Hitler's dood onzeker?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gesloten
Gast

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Gast »

http://historiek.net/index.php/20100114 ... onden.html
Het Duitse Spiegel TV heeft opnames gevonden van een rechtszaak waarbij voormalige nazi's onder ede een verklaring afleggen over de dood van Adolf Hitler. De twee mannen waren de eersten die Hitler en zijn vrouw Eva Braun na hun dood vonden.

De opnames dateren uit 1956 toen er in Berchtesgaden een rechtszaak werd gehouden waardoor Hitler officieel dood kon worden verklaard. Hier werd officieel vastgesteld dat Hitler op 30 april 1945 om half vier 's middags overleed.

Door deze uitspraak vervielen Hitlers eigendommen en de rechten van het boek 'Mein Kampf' aan de Duitse overheid. De belangrijkste getuigen zijn SS-officier Otto Günsche en kamerheer Heinz Linge die het lijk, samen met als eersten vonden. Biede mannen zijn in de jaren '80 overleden.

"Toen ik de kamer binnenkwam, lag Hitler op de sofa", zegt Linge tijdens de opnames, "Zijn hoofd lag naar voren en ik kon een kogelgat zien ter grootte van een penny aan de rechterkant van zijn hoofd." Guensche getuigt: "Hitler zat op de leuning van de sofa, terwijl zijn hoofd naar beneden hing over zijn rechterschouder, aan de rechterkant zat een kogelgat." De beide mannen hebben volgens hun getuigenis de lichamen van Hitler en Braun naar buiten gebracht om hen daar te cremeren.

Na de val van Berlijn werden de mannen door de Sovjets meegenomen naar Rusland, waar ze tien jaar verbleven. Hoewel tegenwoordig algemeen aangenomen wordt dat Hitler zichzelf op 30 april 1945 van het leven beroofde, bestond hier aanvankelijk lange tijd onduidelijkheid over. Ook nu nog zijn er mensen die er niet van overtuigd zijn dat Hitler in zijn bunker in Berlijn overleed. Een jaar geleden meldde een groep polaire onderzoekers nog dat Hitler vluchtte naar Antarctica en daar na de oorlog nog jaren leefde.

De opnamen van de rechtszaak van 1956 lagen lange tijd in een staatsarchief in München. Spiegel heeft de opnamen opgepoetst zodat ze gebruikt kunnen worden door historici en onderzoekers.
Gast

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Gast »

Gast schreef:
Gast schreef:Echter uit Duitse bronnen daterende uit 1943 valt af te leiden dat de Nazi's ook reeds beschikking hadden tot een hoog opgeleide en zwaar bewapende eenheid, geheten Die Waffen13.
Welke "Duitse bronnen"?
BUMP. Welke Duitse bronnen?
gladiool

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door gladiool »

Zo te lezen zijn hier mensen die smachten naar het wederkeer van A.H. :lol:
De een na de ander komt met voorbeelden of waanvoorstellingen hoe het nou is, of gegaan is. :yes:
Terwijl een ieder die een beetje ( o.a.) het Discovery channel volgt weet dat hij al jaren dood is, waarbij een Duitse expert in het vormalig Sovjet Unie is geweest voor onderzoek van de kaak van A.H. :yes:
En het was de kaak van A.H., met andere woorden hij is er helaas?? voor sommige van jullie niet meer onder de levenden. :wink:

:roll: Ik hoor jullie al denken...........mmh kaak.............klonen..........mmh :zapped:
Gaat niet lukken. :frownno:
Moengoman
Lid
Berichten: 838
Lid geworden op: 21 okt 2006, 05:07
Locatie: Moengo, Suriname

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Moengoman »

