Schuilkelder uit WOII blootgelegd in Ursel

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Opgeheven account 4914

Schuilkelder uit WOII blootgelegd in Ursel

Bericht door Opgeheven account 4914 »

Schuilkelder uit WOII blootgelegd in Ursel

Bij wegwerkzaamheden in Ursel (Knesselare) stootte een aannemer gisteren op een schuilkelder uit de Tweede Wereldoorlog. De ondergrondse constructie blijkt in perfecte staat en het gemeentebestuur vroeg een archeoloog van Universiteit Gent om deze voormiddag de kelder te bestuderen.

Andere toegang
"We wisten van de kelder dankzij een foto van een Engelse soldaat, maar ik vermoed dat sinds de jaren zestig de toegang in het trottoir met straatstenen afgedekt was", zegt cultuurschepen Hilde Trenson (Groep 9910). "Bij het openleggen van het wegtracé in Urseldorp stootte de aannemer gisteren echter op een andere toegang. Een brandladder in een schacht kwam uit op een ondergrondse ruimte van vijf op zes meter die met faiencetegels is afgewerkt. De schuilkelder blijkt in perfecte staat en dat is verrassend."

Een archeoloog van de Gentse universiteit zal de kelder bestuderen. "We willen de kelder graag behouden, maar de toegankelijkheid zal wellicht een probleem worden," aldus de schepen.
Naar HLN.be
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Schuilkelder uit WOII blootgelegd in Ursel

Bericht door panzer lehr »

Een mooi stukje geschiedenis hem afbreken of terug dichtgooien zou zonde zijn.
Gebruikersavatar
Stefan
Lid
Berichten: 1606
Lid geworden op: 23 jan 2007, 19:13

Re: Schuilkelder uit WOII blootgelegd in Ursel

Bericht door Stefan »

Ik hoop dat ze hem behouden, en dus niet dicht gooien.
Ben benieuwd hoe het eruit zag na al die tijd.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Schuilkelder uit WOII blootgelegd in Ursel

Bericht door Jurrie »

Zo te lezen staan ze er in ieder geval open voor de mogelijkheid het te behouden, dat is al heel wat.

Greetz,

Jurrie
Gebruikersavatar
Akko
Lid
Berichten: 1048
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:14
Locatie: den Belgique

Re: Schuilkelder uit WOII blootgelegd in Ursel

Bericht door Akko »

Alle geluk behouden ze hem.
Hopelijk word ie ook tentoongesteld
Delete mijn account, ik ben het forum zijn kinderachtigheid beu zoals velen al hebben ondervonden.
Plaats reactie