Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door n2 »

Ik heb pas via een boeken/platen handelaar een boek gekocht met deze aantekening erin.
Ik probeer te achterhalen wie dit erin heeft geschreven, daarom wou ik vragen of iemand de handtekening herkend.
Zou hier Thole kunnen staan?

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door johan willaert »

Lijkt me wel....

Hier één en ander over Thole
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 8&t=107663
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door JimK »

Er staat Thole inderdaad. Erg leuk dat je dat in het boek hebt staan.
Is voor Kerstmis 1944, dus dat klopt ook met de datum wanneer Thole in Nederland kwam.

Erg leuk stuk. Heb je ook een foto van de voorzijde van het boek. Altijd leuk om te zien
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door n2 »

Bedankt voor jullie reactie's!
Het boek is helaas in vrij slechte staat, zal hem denk ik laten restaureren, er kwam zelfs nog een zilvervisje uit kruipen :o
Dan heb ik zeker een bijzonder item gevonden :)

Hier nog wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door JimK »

Dat heb je zeker. Ook een toepasselijk boek zo te zien :P
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door n2 »

Inderdaad :P
Weet je toevallig ook wat ik het beste tegen die zilvervisjes kan doen? Ik zie er geen meer zitten, betekend dat dan dat ze voor goed uit het boek weg zijn? Ik leg hem voor alle zekerheid niet tussen de andere spullen
Gebruikersavatar
Nick U
Lid
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 mar 2009, 15:32

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door Nick U »

Misschien ff goed in plastic pakken en in de vriezer doen ? maar ik zou dit even laten bevestigen door andere forumleden want ik weet niet of dat wel werkt met boekwerk.
Altijd op zoek naar zaken die met de meidagen 1940 te maken hebben m.b.t. de omgeving Dordrecht en Moerdijk.

Gezocht: EK2 certifcitaat Tweede Tol FJR.1
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door n2 »

Zat ik ook al aan te denken ja, ga het denk ik eerst even proberen met een oud leesboek.
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door SiNiStEr »

Nick U schreef:Misschien ff goed in plastic pakken en in de vriezer doen ? maar ik zou dit even laten bevestigen door andere forumleden want ik weet niet of dat wel werkt met boekwerk.
Dit is prima mogelijk met boeken, ben bekend met enkele archieven die hier ook mee werken. Belangrijk is dat je de boeken wel verpakt in bijvoorbeeld een plastic zak (gaat ten slotte om de lage temperatuur en niet dat het boek ook daadwerkelijk bevriest) en ze na de tijd aan de lucht laat drogen (dus niet versnellen door ze op de verwarming te leggen of andere gekke dingen uithalen). Gezien de materialen waarvan n2's boek gemaakt is voorzie ik dan verder geen problemen qua schade o.i.d.

Voordat je hem in de vriezer doet moet je wel zorgen dat het boek heel goed droog en zoveel mogelijk vuil vrij is. Van de zilvervisjes die dan eventueel nog in het boek zouden zitten heb je dan zeker geen last meer want die kunnen al slecht tegen een temperatuur die onder de 20 graden valt.

Het probleem is hier echter nog niet volledig mee verholpen want als je het echt goed wil doen moet je je hele boekenkast nalopen en ook zorgen dat je de temperatuur in je huis niet te hoog maakt en dat je vocht tegengaat. Ze sterven namelijk al af bij een luchtvochtigheid van 50% of minder en planten zich onder de 22 graden ook nauwelijks meer voort.

Succes met de aanpak en het boek restaureren zou inderdaad de moeite waard zijn, erg mooie aanwinst met een zeer interessante geschiedenis! Is het behouden voor de toekomst waard. :yes:
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
n2
Lid
Berichten: 883
Lid geworden op: 01 mar 2005, 12:57

Re: Wie kan dit ontcijferen, handtekening ss'er

Bericht door n2 »

Bedankt voor je reactie!
Heb het boek momenteel in een doosje zitten, eieren van deze beestjes komen na 6 weken uit.
Als ik dan over zeg 2 maanden nog geen ongedierte kan bespeuren durf ik hem wel bij de andere spullen te zetten.
Als ik het niet vertrouw ga ik hem invriezen :)
Plaats reactie