Gast schreef:Of zij (niet hun) de waarheid spreken is een vraag die je ook kan stellen over jouw bronnen.
We moeten goed begrijpen dat iedereen die een willekeurige complottheorie ondersteunt per definitie de waarheid spreekt en iedereen die feiten aandraagt om die willekeurige complottheorie te weerspreken per definitie liegt. Anders kunnen alle complottheorieën zo de prullenmand in. En dat zou een ramp zijn; de vraag is alleen: voor wie?
Gast schreef:3: Is er iemand die me meer informatie zou kunnen verschaffen betreffende de vriendschappelijke band die Adolf Hitler en de bekende filosoof Friedrich Nietzsche hadden? Het zou naar mijn weten goed mogelijk zijn dat Nietzsche oorspronkelijk met het idee van de jodenvervolging kwam. Het is immers reeds bekend dat Hitler's idee van de 'übermensch' van Nietzsche afkomstig was. Ik zou hier graag meer over te weten komen.
Je zou op Wikipedia even kunnen opzoeken in welk jaar en in welke plaats Nietzsche gestorven is. Vervolgens zou je, eveneens op Wikipedia, kunnen nagaan hoe oud Hitler toen was en hoe vaak hij tussen zijn geboorte en Nietzsche's dood in diens plaats van overlijden is geweest. Dan zou je een redelijke schatting kunnen maken hoe sterk de vriendschappelijke band tussen Hitler en Nietzsche was.
Al deze informatie is natuurlijk wel van de alliantie afkomstig en die moet je niet zomaar geloven. Er is op internet vast wel een betrouwbare site te vinden die bewijst dat de geboorte- en sterfdata van Nietzsche en Hitler vervalst zijn. Zonder een dergelijk site zal je informatie over die vriendschappelijke banden nooit helemaal volledig zijn.

Persoonlijk geloof ik dat Hitler's zelfmoord in scene is gezet door een speciaal Amerikaans commando, Weapon 6¼ genaamd. Dat heeft Hitler nog net op tijd Berlijn uit en de Verenigde Staten in weten te smokkelen. Daar heeft Hitler een nieuw leven opgebouwd als musicus onder de naam Karl Berkin. Hij schreef toen het liedje Blue suede Jew. Toen hij teveel bekendheid kreeg is er een auto ongeluk in scene gezet door de CIA op 22 maart 1956. Hitler is toen overleden en zijn plaats is ingenomen door Carl Perkins.
Op mijn nieuw te verschijnen website bullshit.sr zal ik het definitieve bewijs leveren. Daarin speelt het verhaal van mijn oudtante een belangrijke rol. Zij heeft het weer gehoord van haar buurvrouw, die een nicht heeft die als verpleegster in de Verenigde Staten heeft gewerkt en de overlevenden van dat auto ongeluk heeft verzorgd.
Boekenwurm

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Boekenwurm »

Moengoman schreef:
Gast schreef:Of zij (niet hun) de waarheid spreken is een vraag die je ook kan stellen over jouw bronnen.
We moeten goed begrijpen dat iedereen die een willekeurige complottheorie ondersteunt per definitie de waarheid spreekt en iedereen die feiten aandraagt om die willekeurige complottheorie te weerspreken per definitie liegt. Anders kunnen alle complottheorieën zo de prullenmand in. En dat zou een ramp zijn; de vraag is alleen: voor wie?
Gast schreef:3: Is er iemand die me meer informatie zou kunnen verschaffen betreffende de vriendschappelijke band die Adolf Hitler en de bekende filosoof Friedrich Nietzsche hadden? Het zou naar mijn weten goed mogelijk zijn dat Nietzsche oorspronkelijk met het idee van de jodenvervolging kwam. Het is immers reeds bekend dat Hitler's idee van de 'übermensch' van Nietzsche afkomstig was. Ik zou hier graag meer over te weten komen.
Je zou op Wikipedia even kunnen opzoeken in welk jaar en in welke plaats Nietzsche gestorven is. Vervolgens zou je, eveneens op Wikipedia, kunnen nagaan hoe oud Hitler toen was en hoe vaak hij tussen zijn geboorte en Nietzsche's dood in diens plaats van overlijden is geweest. Dan zou je een redelijke schatting kunnen maken hoe sterk de vriendschappelijke band tussen Hitler en Nietzsche was.
Al deze informatie is natuurlijk wel van de alliantie afkomstig en die moet je niet zomaar geloven. Er is op internet vast wel een betrouwbare site te vinden die bewijst dat de geboorte- en sterfdata van Nietzsche en Hitler vervalst zijn. Zonder een dergelijk site zal je informatie over die vriendschappelijke banden nooit helemaal volledig zijn.

