info bidprentjes

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

info bidprentjes

Bericht door jurgen »

goedenavond allen :)

Ik ben in het bezit van in totaal vier Duitse bidprentjes, nu niet bepaald veel maar ik probeer nu wel zoveel mogelijk van die personen te weten te komen.
Bij deze heb ik dus enkele vragen waar iemand hopelijk één of meerdere antwoorden op kan geven.

Naam: Alfred Lotter, gesneuveld op 06/02/1945 op 18-jarige leeftijd en zijn rang was gefreiter (toch gewone soldaat he?), meer weet ik er niet van.
Ik weet wel dat hij in Beieren woonde maar niet in welk dorp of stad. (Het bidprentje is gedrukt door Carl Mayer uit Amberg, dat hoeft niet noodzakelijk te betekenen dat hij uit die stad kwam, maar in Beieren zal hij wel zeker gewoond hebben.) Ook zijn geboortedatum is mij niet bekend, bestaat er één of andere site waar dit is op te zoeken? (Evenals de plaats waar hij gesneuveld is, dit is hopelijk/misschien af te leiden uit zijn bataljon/regiment ofzo, ik begrijp niet waar die afkortingen voor staan achter zijn rang van gefreiter.

Afbeelding

Van het volgende prentje dat ik wilde bespreken heb ik blijkbaar geen vragen meer constateer ik nu, dus het zijn maar drie bidprentjes dan.

Dan heb ik nog Andreas Schmalhofer, gesneuveld op 08/08/1942 op 23-jarige leeftijd. Zijn geboortedatum is mij onbekend.
Op zijn bidprentje stond dat hij gesneuveld is in Moronesch, een plaatsnaam die heden ten dage niet meer bestaat en waar bijna geen info over te vinden is. Het is zelfs zo erg dat je maar 2 zoekresultaten krijgt bij google. Gelukkig kon ik met één van die websites weg en ben ik te weten gekomen dat het gaat om de stad Voronezh in Zuid-West Rusland.
Een grappig iets is dat deze soldaat uit Unterdeggenbach komt (deelgemeente van Schierling)...

De laatste is Ludwig Froschhammer, gesneuveld op 07/11/1943 op 30-jarige leeftijd. Ook bij hem zijn de plaats van overlijden en de geboortedatum onbekend.
Het vreemde is dat deze persoon woonde in het dorpje Unterlaichling, wat blijkbaar OOk een deelgemeente is van Schierling. Deze persoon en de bovengenoemde woonden dus hoogstens enkele kilometers van elkaar.
Gebruikersavatar
patrickh
Lid
Berichten: 4839
Lid geworden op: 31 dec 2003, 20:21
Locatie: nederland
Gegeven: 92 keer
Ontvangen: 62 keer

Re: info bidprentjes

Bericht door patrickh »

GGS
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2009, 17:06

Re: info bidprentjes

Bericht door GGS »

Lotter
Vorname: Alfred Paul Josef
Dienstgrad: Gefreiter
Geburtsdatum: 08.03.1927
Geburtsort: Viechtach
Todes-/Vermisstendatum: 06.02.1945
Todes-/Vermisstenort: Wald v. Krummlinde, a.d. Str. nach
Mühlradlitz
GGS
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2009, 17:06

Re: info bidprentjes

Bericht door GGS »

Schmalhofer
Vorname: Andreas
Dienstgrad: Gefreiter
Geburtsdatum: 27.11.1919
Geburtsort: Unterdeggenbach
Todes-/Vermisstendatum: 08.08.1942
Todes-/Vermisstenort: Woronesh

Nachname: Froschhammer
Vorname: Ludwig
Dienstgrad: Obergefreiter
Geburtsdatum: 05.10.1913
Geburtsort: Unterlaichling
Todes-/Vermisstendatum: 06.11.1943
Todes-/Vermisstenort: Iwanowka
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: info bidprentjes

Bericht door jurgen »

hey, erg bedankt voor je info!

Kun je gewoon op volksbund.de een naam ingeven om deze gegevens te bekomen?

