Musket kogels

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Musket kogels

Bericht door Panzer5 »

Ik zal een foto van ze maken, zit een gat in de boven of onderkant bij 1.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Musket kogels

Bericht door yente »

die bolletjes kunnen toch ook schrapnel bolletjes zijn van uit obussen?
De meeste van die ik heb gevonden, was op een plek waar ze in WO1 heel hard hebben gebombardeerd, per vierkante meter vondt ik er wel n stuk of 3 soms. na een dag zoeken ... heb je er veel :P
Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Musket kogels

Bericht door Panzer5 »

Zoiets als dit zijn ze: ( Van internet geplukt )

Afbeelding
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Musket kogels

Bericht door zjopske »

yente schreef:die bolletjes kunnen toch ook schrapnel bolletjes zijn van uit obussen?
Scherp ja, deze kogel bolletjes zijn naar mijn mening inderdaad uit de wo1 granaten.

Ze zijn de prijs van oud ijzer waard maar dat wist je al :)
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Musket kogels

Bericht door sniper snoop »

zjopske schreef:
yente schreef:die bolletjes kunnen toch ook schrapnel bolletjes zijn van uit obussen?
Scherp ja, deze kogel bolletjes zijn naar mijn mening inderdaad uit de wo1 granaten.

Ze zijn de prijs van oud ijzer waard maar dat wist je al :)
Bedoel je dat die bolletjes scherp zijn? Dat waren ze absoluut niet!
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Musket kogels

Bericht door Panzer5 »

Dus komen ze nu uit WO1 of Musket kogels? :P
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Musket kogels

Bericht door zjopske »

sniper snoop schreef: Bedoel je dat die bolletjes scherp zijn? Dat waren ze absoluut niet!
Nee scherp opgemerkt van yente, ik heb ze zelf ook nog in handen gehad in romagne :)

Het zal wel komen door die grens die tussen ons in ligt :)

En panzer: Naar mijn mening komen ze uit de wo1, ik zal even kijken voor een mooie foto.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Musket kogels

Bericht door sniper snoop »

Panzer5 schreef:Dus komen ze nu uit WO1 of Musket kogels? :P
De benaming dat word gegeven is ofwel loodjes ofwel Musket. Tjah, schrapnel werd ook gebruikt tijdens de Tweede Wereldoorlog en later.

Als je de werking niet kent.

Shrapnelgranaten zijn dunwandig en hebben vrijwel altijd een dikke onderkant. Er bevind binnenin een aardappelstamper verbonden met de ontsteker. De ontsteker is een tijdontsteker. Dit meestal met brandbare kruit (word voorzien met een gat in de romp van de ontsteker gevuld met lood - zie later meer), maar soms ook een soort radarwerk. De eerste foto vertoont een ontsteker met kruit, de Britse N°80. De tweede en derde de Duitse Dopp Z.16, radarwerk.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Onderaan word de aardappelstamper voorzien. In de centrale buis word kruit voorzien dat tot onderaan liep. De aardappelstamper rust op een houdertje in de granaat en daaronder werd kruit voorzien. Op de eerste foto zie je de onderkant van een Franse 22/31 Mle 1897. Centraal bevond de aardappelstamper. De tweede foto vertoont de (lege) shrapnel waarop de ontsteker werd bevestigd. Daarin kan je de houder terug vinden (aangeduid met geel). Let op de dikte van de wand. De dikte van de wand is dikker onder de houder.

Afbeelding
Afbeelding

Ok dan, we laten eens de ontsteker weg. We plaatsen de aardappelstamper in. Vullen het buisje en onder de aardappelstamper met kruit. De rest word gevuld met die bolletjes. Je mag gerust rekenenen op enorm veel bolletjes. We plaatsen de kop eens erop. Hier een afbeelding van een Britse 18 Pounder Shrapnel uit de Wikimedia Commons.

Afbeelding

Bovenaan zie je een doorsnede. Zo moet het dus zijn.

