Een vraagje.

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gebruikersavatar
D_Dutch
Lid
Berichten: 732
Lid geworden op: 04 apr 2007, 19:24
Locatie: Gelderland, Nederland

Een vraagje.

Bericht door D_Dutch »

Hallo,

Ik heb deze vraag al aan mensen uit mijn omgeving gesteld, en ik krijg vaak hele negatieve reacties, dus ik hoop dat hier een beetje verandering is qua mening.
Ik vroeg me af, stel dat Nederland aangevallen zou worden, zou jij dan jezelf vrijwillig aanmelden om ons land te verdedigen?
Of zou jij juist dienst weigeren?
Tot nu toe kreeg ik reacties als "Weet je wel dat nationalisme/vaderlandsliefde WO I en WO II heeft veroorzaakt?"
Daarmee ben ik het zelf totaal oneens, dat heeft niets te maken met je eigen land verdedigen als het aangevallen wordt.
Gebruikersavatar
Gi collector
Lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 23 mar 2008, 15:39
Locatie: Z-Limburg

Re: Een vraagje.

Bericht door Gi collector »

Het zou gewoon verplicht moeten zijn tenzij je niet kunt door ziekte of (lichamelijke) afwijkingen. Want ik denk dat je anders met een klein leger zit als de keuze aan iedereen zelf is. Ik zou me denk ik wel aanmelden.
Gebruikersavatar
pietertje
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:42
Locatie: Rijssen

Re: Een vraagje.

Bericht door pietertje »

iedereen kan zeggen dat ie dit zal doen en dat zal doen, datie de stoerste en beste kerel in de wereld is..
maar je merkt pas in zo'n echte situatie aan wie je nou echt wat hebt.
ik ga dus ook niet zeggen of ik mezelf zou aanmelden of niet.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Een vraagje.

Bericht door Jan Klaassen »

Het zou voor mij niet zozeer iets te maken hebben met vaderlandsliefde of nationalisme (en al helemaal niet 'voor de koningin'), maar meer met het beschermen van huis en haard, eigen familie en bekenden etc... Of ik het uiteindelijk zou doen; weet het niet, is precies zoals pietertje zegt pas duidelijk als het moment daar is.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Een vraagje.

Bericht door Bolt Action »

Ik sluit me bij eerdere reacties aan. Hoewel ik er wel op moet wijzen dat iedereen tussen de 17/18 en 35(?) nog steeds dienstplichtig is. Dus waarschijnlijk zou je wel moeten of je nou wil of niet.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Een vraagje.

Bericht door Jan Klaassen »

Klopt. Als het goed is krijgt iedereen tijdens zijn 17e levensjaar (tenzij dame) een brief waarin staat dat je in tijden van oorlog vanaf je 18e levensjaar opgeroepen kan worden. Is verplicht en duurt tot een leeftijd van 35 idd.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Een vraagje.

Bericht door Stefan »

Nou, ik zou sommigen wel in dienst willen zien..
Maar goed, ik zelf zou ten eerste plaats hopen dat er nooit oorlog in Nederland zal komen.

Als er oorlog zou komen in Nederland, of tegen Nederland, zou ik denk ik zelf niet kiezen voor in dienst te gaan.
En helemaal niet "voor de Koningin".
Maar zoals er al in vorige reacties is geschreven, iedereen vanaf 17 tot ? is dienstplichtig, en kan worden opgeroepen in tijden van oorlog.

Groet Stefan.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Een vraagje.

Bericht door Jan Klaassen »

Stefan schreef: En helemaal niet "voor de Koningin".

Goed idee!!
Stefan schreef: Maar zoals er al in vorige reacties is geschreven, iedereen vanaf 17 tot ? is dienstplichtig, en kan worden opgeroepen in tijden van oorlog.
Groet Stefan.
? = 35 jaar
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Een vraagje.

Bericht door Stefan »

Oh, ja, ik zie het nu ook staan in de vorige post van je.

Dank je ;-)
Robbert A
Lid
Berichten: 226
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:00

Re: Een vraagje.

Bericht door Robbert A »

Jan Klaassen schreef:Klopt. Als het goed is krijgt iedereen tijdens zijn 17e levensjaar (tenzij dame) een brief waarin staat dat je in tijden van oorlog vanaf je 18e levensjaar opgeroepen kan worden. Is verplicht en duurt tot een leeftijd van 35 idd.
dan wil ik even melden dat ik nooit zo'n bief heb gehad... (misschien uitzondering, idk)

ontopic, ja ik zou me denk ik wel aanmelden.
als het moet, dan moet het. :wink:

maar laten we hopen dat er geen oorlog meer wordt gevoerd hier in Nederland, dat zou niet echt goed zijn voor de economie
''het spijt me dat ik het uniform heb aangetrokken, niet dat ik deelgenomen heb aan de gevechten, maar dat ik het uniform heb aangetrokken. Er zit een onuitwisbare vlek op'' --- Nederlandse oud-SSer

The Pacific, Hell was just an ocean away
Gebruikersavatar
Martijn95
Lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 25 feb 2008, 18:18

Re: Een vraagje.

Bericht door Martijn95 »

Hetzelfde zoals de bovenstaande reacties, dus als het er echt op aankomt.


grz,

Martijn
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Een vraagje.

Bericht door Helmbrug »

Stel dat je een keuze had of je zelf mocht aanmelden, net als nu, dan is er nu wel een verschil tussen nu en toen. Toen was Duitsland een grote bedreiging was, mede doordat het een buurland is. Voor nu: Afganistan en irak is zo ver weg, denken we niet over als direct gevaar.
Binnenkort meld ik me aan voor militaire dienst, maar of ik het toen zou doen, zullen we nooit weten.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Een vraagje.

Bericht door Bolt Action »

Misschien hebben je ouder de brief weggegoiid o.i.d. De brief is in principe ook maar een formaliteit zoals ze er zelf in vermelden. Maar als het goed is is iedereen vanaf zijn 17de dienstplichtig tot zijn 35ste.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Re: Een vraagje.

Bericht door Proos »

Proos is:
[ ] geschikt
[x] niet geschikt.

Gelukkig lees ik in dit topic een reden voor extra taart op mijn 35ste!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
michiel01
Lid
Berichten: 3189
Lid geworden op: 18 jun 2006, 18:26
Locatie: De parel van het zuiden

Re: Een vraagje.

Bericht door michiel01 »

offtopic: Ik ben benieuwd hoe de mensen reageren als de politiek de beslissing neemt de dienstplicht weer in te voeren. Als ik de reacties in de beginpost lees dan heb ik zo m'n twijfels bij de reacties die daarop zullen volgen.
ontopic: beroeps


edit: ik spreek over herinvoering, ik bedoel natuurlijk opheffen van "het opschorten van".
Plaats reactie