Persoonlijk geloof ik dat Hitler's zelfmoord in scene is gezet door een speciaal Amerikaans commando, Weapon 6¼ genaamd. Dat heeft Hitler nog net op tijd Berlijn uit en de Verenigde Staten in weten te smokkelen. Daar heeft Hitler een nieuw leven opgebouwd als musicus onder de naam Karl Berkin. Hij schreef toen het liedje Blue suede Jew. Toen hij teveel bekendheid kreeg is er een auto ongeluk in scene gezet door de CIA op 22 maart 1956. Hitler is toen overleden en zijn plaats is ingenomen door Carl Perkins.
Op mijn nieuw te verschijnen website bullshit.sr zal ik het definitieve bewijs leveren. Daarin speelt het verhaal van mijn oudtante een belangrijke rol. Zij heeft het weer gehoord van haar buurvrouw, die een nicht heeft die als verpleegster in de Verenigde Staten heeft gewerkt en de overlevenden van dat auto ongeluk heeft verzorgd.
Naar dat bewijs ben ik wel erg benieuwd naar dan. Of is het iets van een fantasieverhaal wat je gaat schrijven :? Gaf de Duitse top toestemming aan de amerikanen daarvoor dan: zo van neem hem maar mee. Hoe was het voor de Amerikanen dan mogelijk om ongemerkt door of over de russische linies te komen? waarom zouden de amerikanen Hitler een nieuw leven willen geven? Ik zou eerder verwachten dat ze hem zouden berechten net als de andere nazi kopstukken.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door jurgen »

Hij gaat helemaal geen verhaal publiceren, het is gewoon een manier van moengoman om te zeggen dat die complottheorieën onzin zijn.
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Stevo »

Gisteren Elvis Presley een frietje zien eten aan het frietenkraam op de markt van Brugge. Batterij van mijn camera was leeg dus jammergenoeg geen foto's. Sorry :bonk:

Ik wil iedereen met voormelde opmerking die deelneemt aan deze discussie niet belachtelijk maken doch enkel sommige mensen wakkerschudden. "Gast" heeft het op een degelijke manier verwoord. Voor elk argument "a charge" kun je een argument "a décharge" aanhalen en zo blijven we bezig. Niemand heeft ooit een zwart gat (en dat bedoel ik niet rascistisch :wink: ) gezien doch iedereen neemt aan dat er zwarte gaten in het universum zijn want de theorie van Einstein staat op dat vlak nog steeds als een dijk ook al is het bijna 100 jaar oud en hij staat ook niet ter discussie zelfs niet door de meest geniale wetenschappers. We kunnen deze gaten vaststellen door indirecte bewijzen (het gedrag van andere hemellichamen tegen over elkaar en zo voort). Toch zitten sommigen hier te schreeuwen om harde bewijzen dat Hilter gestorven is op het tijdstip dat algemeen aangenomen en geaccepteerd wordt.

Het wordt anders wanneer het over personen gaat die geschiedkundig, artistiek en wereldkundig iets te betekenen hebben gehad. Het valt me op dat vooral daar complottheorieën worden gezocht.

Berlijn was in 1945 dermate een puinhoop bezaait met brokstukken, lijken, stukken van lijken van vrouwen, kinderen, mannen en soldaten dat het hoegenaamd geen wonder mag heten dat de Russen de verkeerde kaak hebben meegenomen ( die van een vrouw).

