Kruidzakje

Algemeen over het verzamelen van geallieerde militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Kruidzakje

Bericht door Jasper J »

Mischien niet helemaal op zijn plaats maar ik vraag het tochj heeft iemand een idee uit welke tijd dit lege kruidzakje komt?
Alle info welkom.

Afbeelding

Afbeelding

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Kruidzakje

Bericht door SiNiStEr »

Dit wordt ook wel een kruithoorn genoemd en was bedoeld voor de jacht. De jacht in tijden dat men nog met voorladers schoot om precies te zijn.
Bij deze voorladers was het dus de bedoeling dat je eerst wat kruit uit deze kruithoorn op de pan gooide. De pan is het koperen gedeelte dat je op onderstaande foto's kunt zien. Met name op de laatste foto (die waar je de binnenkant van het slot kunt zien) kun je deze zogenaamde kruitpan goed zien. Vervolgens sloot je deze pan af door de pandeksel dicht te doen. Daarna goot je wat kruit uit de hoorn voor in de loop, hier gooide je een musketkogel achteraan en ten slotte iets van een propje papier (om het kruit en de kogel onderin de loop op z'n plek te houden). Dit stampte je aan met de pompstok en vervolgens was je gereed om te vuren.

Het onderstaande wapen is een originele Franse 1777 Charleville Modelle IX Musket uit 1814 die in mijn bezit is. Dit is het wapen dat door de soldaten van Napoleon werd gehanteerd. Dit is dus een militair wapen en geen civiel type. Het laad-en vuursysteem is echter hetzelfde als bij de jachtwapens uit die tijd. Militair gezien werden het vuursteen mechanisme vanaf 1840 vervangen door het percussie systeem maar nog zeker tot rond 1860 a 1870 zijn er ng vuursteen wapens in gebruik geweest. Daarna zijn er ook nog grote partijen naar de kolonieen gegaan waar ze nog veel langer door zijn gebruikt.
Jachtwapens hebben ongeveer dezelfde geschiedenis door gemaakt. Tot rond 1860 a 1870 zijn er nog jachtwapens gebruikt met vuursteensloten en vanaf 1840 tm. ongeveer 1900 zijn er vooral percussie jachtwapens gebruikt. Zowel voor percussie als voor vuursteenwapens was een dergelijke kruithoorn nodig.

Dit kruitzakje is nog in erg nette staat voor zijn leeftijd. Werkt het systeem met de afsluiter van deze kruithoorn ook nog? Dat zou helemaal mooi zijn.
Ik dateer deze kruithoorn zo rond 1850 a 1860 gezien de handgemaakte metalen onderdelen die eraan zitten. Met name na 1870 werden steeds meer onderdelen van deze kruithoorns fabrieksmatig gemaakt.

Hoop hiermee je vraag enigszin beantwoord te hebben. Als je nog meer vragen hebt dan laat het maar weten. :)

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Kruidzakje

Bericht door Jasper J »

Bedankt voor de duidelijke uitleg .
Ik kreeg dit zakje bij een stel bajonetten dat ik kocht.
Jah alles werkt nog erg goed bijna geen roest en geen gaten in het leer.
Hebben dit soort dingen nog enige verzamelwaarde of is het vooral een leuk hebbeding?

mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Kruidzakje

Bericht door zjopske »

Jasper J schreef: Hebben dit soort dingen nog enige verzamelwaarde of is het vooral een leuk hebbeding?
Volgens mij hebben de kruitzakjes wel dergelijk waarde, de prijs ligt ongeveer rond de 50 euro als ik me niet vergis.

Btw, wel 4 mooie bajonetten die je erbij kreeg :wink:
(handig he internet)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Kruidzakje

Bericht door SiNiStEr »

zjopske schreef:
Jasper J schreef: Hebben dit soort dingen nog enige verzamelwaarde of is het vooral een leuk hebbeding?
Volgens mij hebben de kruitzakjes wel dergelijk waarde, de prijs ligt ongeveer rond de 50 euro als ik me niet vergis.

Btw, wel 4 mooie bajonetten die je erbij kreeg :wink:
(handig he internet)
Klopt als een bus... eeehh kruithoorn... :P
Nee, er zijn inderdaad verzamelaars voor en de waarde ligt afhankelijk van de staat, type en versieringen zo rond de 50 EUR. Toch weer een leuk krijgertje lijkt me zo! :)
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Gebruikersavatar
Jasper J
Lid
Berichten: 1774
Lid geworden op: 10 mei 2005, 13:01

Re: Kruidzakje

Bericht door Jasper J »

Zeker een leuk krijgetje hahahah.
Zeker de leeftijd is leuk 1850 is een tijd geleden hahah.
Even kijken of ik hem hou of weg doe is niet echt mijn verzamel gebied.
Zou de kruidhoorn het goed doen op marktplaats.
?
mvg
Aude Audenda
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Kruidzakje

Bericht door zjopske »

Jasper J schreef:Zou de kruidhoorn het goed doen op marktplaats.
Op marktplaats staan niet veel kruithoorns, dat is dus een goed of slecht teken.

Het is wat de gekte er voor geeft.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
JimK
Lid
Berichten: 2214
Lid geworden op: 25 okt 2005, 16:34
Locatie: ergens in nederland
Contacteer:

Re: Kruidzakje

Bericht door JimK »

Leuk ding, niks mis mee en goed bewaard gebleven.
zjopske schreef:Het is wat de gek er voor geeft.
Dat is bij aparte dingen waar geen prijs voor te geven valt.

Hiervoor kan je een prijs van ongeveer 50 euro noemen. Dus niet wat de gek er voor geeft.
Op jachtbeurzen kun je er genoeg kopen, neemt niet weg dat het onder jachtverzamelaars geliefd is.

Groet Jim
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Kruidzakje

Bericht door zjopske »

Ik neem aan dat Jasper J niet zo snel naar dit soort beurzen gaat.

Op marktplaats zie ik kruidzakjes weinig staan, dus op mp niet erg veel aangeboden vandaar.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
SiNiStEr
Lid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 16 sep 2004, 20:14
Locatie: Groenlo

Re: Kruidzakje

Bericht door SiNiStEr »

Dat kan er ook mee te maken hebben dat ze snel weer weg zijn als ze aangeboden worden. Op die manier kan het juist ook gezien worden als een teken dat deze hoorns zeer gewild zijn.

Ik zou de gewildheid van deze hoorns overigens niet willen overdrijven maar er is zeer zeker een markt voor en je zult deze makkelijk kwijt raken aan een verzamelaar vermoed ik.
'In war, truth is the first casualty.' - Aeschylus
Plaats reactie