opheldering rond enkele zoldervondsten.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door arneken »

Lang geleden dat ik dit forum nog eens aangedaan heb. Mede door tijdsgebrek wegens studie en ook gewoon uit steeds grotere interesse voor de eerste wereldoorlog heb ik mijn activiteit hier wat verwaarloosd.

Echter deze middag heb ik mogelijk enkele schatten ontdekt op de zolder van mijn opa. Omdat mijn oma enkele maanden geleden plots is gestorven, moet hij helaas naar een rvt verhuizen. Zijn huis wordt dan ook openbaar verkocht en dan komt natuurlijk het welgekende opruimen.

Van mijn opa weet ik dat hij in een Werkkamp in Duitsland heeft gezeten tussen Russische gevangenen. Hierover praat hij bijzonder weinig. Vandaag konden we onder andere zijn Ausweis vinden, alsook een kaartje met daarop in rode letters Op. Todt.Naast deze 2 duidelijke documenten vonden we er nog een paar tientallen anderen. Alsook enkele foto' (!) uit het werkkamp zelf. Hierop is mijn opa te zien met enkele russische schonen (hij is altijd al een beetje een snoeper geweest :P ) Helaas heb ik hier nog geen foto's van. Het spreekt voor zich dat we eerst deze vondst voorzichtig met hem willen delen. Hopelijk kan/wil hij zelf enkele dingen opklaren.

Echter verder op zolder vond ik enkele leuke zaken. O.a. een reichsmark uit 1943, een Belgisch leeuwtje van een uniform maar ook enkele grotere zaken.

Zo begin ik met een Duitse landkaart van Frankrijk uit 1943. Misschien niet zo duidelijk op de foto maar we zien duidelijk dat Frankreich is verdeeld in Paris-Nord, Paris-ost, Paris-West und Paris-sud.
Afbeelding
Afbeelding

Bovenaan staat in grote letters "nur fur dienstgebrauch", aangezien mijn Duits niet echt schitterend is heb ik een vertaalmachine gebruikt. "only fur official use"kwam uit devertaling. Mag ik dan aannemen dat dit een legerkaart is of toch een civiele?

Een tweede vondst kwam mij onmiddellijk bekend voor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(wat nog overblijft van een etiket die op de luchtfilter hing)
Afbeelding

Na enig opzoekingswerkswerk kon ik het gasmasker dan ook onmiddelijk identificeren. Als ik het correct op heb,mis ik hier het onderste van de luchtfilter?
Het Englebert L 702 gasmasker was bestemd voor de Belgische burgerbevolking gedurende Wereldoorlog 2.
Deze gasmaskers werden verdeeld onder de bevolking omdat men bang was dat het Duitse leger, net zoals in de 1e Wereldoorlog, opnieuw gebruik zou maken van gifgassen.
Het gasmasker is gestempeld in 1939. Hoewel op de luchtfilter "10 mai 1941" staat te lezen. Enig idee waarom? Werd de luchtfilter in 1941 vervangen? of werd het gasmasker maar zo laat uitgedeeld (lijkt mij onwaarschijnlijk midden in de bezetting)?

De derde en laatste vondst spreekt ook voor zich. Echter hier kan ik persoonlijk geen tijdsstempel opplakken. Het communicatiesysteem ziet er mij redelijk oud uit. Of dit oorlogs of na-oorlogs is, is mijn vraag eigenlijk. Hieronder enkele foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn laatste vraag is eigenlijk een vraag naar waarde. Hoewel ik niet rap geneigd ben deze items te verkopen,alleen al om hun sentimentele waarde,had ik toch graag geweten hoeveel ze mij zouden kunnen opbrengen.

Alvast wil ik mij excuseren aan de overvloed aan vragen. Zoals al aangehaald heb ik bijzonder weinig expertise op het vlak van dingen identificeren.
Ik wil alvast iedereen die de moeite doet om dit topic te bekijken alvast al bedanken. Mochten meer foto's nodig zijn wil ik er gerust nog enkelen nemen.

Met vriendelijke groet
Arne Vangheluwe
Laatst gewijzigd door arneken op 13 mei 2010, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door zjopske »

Het L702 gasmasker is nooit uitgedeeld slechts verkocht.
De filterbus is Duits als ik het zo zie, die is er later opgezet, het gasmasker zelf is nooit gebruikt.

De koptelefoon doet me denken aan de oorlogse philips hoofdtelefoon voor zend/ontvangst apparatuur.

De waarde van alles zal zo`n 30-40 euro zijn.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door arneken »

Hartelijk dank alvast voor deze reactie. Ik had dus blijkbaar enkele dingen verkeerd geïnterpreteerd.