Bij de treinramp in Buizingen enkele weken geleden kwam het DVI (disaster Identification team) terplaatse en daar was spraken van een paar 10-tal doden en die mannen konden daar met de modernste technieken niet opeens een antwoord geven van welk deel van het lichaam er bij welke persoon hoorde. Daar is een week tijd overgegaan. Daar ging het over en enkele 10-tallen. Je hoort me al komen......Hoe zouden die Russen dat hebben moeten weten terug in die tijd tussen een puinhoop van wat ooit Berlijn was geweest.

De naam Adolf Hitler is laatst nog in het nieuws geweest toen een neo nazi uit het zuiden van de verenigde staten zijn zoon deze naam wilde geven. Dit werd wijselijk geweigerd door de burgerlijke stand. Was hij daar mee weggeraakt dan konden we zeggen dat we anno 2010 nog steeds een Adolf Hitler hadden rondlopen. Of het die nare man met zijn veel te kleine snorretje was geweest, daar weet iedereen het antwoord zelf wel al op.

Sommigen van een bepaalde strekking houden graag de gedachte in ere dat bepaalde mensen nog leven of bepaalde zaken bestaan. Of het een hevige fan van Elvis of Hitler is maakt in wezen en fundamenteel niets uit. Sommigen geloven graag in wat dan ook. UFO fanaten over Roswell en Area 51 en 52 zijn daar ook een voorbeeld van. Wat op die forums allemaal wordt afgezeverd en afgeluld is te gek voor woorden. Blijkbaar zijn alle UFO's daar gelinkt aan buitenaards leven terwijl een niet ge-identificeerd lijnvliegtuig die een bepaald land binnenvliegt en waarmee het controlecentrum geen radiocontact kan leggen ook een UFO is in de officiële zin van de afkorting. Op basis van halve waarheden en hele leugens, van horen zeggen en het verhaal van de mug en de olifant gaat men een bepaald feit als wetenschap gaan aanvaarden en daar schuilt het gevaar. We kunnen op sommige vragen geen antwoorden verzinnen omdat ze niet voorhanden zijn. Wat doen we met de kwestie "god"? Theologen zijn daar al honderden jaren zoet mee. Ik heb hem nog niet gezien dus voor mij is dat feit zo klaar als water en kun je me gerust tot de non-believers rekenen. Voor mij is Hitler gestorven in 1945 en wat andermaal mij betreft maar goed ook, daar hoef ik geen bewijzen over voor te leggen tenzij je alle historische boeken, documentaires en films over de meest gedocumenteerde man ooit ter wereld naar de prullenmand wil verwijzen. Ik wil geen polimiek starten over "geloof" in het algemeen maar er zijn mensen die geloven dat Hitler nog geleefd heeft na 1945 en ook in god geloven. Ze nemen "god" voor waar aan zonder enig bewijs maar over Hitler schreeuwen ze moord en brand om bewijzen dat hij daadwerkelijk is overleden in die bunker (ik zeg hierbij duidelijk dat ik niet doel op bepaalde mensen op het forum). We mogen en moeten kritisch zijn maar dan graag consequent en gefundeerd en zonder (excusé moi le mot voor zij die Frans kennen) uit onze nek te lullen.

Fascinatie en het overslaan naar fanatisme gaan hand in hand. Een die-hard believer in gelijk welke theorie zul je nooit van het tegendeel kunnen overtuigen. Noem het een blindemansvisie. We hebben de koudste winter sinds jaren achter de rug maar moeten we dan gelijk maar alle data over de opwarming van de aarde overboord gooien? (zonder een discussie te willen starten of het een natuurlijk proces is of door toedoen van de mens)

De laatsten die in de bunker aanwezig waren zijn nadien uitgebreid verhoord en alles is netjes gedocumenteerd. Die mensen hadden echt geen enkel motief meer om te liegen.

Straks komen er misschien archieven vrij waaruit ogenschijnlijk mag blijken dat de kinderen van Magda en Joseph Goebbels toch voor nageslacht hebben gezorgd. Blijkbaar ligt daar niemand van wakker mogelijks en hoogstwaarschijnlijk omdat die kinderen historisch maar een kantlijn in de geschiedenis waren. Niemand twijfelt aan het feit dat ze door cyanide met hun knuffeldier in hun armen gestorven zijn vermoord door hun moeder ( ik heb toch nog nergens het tegendeel gelezen). Alleen die dekselse A.H. blijkt een langer leven te zijn beschoren volgens sommigen. Heel raar allemaal.

