Collaborateur in Koppen

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Opgeheven account 4914

Collaborateur in Koppen

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Beste,

In het Vrt-magazine Koppen kwamen enkele oudstrijders van WO2 aan bod. Hieronder ook een Oostfronter, waarvan hij zelf nog een foto hangen heeft van Hitler of volgens hem Oom Adolf of de chef. Wanneer de interviewer het had over de holocaust en over de 6 miljoen joden, zei hij; Waarom geen 60 miljoen, ik kan hier ook een getal opplakken... Voor het filmpje zie deze link: http://www.een.be/programmas/koppen/koppen-6-mei-2010-1

Wat vinden jullie hiervan?
Groetjes
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door Stefan »

Weet niet precies wat ik over die "Oostfronter" moet denken.. Hij zit is nog steeds trots op Nazi-Duitsland..

6 miljoen Joden? Waarom geen 60? Nou zeg..
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door Akko »

Ja zijn quote van 6miljoen doden waarom geen 60 gaat erover vind ik
ik snap ook niet waarom hij daar nog trots op is xs
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door Dreesen »

Mijn persoonlijke mening:

"Hij heeft mij trouw leren zijn" :dit klopt de eedaflegging was heilig voor vele Duitse soldaten, ook nu nog is hij trouw aan hem.
Hij noemt enkel de dingen die positief waren aan Hitler (de prestaties, de discipline ....) hij heeft het nooit over de vele negatieve dingen.
Op een vlak heeft hij wel een redelijk punt (dit vind ik persoonlijk)
Over de weerstand, "Moedig? nee ik vind dat niet, ik wacht nog altijd tot hij zegt ge moet mij nemen en niet die 20 (onschuldige) burgers (20 is wat overdreven) dit is regelmatig voorgekomen dat onschuldige het slachtoffer werden van een telefoonkabel of iets anders dat werd gesaboteerd.
Over het front spreekt hij vrij nuchter vind ik. "We vertrokken niet met een glimlach, we dachten niet aan dood (net zoals het verzet vaak jonge mannekes die niet aan het gevaar dachten). of hij mensen heeft gedood: "ik hoop het" iemand anders zou zeggen JA 14 soldaten ofzo...

Het verzet lid daar heb ik ook wel wat opmerkingen over.
De fierheid druipt er gewoon van af bij deze persoon.
IK was de eerste die een aanslag heb gepleegd in Limburg
IK heb mensen gedood "JA"
IK had geen medelijden.
Zoals dit/mijn museum is er GEEN tweede.

Mijn opa zei altijd (heeft de oorlog als oud-strijder meegemaakt en heb hem lang gekend)
Als je in de oorlog echt vele dingen hebt meegemaakt, het front, de ellende hebt gezien praat je daar niet over alsof het een verhaaltje is, dan is het ook moeilijk om daar over te praten. Hoelang dat ook geleden mag zijn. Ik ben geneigd hem te geloven.
Deze mensen hebben daar geen problemen mee, in tegendeel de fierheid druipt ervan af.

Ik vind het wel een fantastische reportage.
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door yente »

Ik vond het er ook soms over gaan, maar bij beiden, zoals Dreesen zegt dat dat verzendslid zo "fier" is, steekt bij mij toch ook tegen.
En die collaborateur had soms wel gelijk, maar dat is mijn mening, vb dat hij zij van aan ons zag je dat we bij den duits zate, maar die manne van t verzet , daar zag je niets aan, maar na de oorlog schijnt het dat hier niets anders dan verzetsleden rondliepen. Daarin heeft hij wle gelijk, hoeveel meelopers waren er wel niet, om gewoon mensen hun inboedel te kunnen kapot slaan. Maar dat van die joden vond ik er ook over. En de manier waarop hij Hitler vereerde was ook overdreven, maar ik snap dat wel, ook weer zoals Dreesen zegt, hij heeft hem leren trouw zijn.
Yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
ummagumma
Lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 dec 2009, 19:27

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door ummagumma »

beste forumleden,ik ken andre persoonlijk , en was jaren lid van zijn vereniging !! andre is een prachtmens ...en een persoon waar ik uren naar zijn verhalen kan luisteren ! en zijn eer was trouw tot op heden !!!een iets wil ik jullie ook nog meegeven , de geschiedenis wordt steeds geschreven door de overwinnaar ! vlaamse groet :wink:
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door Dreesen »

ummagumma schreef:beste forumleden,ik ken andre persoonlijk , en was jaren lid van zijn vereniging !! andre is een prachtmens ...en een persoon waar ik uren naar zijn verhalen kan luisteren ! en zijn eer was trouw tot op heden !!!een iets wil ik jullie ook nog meegeven , de geschiedenis wordt steeds geschreven door de overwinnaar ! vlaamse groet :wink:
Daar ben ik 100% van overtuigd dat André geweldig veel en interessante verhalen kan vertellen van aan het oostfront en van het Duits leger.
Dat de winnaars de geschiedenis schrijven is helaas ook waar ...
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
SS collector
Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: 13 jan 2009, 21:45

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door SS collector »

over die Andre vind ik dat hij wel erover gaat betreffende de Holocaust maar over mensen doden aan het Oostfront is hij niet fier wat ik wel goed vind tegenover dat verzetslid vol trots zeggen van 'JA' dat hij mensen heeft gedood,alsof hij daarvan gelukkig word. Kunnen we dat verzetslid trouwens niet afleveren aan Andre hij is trouwens degeen die de telefoonkabel heeft doorgeknipt dus moeten 20 onschuldige mensen niet boeten voor zijn daden ?
A single spark of courage, can ignite the fires of hope
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door yente »

Is dat echt die persoon over die telefoonkabel waarover hij spreekt? waarom hebbe ze die dan niet met elkaar geconfronteerd?
Maar ik dacht dat dat over een ander incident ging, niet?
yente
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Gebruikersavatar
Dreesen
Lid
Berichten: 120
Lid geworden op: 08 jan 2010, 10:18
Locatie: Dilsen-Stokkem

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door Dreesen »

Over collaboratie en verzet praten is al niet gemakkelijk (dit ligt nog steeds gevoelig bij mensen of afstammelingen), laat staan ze met elkaar confronteren ...
'Berlijn is een historisch mijnenveld'
Gebruikersavatar
yente
Lid
Berichten: 1510
Lid geworden op: 14 dec 2008, 18:28
Locatie: België

Re: Collaborateur in Koppen

Bericht door yente »

Das waar
Gezocht: WO1/WO2 militaria van Duffel en Sint Katelijne Waver
Plaats reactie