Dietschland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Dietschland

Bericht door Michael »

Ik vroeg mij af vanwaar het begrip 'Dietschland' komt, wie heeft het uitgevonden? Waarom wauw Vlaanderen zich samen voegen met Nederland? We hebben toch al eens ooit in onderdrukking van de Nederlanden geleefd. Hoe zagen de Nederlanders Dietschland?
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Precies weet ik het niet, maar de Nederlandse taal komt van het Diets,

Ook de oudste regel;

Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Roel R. schreef:Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
...uuat unbidan uue nu :)
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

:) Jullie leren het in Belgie nog? Hier wordt het steeds minder...
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Het is bij ons vaste leerstaof ja :)


Om even terug on topic te komen: De NSB streefde ook de hereniging van Dietsland na
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

We hebben toch al eens ooit in onderdrukking van de Nederlanden geleefd.
Wanneer dan wel? 1815-1831 was niet onze keuze. (Nog die van de Belgen trouwens.)
Gebruikersavatar
Michael
Lid
Berichten: 867
Lid geworden op: 19 feb 2004, 20:00
Contacteer:

Bericht door Michael »

In school heb ik altijd geleerd dat da een verschrikkelijke tijd was, geen vrijheid van pers, geen vrije meningsuiting, men moest afstand nemen van de Rooms Katolieke Kerk.
Gebruikersavatar
PPL
Lid
Berichten: 1889
Lid geworden op: 24 okt 2002, 17:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door PPL »

Het Engelse bijvoegelijke naamwoord "Dutch" is afgelied van het woord Diets.
Verder weet ik eigenlijk verdomd weinig van Dietsland.
Kan dat ook komen omdat in vroeger eeuwen de nadruk (historisch gezien) meer lag op het gewest Holland ?

Nog steeds is het zo dat er buitenlanders zijn die nooit hebben gehoord van "The Netherlands", maar bij het horen van Holland reageren er al snel een stuk meer.

Cover up your face, you can't run the race.
The pace is too fast, you just won't last.
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

Dietsland is oud Hollands voor Duitsland volgens mij.
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Willem ter Haar schreef:Dietsland is oud Hollands voor Duitsland volgens mij.
Nee. Diets is een Oud-Nederlandse taal. Dietschland is bedacht als idee om alle Nederlands-talige gebieden samen te voegen.

Ik vraag mij persoonlijk af of Suriname en Zuid Afrika daar dan ook bij horen... :roll:
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

«Volgens sommigen, zoals de leider van het West-Vlaamse Katholiek Vlaams Nationaal Verbond (KVNV), Joris van Severen, mocht het Vlaamse volk door niets verdeeld worden. Partijenstrijd, verkiezingen, vakbonden deugden niet; een elite moest het verknechte Vlaamse volk bevrijden van het Belgische juk en het mythische Dietschland binnenleiden. Geen wonder dat Van Severen in 1931 het Verbond van Dietsche Nationaal Solidaristen oprichtte, de lokale variante van het fascisme. Wat dat Dietschland moest worden, hield hij opzettelijk vaag.
Om de verdeeldheid van het Vlaams-nationalisme te beëindigen, werden overal in Vlaanderen Verdinaso-afdelingen gesticht. Door de diepe economische crisis die ook België sinds 1930 in haar greep had en de felle kritiek op de parlementaire democratie, kenden die succes. Het Verdinaso was meteen een concurrent voor de regionale Vlaamse partijen. Die besloten uiteindelijk in oktober 1933 samen te werken binnen het Vlaamsch Nationaal Verbond (VNV). Onder invloed van de crisis en de druk van het Verdinaso koesterde het VNV ook radicale ideeën, zoals de oprichting van het Groot-Nederlandse Dietschland, het opheffen van partijen en kleurvakbonden, en een samenwerking van alle 'klassen'. Uiteraard werden zowel het bolsjevisme als het liberalisme verketterd.»

bron: http://www.hbvl.be/dossiers/-o/oorlog/1-1.asp
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Dietsland is in princide Nederland, Vlaanderen en de oude Vlaamse gebieden (Omgeving Lille, Noord-Frankrijk).
Gast

Re: Dietschland

Bericht door Gast »

Michael schreef:Ik vroeg mij af vanwaar het begrip 'Dietschland' komt, wie heeft het uitgevonden? Waarom wauw Vlaanderen zich samen voegen met Nederland? We hebben toch al eens ooit in onderdrukking van de Nederlanden geleefd. Hoe zagen de Nederlanders Dietschland?
Ik zou niet weten waar het begrip van komt... :oops:
Volgens mij wilden ze met Nederland samen voegen omdat ze dachten dat ze dan sterker werden, in economie maar ook (volgens mij, dit denk ik) militair sterker. Bovendien werden de Vlamingen ''onderdrukt'' (overdreven) door de Franstalige Belgen, er waren geen Vlaamse universiteiten onderandere, en meer van dat soort dingen. Ze wilden samengaan met Nederland zodat ze meer te zeggen kregen.
Volgens mij zat het zo, maar dit kan je met een korrel (of misschien zelfs een pak van 1 kilo) zout nemen :wink:
Plaats reactie