waren Airborne landingen op D-day nodig?

De gevechten en operaties tijdens WOII
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door Panzer5 »

broeloe schreef:
Panzer5 schreef:Pegasus Bridge.
De pegasus brug was voor een snelle uitbreiding van het geallieerde bruggenhoofd, maar niet voor het tegenhouden van versterkingen.
Ze namen de Pegasus Brug in zodat er geen versterkingen naar Utah en Omaha konden komen..
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door broeloe »

Panzer5 schreef:
broeloe schreef:
Panzer5 schreef:Pegasus Bridge.
De pegasus brug was voor een snelle uitbreiding van het geallieerde bruggenhoofd, maar niet voor het tegenhouden van versterkingen.
Ze namen de Pegasus Brug in zodat er geen versterkingen naar Utah en Omaha konden komen..
een versterking van je geografische kennis lijkt me beter :shock:
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door Panzer5 »

Lees maar eens geschiedenis boeken/sites

Praten we dan verder.
Zielig persoontje.

Hier heb je al een begin

http://en.wikipedia.org/wiki/Pegasus_Bridge
The successful taking of the bridges played an important role in limiting the effectiveness of a German counter-attack in the days and weeks following the invasion.
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door broeloe »

Panzer5 schreef:Lees maar eens geschiedenis boeken/sites

Praten we dan verder.
Zielig persoontje.
dat is zeker zielig, daarom zal ik je helpen:
Kijk even waar de pegasus brug ligt en daarna naar de Amerikaanse sectoren (utah en omaha)
Waarom kon men niet via de pegasus brug versterking aanvoeren naar Omaha en Utah beach?..........

precies! omdat de Duitsers dan eerst door de Britse en Canadese sectoren heen moeten.

Afbeelding
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door Jan Klaassen »

Panzer5 schreef: Ze namen de Pegasus Brug in zodat er geen versterkingen naar Utah en Omaha konden komen..
Dat deden ze, zoals aangegeven, NIET.
Pegasus Bridge werd ingenomen zodat een snelle opmars mogelijk was. Vergelijk het maar met het innemen van de bruggen tijdens Market Garden.
Daarnaast moet gezegd worden, dat Wikipedia niet altijd een betrouwbare bron is...en dat ik het heel zielig vind dat mensen direct voor zielig worden uitgemaakt als ze een andere mening hebben.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door Panzer5 »

Jan Klaassen schreef:
Panzer5 schreef: Ze namen de Pegasus Brug in zodat er geen versterkingen naar Utah en Omaha konden komen..
Dat deden ze, zoals aangegeven, NIET.
Pegasus Bridge werd ingenomen zodat een snelle opmars mogelijk was. Vergelijk het maar met het innemen van de bruggen tijdens Market Garden.
Daarnaast moet gezegd worden, dat Wikipedia niet altijd een betrouwbare bron is...en dat ik het heel zielig vind dat mensen direct voor zielig worden uitgemaakt als ze een andere mening hebben.
Ik zei zielig omdat hij dit tegen me zei
een versterking van je geografische kennis lijkt me beter :shock:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door Jan Klaassen »

En ik heb nu even op die wikipedia-pagina gekeken. Ik zie daar niets wat jouw punt ondersteunt.
Wel, als je op de link naar 'Operatie Tonga' klikt, staat er dit in de inleiding: (over de 6th Airborne Div.)
The paratroopers and glider-borne airborne troops of the division landed on the eastern flank of the invasion area, near to the city of Caen, tasked with a number of objectives. The division was to capture two strategically important bridges over the Caen Canal and Orne River which were to be used by Allied ground forces to advance once the seaborne landings had taken place,
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door LEO »

Zielig, zielig persoontje, zijn we weer vertrokken ja :r

Indien iemand gebrek aan informatie heeft is het niet nodig om hem af te katten, verklaar onderbouwt waar hij het mis heeft. Hij zal U dankbaar zijn.