We mogen dus aannemen dat men de modificatie aan de filterbus heeft gemaakt om te kunnen gebruiken in het duitse leger of werden de originele filters te licht bevonden?
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door zjopske »

Als hij gebruikt is in het Duitse leger dan zou de handleiding at least weg zijn.
En het gasmasker was vervolgens niet volgens de voorschriften wat vroeg in de oorlog niet kon.

Dus waarschijnlijk is de bus opgeraapt en er op gedraaid, om welke reden weet ik niet.
En is daarna voor altijd in de bus verdwenen omdat gasaanvallen uitgesloten bleven.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door arneken »

Hartelijk dank voor deze opheldering alvast!
it's not how many you write but what you write in the books of history
Gebruikersavatar
Haplo
Lid
Berichten: 3616
Lid geworden op: 03 okt 2005, 17:39
Ontvangen: 1 keer

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door Haplo »

De "koptelefoon" in een Duitse MODEL "B" keel microfoon.
Zo te zien nog in nette staat.
Alleen mist de stekker volgens mij.
Waarde in deze staat.... ik denk een 100/125 euro ongeveer.
Mvg/Best regards, Sipke
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door Jan Klaassen »

De kaart lijkt me niet civiel...NUR FÜR DIENSTGEBRAUCH betekent letterlijk 'alleen voor dienstgebruik', wat mij vooral militair aandoet.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door jurgen »

oberkommando des heeres voerde het bevel over de Duitse landmacht, dat het militair is staat wat mij betreft buiten kijf.

Echter rijst er wel een vraag bij mij. Vanaf 1941 voerde het OKH bevel over operaties aan het Oostfront, en het overkommando der wehrmacht (OKW) over alle zaken in het Westen. Waarom is deze kaart dan van het OKH in 1943? Gaat het vermoedelijk over een herdruk van een vroegere kaart, en is de naam overgenomen?
Gebruikersavatar
arneken
Lid
Berichten: 769
Lid geworden op: 02 mar 2007, 20:28
Locatie: wevelgem
Contacteer:

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door arneken »

jurgen schreef:oberkommando des heeres voerde het bevel over de Duitse landmacht, dat het militair is staat wat mij betreft buiten kijf.

Echter rijst er wel een vraag bij mij. Vanaf 1941 voerde het OKH bevel over operaties aan het Oostfront, en het overkommando der wehrmacht (OKW) over alle zaken in het Westen. Waarom is deze kaart dan van het OKH in 1943? Gaat het vermoedelijk over een herdruk van een vroegere kaart, en is de naam overgenomen?
Ik zou bijna vermoeden van wel. Het is misschien niet erg duidelijk op de foto's (en het is ook moeilijk om er foto's van te nemen.) maar de kaart lijkt zich enkel te specificeren naar de spoorwegen. Misschien was er in '43 nood aan een nieuwe spoorwegkaart omwille van enkele nieuw aangelegde spoorwegen?
it's not how many you write but what you write in the books of history
croquetje
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2011, 13:34

Re: opheldering rond enkele zoldervondsten.

Bericht door croquetje »

Hallo

moet even van mijn hart i.v.m.zoldervondsten:
SBA; sociéte Belge de l' Azote ; Luik begon gasmaskers te maken van 1923
to 1936
Deze waren bestemd voor het leger

1938 naar aanleiding van de oorlogsdreiging begon
dit bedrijf een vereenvoudigd gasmasker te produceren
en dit van 1939 tot 1940 (begin van de oorlog) type L-702
De bedoeling was dat iedere Belg een gasmaker zou hebben
je had ze in 5 maten (0 1 ......4.5)
met 0 en 5 zelden te vinden en toen kwam de oorlog
De produktie is na 1940 niet meer herstart en werd ook niet gebruikt
dus miljoenen gasmaskers lagen er in de fabriek
na de oorlog werden deze duizende gasmaskers nagekekenen
kregen een inspectiedatum (is dus niet de datum van het maken)
en de metalen doos kreeg een donker groene kleur (civiel gebruik)

Daarna werden deze in magazijnen geplaats waar ze snel konden verdeeld worden
zoals in België ; fort van Walem
war er op dit moment nod duizenden liggen
(ook nog andere typen gasmaskers)

maar wees gewaarschuwd :
( nederlanders zijn gesnapt bij het buitenkomen van het fort
met een grote lading gasmaskers en moeten dit jaar
voorkomen voor diefstal

groeten
inwoner Walem
Plaats reactie