Het verhaal van Antarctica heb ik ook al eens gelezen. Hitler zou er blijven tot de storm wat geluwd was. Antarctica is geen Saint Tropez aan de Azurenkust hé om het cynisch uit te drukken. Ook is tot de dag van vandaag de storm wat nazisme betreft niet geluwd dus mogelijks zit hij daar nog. Het zijn naar mijn mening gewoon oeverloze discussies die kant nog wal raken.



Stevo
Laatst gewijzigd door Stevo op 11 mar 2010, 14:55, 3 keer totaal gewijzigd.
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
vortex
Lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 okt 2009, 15:06

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door vortex »

Stevo schreef:Gisteren Elvis Presley een frietje zien eten aan het frietenkraam op de markt van Brugge. Batterij van mijn camera was leeg dus jammergenoeg geen foto's. Sorry :bonk:

Ik wil iedereen met voormelde opmerking die deelneemt aan deze discussie niet belachtelijk maken doch enkel sommige mensen wakkerschudden. "Gast" heeft het op een degelijke manier verwoord. Voor elk argument "a charge" kun je een argument "a décharge" aanhalen en zo blijven we bezig. Niemand heeft ooit een zwart gat (en dat bedoel ik niet rascistisch :wink: ) gezien doch iedereen neemt aan dat er zwarte gaten in het universum zijn want de theorie van Einstein staat op dat vlak nog steeds als een dijk ook al is het bijna 100 jaar oud en hij staat ook niet ter discussie zelfs niet door de meest geniale wetenschappers. We kunnen deze gaten vaststellen door indirecte bewijzen (het gedrag van andere hemellichamen tegen over elkaar en zo voort). Toch zitten sommigen hier te schreeuwen om harde bewijzen dat Hilter gestorven is op het tijdstip dat algemeen aangenomen en geaccepteerd wordt.

Het wordt anders wanneer het over personen gaat die geschiedkundig, artistiek en wereldkundig iets te betekenen hebben gehad. Het valt me op dat vooral daar complottheorieën worden gezocht.

Berlijn was in 1945 dermate een puinhoop bezaait met brokstukken, lijken, stukken van lijken van vrouwen, kinderen, mannen en soldaten dat het hoegenaamd geen wonder mag heten dat de Russen de verkeerde kaak hebben meegenomen ( die van een vrouw).

Bij de treinramp in Buizingen enkele weken geleden kwam het DVI (disaster Identification team) terplaatse en daar was spraken van een paar 10-tal doden en die mannen konden daar met de modernste technieken niet opeens een antwoord geven van welk deel van het lichaam er bij welke persoon hoorde. Daar is een week tijd overgegaan. Daar ging het over en enkele 10-tallen. Je hoort me al komen......Hoe zouden die Russen dat hebben moeten weten terug in die tijd tussen een puinhoop van wat ooit Berlijn was geweest.

De naam Adolf Hitler is laatst nog in het nieuws geweest toen een neo nazi uit het zuiden van de verenigde staten zijn zoon deze naam wilde geven. Dit werd wijselijk geweigerd door de burgerlijke stand. Was hij daar mee weggeraakt dan konden we zeggen dat we anno 2010 nog steeds een Adolf Hitler hadden rondlopen. Of het die nare man met zijn veel te kleine snorretje was geweest, daar weet iedereen het antwoord zelf wel al op.