Overigens, als ik Iwanowka ingeef op wikipedia bekom ik 3 mogelijkheden.
http://de.wikipedia.org/wiki/Iwanowka

één daarvan ligt in West-Siberië, die zal het niet zijn me dunkt. Een tweede in Kirgizië, is daar ooit gevochten? (Ligt ook net te ver voorbij het front denk ik.)
Dan blijft er nog maar één dorp over maar daar bestaat niet eens een pagina van, zou het dat kunnen zijn?
GGS
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 jun 2009, 17:06

Re: info bidprentjes

Bericht door GGS »

Op Volksbund kun je idd namen ingeven om deze informatie te bekomen.Zorg ervoor dat je Browser cookoes van die site opslaat zodat je niet elke keer je persoonlijke gegevens hoeft in te vullen.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: info bidprentjes

Bericht door michiel01 »

Bij de Deutsche Dienststelle kun je informatie opvragen. http://www.dd-wast.de/

Als je het webformulier invult vragen ze om op te geven hoeveel het mag kosten, ik vul altijd 50 euro in en heb nog nooit een rekening gehad.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: info bidprentjes

Bericht door Jan Klaassen »

Een Gefreiter is niet gewoon een soldaat, maar een korporaal.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: info bidprentjes

Bericht door jurgen »

Graag doe ik nogmaals een beroep op de goedheid van iemand om wat informatie op te zoeken over de volgende twee gesneuvelden.
(Ik heb al meermaals geprobeerd zelf op volksbund.de informatie te vinden en heb ook al eens de gevraagde info opgegeven om te kunnen zoeken maar het wil maar niet lukken, erg vervelend.)

ok, als eerste:
Mathias Unglert, gestorven op 6 augustus 1944 bij lisznia in Polen (tegenwoordig ook nog Polen, misschien net Oekraïne?)
Geboren op 14 september 1909. Verdere info meer dan welkom.

de tweede is Josef Kögl, gesneuveld op 27 oktober 1944 (mijn verjaardag, op die '44 na dan :wink: )
Geboren op 2 september 1925, zou drager zijn geweest van het EKII en het verwundeten abzeichen.
Hier zou ik ook graag meer info over hebben, onder andere waar hij geboren is en waar hij sneuvelde.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: info bidprentjes

Bericht door mtdr »

Nachname: Kögl
Vorname: Josef
Dienstgrad: Gefreiter
Geburtsdatum: 02.09.1925
Geburtsort: Hagau
Todes-/Vermisstendatum: 27.10.1944
Todes-/Vermisstenort: Fela 102 mot. H.V.Pl.


Josef Kögl konnte im Rahmen unserer Umbettungsarbeiten nicht geborgen werden
Verzamel D-Day Soldbucher.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: info bidprentjes

Bericht door jurgen »

Al erg bedankt voor deze,Mtdr, als nog iemand iets kan vinden over Mathias Unglert ben ik helemaal tevreden. :)

Overigens wel een opvallend feit, van de 6 bidprentjes die ik heb komt er één uit Rijnland-Palts en vijf uit Beieren.
Nu mag Beieren wel de grootste van de 16 deelstaten zijn, vroeger was Duitsland nog vele malen groter (West Pruisen en dergelijke), het is wel erg toevallig vind ik.
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: info bidprentjes

Bericht door mtdr »

Idd. 'k heb nu 24 Normandië bidprenten waarvan er zeker 15 uit Beieren komen 't hoeft niks te betekenen natuurlijk maar 't is wel opvallend.
Verzamel D-Day Soldbucher.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: info bidprentjes

Bericht door jurgen »

Het kan ook zijn dat de traditie van bidprentjes in Beieren meer "leefde" dan in de andere gebieden van Duitsland.
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: info bidprentjes

Bericht door michiel01 »

jurgen schreef:Het kan ook zijn dat de traditie van bidprentjes in Beieren meer "leefde" dan in de andere gebieden van Duitsland.
Je slaat de spijker op z'n kop Jurgen, Beieren staat erom bekend dat ze sowieso Nationalistischer waren en de hoeveelheid katholieken c.q. "strenger gelovig" dan de rest van Duitsland (dit is gemiddeld gezien). Dat is overigens iets wat nog altijd merkbaar is. (In België zal je dit waarschijnlijk ook meer zien dan in Nederland, gezien de verhouding Katholieken versus Protestanten.)
Bidprentjes zijn een typisch katholiek traditie, geinitieerd door de familie van de overledene zelf. Dus het is goed mogelijk dat er uit Beieren relatief gezien meer prentjes komen.
Plaats reactie