplaats heeft gelegen. Fatsoenshalve zou ik de restanten dan overdragen. Zij dragen zorg voor een herbegraving of bijzetting.

Ten overvloede de informatie zoals het (NLD) Ministerie van Defensie die geeft op haar webpagina:
MinDef schreef: Stoffelijke resten gevonden?

Nog steeds worden onbekende slachtoffers uit de Tweede Wereldoorlog gevonden. Zij liggen vaak op de bodem van hun voormalige schuttersputten of loopgraven. Of ze zijn destijds snel begraven in een veldgraf. Als u stoffelijke resten vindt, laat die dan liggen zoals u ze aantreft. Anders kan belangrijke informatie over de identiteit verloren gaan. Bovendien is het gevaarlijk. Er kunnen ook explosieven bij liggen.

Vondst altijd melden

Meld een vondst altijd en direct bij de politie (0900-8844). Bij menselijke resten kan het namelijk ook om een slachtoffer van een misdrijf gaan. De politie stelt aan de hand van bijvoorbeeld een helm of uitrusting vast of het om een slachtoffer uit de Tweede Wereldoorlog gaat. Is dit het geval, dan schakelt de politie de Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht (BIDKL) in.

Denkt u te weten waar zich een oorlogsgraf bevindt, bijvoorbeeld door een herinnering of overlevering? Meld dit dan bij de gemeente. Die kan de BIDKL vragen te helpen bij een onderzoek.
BSM Williams in <it ain't half hot, mon>:
"Oh dear. How sad. Never mind."
Plaats reactie