Sommigen van een bepaalde strekking houden graag de gedachte in ere dat bepaalde mensen nog leven of bepaalde zaken bestaan. Of het een hevige fan van Elvis of Hitler is maakt in wezen en fundamenteel niets uit. Sommigen geloven graag in wat dan ook. UFO fanaten over Roswell en Area 51 en 52 zijn daar ook een voorbeeld van. Wat op die forums allemaal wordt afgezeverd en afgeluld is te gek voor woorden. Blijkbaar zijn alle UFO's daar gelinkt aan buitenaards leven terwijl een niet ge-identificeerd lijnvliegtuig die een bepaald land binnenvliegt en waarmee het controlecentrum geen radiocontact kan leggen ook een UFO is in de officiële zin van de afkorting. Op basis van halve waarheden en hele leugens, van horen zeggen en het verhaal van de mug en de olifant gaat men een bepaald feit als wetenschap gaan aanvaarden en daar schuilt het gevaar. We kunnen op sommige vragen geen antwoorden verzinnen omdat ze niet voorhanden zijn. Wat doen we met de kwestie "god"? Theologen zijn daar al honderden jaren zoet mee. Ik heb hem nog niet gezien dus voor mij is dat feit zo klaar als water en kun je me gerust tot de non-believers rekenen. Voor mij is Hitler gestorven in 1945 en wat andermaal mij betreft maar goed ook, daar hoef ik geen bewijzen over voor te leggen tenzij je alle historische boeken, documentaires en films over de meest gedocumenteerde man ooit ter wereld naar de prullenmand wil verwijzen. Ik wil geen polimiek starten over "geloof" in het algemeen maar er zijn mensen die geloven dat Hitler nog geleefd heeft na 1945 en ook in god geloven. Ze nemen beiden voor waar aan of daar nu bewijs voor is of niet.

De laatsten die in de bunker aanwezig waren zijn nadien uitgebreid verhoord en alles is netjes gedocumenteerd. Die mensen hadden echt geen enkel motief meer om te liegen.

Straks komen er misschien archieven vrij waaruit ogenschijnlijk mag blijken dat de kinderen van Magda en Joseph Goebbels toch voor nageslacht hebben gezorgd. Blijkbaar ligt daar niemand van wakker mogelijks en hoogstwaarschijnlijk omdat die kinderen historisch maar een kantlijn in de geschiedenis waren. Niemand twijfelt aan het feit dat ze door cyanide met hun knuffeldier in hun armen gestorven zijn vermoord door hun moeder ( ik heb toch nog nergens het tegendeel gelezen). Alleen die dekselse A.H. blijkt een langer leven te zijn beschoren volgens sommigen. Heel raar allemaal.

Het verhaal van Antarctica heb ik ook al eens gelezen. Hitler zou er blijven tot de storm wat geluwd was. Antarctica is geen Saint Tropez aan de Azurenkust hé om het cynisch uit te drukken. Ook is tot de dag van vandaag de storm wat nazisme betreft niet geluwd dus mogelijks zit hij daar nog. Het zijn naar mijn mening gewoon oeverloze discussies die kant nog wal raken.



Stevo
Amen to that. Heel sterke post, sluit ik me volledig bij aan.
Boekenwurm

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Boekenwurm »

Nog even over de reactie van Moengoman. Ik dacht al wat is dat nu weer voor theorie :?
Soms kun je moeilijk uit een reactie opmaken ofdat iemand serieus is of niet. Het is mij nu dus wel duidelijk.
Gast

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Gast »

Boekenwurm schreef:Nog even over de reactie van Moengoman. Ik dacht al wat is dat nu weer voor theorie :?
Soms kun je moeilijk uit een reactie opmaken ofdat iemand serieus is of niet. Het is mij nu dus wel duidelijk.
En de titel van de website website bullshit.sr was geen weggever?
Boekenwurm

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Boekenwurm »

Gast schreef:
Boekenwurm schreef:Nog even over de reactie van Moengoman. Ik dacht al wat is dat nu weer voor theorie :?
Soms kun je moeilijk uit een reactie opmaken ofdat iemand serieus is of niet. Het is mij nu dus wel duidelijk.
En de titel van de website website bullshit.sr was geen weggever?
benamingen van websites daar kijk ik niet vreemd meer van op. http://www.....nl bestaat zelfs ook _/-\o_ (niet perssoonlijk bedoelt)

modedit: gaarne dergelijke links niet op dit forum gebruiken. Er lijken me voldoende andere manieren om je punt duidelijk te maken. Mvg, Michiel
Gebruikersavatar
LordChaos
Lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 jan 2010, 19:40

