Onbekend eetpannetje?

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Onbekend eetpannetje?

Bericht door Stefan »

Ivo Wilms schreef:In ieder geval een leuk ding en als je er vanaf wilt moet je maar een seintje geven. :wink:
Hahaha, dat weet ik, maar ik hou dit voor mezelf.
Mocht ik me bedenken, ben jij natuutuurlijk 1e keuze. ;-)

Groetjes Stefan.
Gebruikersavatar
Ivo Wilms
Lid
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 okt 2006, 18:36
Locatie: St. Joost (Midden-Limburg)

Re: Onbekend eetpannetje?

Bericht door Ivo Wilms »

mgschutze schreef:Waarom zou deze daar geen 60 jaar gelegen hebben?

Kijkend naar de toestand is dit niet iets wat iemand gebruikt om mos te plukken. De hele staat van het blikje ziet er wel uit dat het buiten gelegen heeft voor lange tijd.

Het hoeft niet altijd verrot te zijn als het buiten ligt. Omstandigheden maken veel verschil.
Klopt, bodemvondsten zijn ook niet altijd kaafrot. Echter in dit geval kan het daar echt geen 64 jaar hebben gelegen, geloof me. De bosgrond hier is aardig zuur en zou het aluminium en ijzer allang flink moeten hebben aangetast. Zeker als het in de humuslaag ligt. Daarnaast heb ik al verschillende keren gezocht op de plek die Stefan beschrijft en zoiets mis ik echt niet als het notabene aan het oppervlak ligt!

Verder zijn de witte verfspetters over de verweerde zwarte verf en het roestspoor in het bakje (er heeft iets van ijzer in gelegen, spijkers o.i.d?) zaken die mij ook ernstig doen twijfelen...

Ik heb toevallig vorig jaar de deksel van een dergelijk blik gevonden in een dumpgat hier. Ook een zwartgeverfde. Die was snuifrot maar kwam toch uit normale zandgrond. Het enige wat ik van alumium heb gevonden hier wat absoluut nieuw uit de grond kwam was een Duits rantsoenblikje. Maar dat kwam dan ook uit een Erdbunker van 2,5m. diep uit gele zand...
"Sankt Joost war schrecklich."
http://www.stichtingbergingstirlingw7630.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Onbekend eetpannetje?

Bericht door christiaan1989 »

Aluminium rot pas erg als het aan een ander redelijk groot stuk metaal vastzit/tegenaanligt(Granaatkoppen bv). Dan pas kunnen er redox reacties optreden. Zuur kan ook erg bepalend zijn. Maar als ik dan kijk naar een plek waar ik veel zoek: Hulzen die ik naar bovenhaal zijn bijna fijn te knijpen en erg gepit. Alu komt daar in goede staat naar boven. Wel zonder verf. Nogmaals:
Ik heb een soortgelijk etensblik na 60 jaar uit de grond getrokken en de staat is vergelijkbaar. Deze was alleen ooit groen. Zat ook nog redelijk wat verf op
Edit: Kijkende naar het hengsel: Dit is van ijzer en zou toch wat meer rot moeten zijn. Althans, bij mijn geval verpulverde dit door er alleen al naar te kijken.
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Gebruikersavatar
wo2maneke
Lid
Lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 aug 2009, 14:07

Re: Onbekend eetpannetje?

Bericht door wo2maneke »

ik weet niet zeker of hij uit de wo1/wo2 komt hij is duits ik heb er zoon
ook eentje eleen zonder panetje
yo ik hou van bodem vonsten van de oorlog en ik verzaamel het ook graag ik vind wel de bodem vonsten mooi als ze uit de wo1 of wo2 komen dit is een coole site
Gebruikersavatar
christiaan1989
Lid
Berichten: 549
Lid geworden op: 27 aug 2006, 20:28

Re: Onbekend eetpannetje?

Bericht door christiaan1989 »

ok, thanks for sharing dude!
"In the absence of orders, go find something and kill it." Erwin Rommel
Plaats reactie