Waren airborne landingen op D-day nodig : Ja.
Gebruikersavatar
broeloe
Lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 29 mar 2005, 17:46

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door broeloe »

LEO schreef:Waren airborne landingen op D-day nodig : Ja.
nope. acheraf bezien was alleen de glider landings bij de pegasus brug verstandig geweest.
voor de rest had men voldoende steun aan de artillerie en marine beschietingen.
Nog iets: de amfibie landingen op Gold, Juno en het Omaha strand werden uitgevoerd onafhankelijk van para droppingen.
Wie vrede wil bereidt zich voor op oorlog
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door Jan Klaassen »

Het had volgens mij inderdaad zonder landingen op west-normandie gekund. Misschien met wat minder.
Maar het heeft wel geholpen, nadat eenmaal het contact was gemaakt tussen para's en de gelande troepen, om beter en sneller naar Cherbourg op te rukken.
Waarschijnlijk had het anders gemoeten, of beter voorbereid.

Dus;
Nodig; niet echt.
Handig; wel.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
rood
Lid
Berichten: 926
Lid geworden op: 19 jul 2006, 15:50
Locatie: Dirksland

Re: waren Airborne landingen op D-day nodig?

Bericht door rood »

Heren,

Gaarne normaal communiceren. Beetje respect voor elkaars mening
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

l

Bericht door Stevo »

Panzer5 schreef:Ze namen de Pegasus Brug in zodat er geen versterkingen naar Utah en Omaha konden komen..
Ik wil niet arrogant of belerend doen maar je slaat de bal compleet en volledig mis. Pegasus Bridge ligt in Ranville op zowat 15 Km van Ouistreham en Riva Bella. Deze brug ligt over de Orne. Dat is ruim 300 Km verwijderd van Utah beach en heeft er niets mee te maken. Het was de laatste onbeschadigde en toegankelijke brug over de Orne en daarom vitaal voor de snelle ontplooiing van vooral Engelse en Canadese troepen. Als de Duitsers de kans hadden gekregen om deze brug op te blazen dan hadden de operaties en landingstroepen van vooral Sword en Juno beach enorme vertragingen opgelopen. Het is ook het eerste stukje Europa dat werd bevrijd op 5 juni 44 ruim 6 uur voor dat D-Day begon.

Verder doe ik niet mee aan iemand zielig vinden of zo. Het zou vooral dapper zijn van sommige mensen dat als ze een fout antwoord geven (hé we zijn maar mensen ) ze die fout ook toegeven in plaats van wild om zich heen te schoppen. Dat is mijn bescheiden, nuchtere Vlaamse mening. Voor de rest doen jullie maar :(

Stevo
Laatst gewijzigd door Stevo op 04 nov 2009, 21:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: l

Bericht door Panzer5 »

Stevo schreef:
Panzer5 schreef:Ze namen de Pegasus Brug in zodat er geen versterkingen naar Utah en Omaha konden komen..
Ik wil niet arrogant of belerend doen maar je slaat de bal compleet en volledig mis. Pegasus Bridge ligt in Ranville op zowat 15 Km van Ouistreham en Riva Bella. Deze brug ligt over de Orne. Dat is ruim 300 Km verwijderd van Utah beach en heeft er niets mee te maken. Het was de laatste onbeschadigde en toegankelijke brug over de Orne en daarom vitaal voor de snelle ontplooiing van vooral Engelse en Canadese troepen. Als de Duitsers de kans hadden gekregen om deze brug op te blazen dan hadden de operaties en landingstroepen van vooral Sword en Juno beach enorme vertragingen opgelopen. Het is ook het eerste stukje Europa dat werd bevrijd op 5 juni 44 ruim 6 uur voor dat D-Day begon.

Stevo
Dat heb ik gehoord..
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: l

Bericht door Stevo »

Panzer5 schreef:Dat heb ik gehoord..
Blijkbaar moeilijk om te zeggen dat jou info niet helemaal "je van het is". Liever iets onbeduidend als "dat heb ik gehoord".............

stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: l

Bericht door Panzer5 »

Stevo schreef:
Panzer5 schreef:Dat heb ik gehoord..
Blijkbaar moeilijk om te zeggen dat jou info niet helemaal "je van het is". Liever iets onbeduidend als "dat heb ik gehoord".............

stevo
Wat bedoel je?
Plaats reactie