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door LordChaos »

Bovenstaande link maar beter verwijderen, denk ik.
"Quand les riches se font la guerre, ce sont les pauvres qui meurent." - Jean Paul Sartre
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Stevo »

Om nog eens terug te komen op Nietzsche. Die heeft met zijn "ubermensch" nooit datgene bedoelt wat het Nazisme ermee gedaan heeft. Simpel voorgesteld heeft hij met "der Ubermensch" bedoelt dat de mens (elk mens dus ook een Jood, Afrikaan enz) zichzelf kan overstijgen (en nu komt het belangrijkste) mits het nastreven van het juiste moraal. Uiteraard is het "juiste moraal" een rekbaar begrip en afhankelijk van de strekking waartoe men behoort. Dat de nazi's voor de overgrote meerderheid van de mensheid in zijn totaliteit niet over de juiste moraal beschikten hoeft verder geen betoog en is achteraf ook gebleken.

Nietzsche filosofeerde ook over het begrip "eeuwigheid" en kwam tot het besluit dat dit niet bestaat. De grondleggers van het nazisme hebben dus niet alles van deze filosoof gelezen aangezien Hitler geloofde in het eeuwige "germania" waarbij architect Speer goed van pas kwam.

Nazisme is een samenraapsel van vanalles en nog wat. Van het interpreteren en invullen van ideeën en religies naar goeddunken ( zoals hierboven) over het jatten van symbolen tot het na-apen van gebouwen (Romeinse invloeden). Alles was goed om het aan "het volk" te verkopen en de megalomane honger van "der fuhrer" te stillen. De perceptie was belangrijker dan de werkelijkheid.

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
jantje beton 3

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door jantje beton 3 »

Stevo schreef:Om nog eens terug te komen op Nietzsche. Die heeft met zijn "ubermensch" nooit datgene bedoelt wat het Nazisme ermee gedaan heeft. Simpel voorgesteld heeft hij met "der Ubermensch" bedoelt dat de mens (elk mens dus ook een Jood, Afrikaan enz) zichzelf kan overstijgen (en nu komt het belangrijkste) mits het nastreven van het juiste moraal. Uiteraard is het "juiste moraal" een rekbaar begrip en afhankelijk van de strekking waartoe men behoort. Dat de nazi's voor de overgrote meerderheid van de mensheid in zijn totaliteit niet over de juiste moraal beschikten hoeft verder geen betoog en is achteraf ook gebleken.

Nietzsche filosofeerde ook over het begrip "eeuwigheid" en kwam tot het besluit dat dit niet bestaat. De grondleggers van het nazisme hebben dus niet alles van deze filosoof gelezen aangezien Hitler geloofde in het eeuwige "germania" waarbij architect Speer goed van pas kwam.

Nazisme is een samenraapsel van vanalles en nog wat. Van het interpreteren en invullen van ideeën en religies naar goeddunken ( zoals hierboven) over het jatten van symbolen tot het na-apen van gebouwen (Romeinse invloeden). Alles was goed om het aan "het volk" te verkopen en de megalomane honger van "der fuhrer" te stillen. De perceptie was belangrijker dan de werkelijkheid.

Stevo
een discussie die al vele malen is gevoerd ( zucht ) :bonk:
Gast

Re: Hitler's dood onzeker?

Bericht door Gast »

Gast schreef:
Gast schreef:
Gast schreef:Echter uit Duitse bronnen daterende uit 1943 valt af te leiden dat de Nazi's ook reeds beschikking hadden tot een hoog opgeleide en zwaar bewapende eenheid, geheten Die Waffen13.
Welke "Duitse bronnen"?
BUMP. Welke Duitse bronnen?
BUMP
Gesloten