Ok dan! De werking. De ontsteker word ingesteld. De secondne kunnen variëren. De ene heeft 24 seconden, terwijl de andere 41 seconden kan bereiken. Naarmate de afstand worden de seconden ingesteld. Ik wil 5000 meter bereiken, moet ik mijn ontsteker instellen op ongeveer 18 seconden. Ik moet rekening houden dat de granaat boven de grond in werking gaat. Ik plaats mijn granaat in het geschut en vuur hem af. Nu begint de werking. Binnenin zit een slagpen en een slaghoedje. Deze zal door de plotse snelheid tegen elkaar slaan en vormen een vlam of laten het radarwerk in werking treden. Indien radarwerk, zal het klokje zich aftellen. Daarover geen uitleg. Het kruit dan! Tijdens het begin, zal het gat met lood uitbranden. Dit zorgt ervoor dat het brandende kruit genoeg zuurstof heeft en dat het rook kan ontsnappen. Ondertussen zal het kanaaltje kruit opbranden. Eenmaal opgebrand gebeurd alles nu in een fractie van een seconde.

Het kruit brand door het buisje naar onderaan. Onderaan ontstaat een druk die de gemakkelijkste weg wilt nemen. Zeer eenvoudig, de losse kop afduwen (daarom een dunne wand zodat de kop eraf kan breken (schroefdraad breekt) en de dikke onderkant zodat de druk niet de onderkant kan ontsnappen) met het lood. Hierdoor ontstaat een soort shotgun werking. Het lood word door het kruit uit de granaat gespuwd boven het doel.

Afbeelding

Snappie? :)
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Musket kogels

Bericht door yente »

Bedankt voor de informatie!
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Musket kogels

Bericht door Panzer5 »

Oke dan kan het dat dus ook zijn :P Lijkt er opok wel beetje op, maar als je Musket kogels opzoekt lijken ze ook heel erg op de mijne :bonk:.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Musket kogels

Bericht door yente »

misschien de geschiedenis na gaan van het terrein waar je de bolletjes hebt gevonden?
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Panzer5
Lid
Lid
Berichten: 365
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:03
Locatie: Leeuwarden

Re: Musket kogels

Bericht door Panzer5 »

Ik heb het van mijn opa gekregen, Al heel lang terug gevonden, geen idee waar precies.
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Musket kogels

Bericht door yente »

oké, naar mijn menig zijn het shrapnel bolletjes.
Mvg Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
sniper snoop
Beste Signature 2010
Beste Signature 2010
Berichten: 1704
Lid geworden op: 23 jul 2006, 03:09
Locatie: Ieper - Belgie
Contacteer:

Re: Musket kogels

Bericht door sniper snoop »

Tjah, uw mening ok. Maar al eens rekening gehouden met andere wapens die ook deze bolletjes gebruiken?

De Wo1 Rohrhandgranate (alt)?
De Wo2 tanks?
De Wo2 sprengmine?
Enz....
"Always remember both sides of the line"~~~~ Britse oudstrijder en oudste Brit ooit (tot hij overleed), Harry Patch (110 jaar) - Menenpoort Ieper, 21 juni 2008

Heb je Battlefield 1918 problemen? Klik hier en leg uit wat het probleem is!
ammo
Lid
Berichten: 3513
Lid geworden op: 07 aug 2007, 15:04
Gegeven: 3 keer
Ontvangen: 46 keer

Re: Musket kogels

Bericht door ammo »

sniper snoop schreef:Tjah, uw mening ok. Maar al eens rekening gehouden met andere wapens die ook deze bolletjes gebruiken?

De Wo1 Rohrhandgranate (alt)?
De Wo2 tanks?
De Wo2 sprengmine?
Enz....
Wo2 tanks , wat bedoel je daar mee.

Sprengmine , wat is dat?
Nemo Me Impune Lacessit
Plaats reactie