De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie

Wie was de beste Duitse generaal?

Keitel
1
1%
Jodl
0
Geen stemmen
Burgdorff
0
Geen stemmen
Krebs
0
Geen stemmen
Dietrich
0
Geen stemmen
Rommel
40
60%
Guderian
5
7%
Von Rundstedt
3
4%
Heussinger
0
Geen stemmen
Reichenau
0
Geen stemmen
Paulus
5
7%
Beck
0
Geen stemmen
Weidling
0
Geen stemmen
Von Manstein
9
13%
Een andere ...
4
6%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Hansy
Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2010, 20:21

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Hansy »

Guderian was mijn inziens een van de beste, zo niet de beste generaal.
johnboy
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 sep 2010, 11:29

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door johnboy »

Mijn keuse viel op von Manstein. Deze generaal heeft mee de plannen van 1940 dusdanig gewijzijgd in Fall gelb. Hiermee ging Hitler accoord waardoor het oude plan in duigen viel en een snelle opmars door Franrijk mogelijk werd. Eveneens was von Manstein ook verantwoordeljk na Stalingrad over Het Duitse Heer in Rusland. Von Manstein werd hierdoor gepromoveerd van Generaal naar Feldmaarschalk.
Hij wordt door militaire experts gezien als een van de bekwaamste bevelhebbers van zijn tijd. Het strategische concept van de zogenaamde Blitzkrieg-aanval op Frankrijk (Fall Gelb) is goeddeels door hem uitgedacht. Na de door de Duitsers verloren Slag om Stalingrad stabiliseerde hij het oostfront. Met de strategische inzichten van Hitler kon Manstein zich vaak niet verenigen.
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Bolt Action »

Het was Manstein niet die de snelle opmars met pantsertroepen door Noord-Frankrijk/Belgie had gepland, maar een andere. Volgens mij Rommel, ik weet et niet zo snel meer. Stond ergens in een boek. Het komt erop neer dat deze generaal zijn idee werd gestolen en werd weggepromoveerd.
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Panzer Meyer »

Bolt Action schreef:Het was Manstein niet die de snelle opmars met pantsertroepen door Noord-Frankrijk/Belgie had gepland, maar een andere. Volgens mij Rommel, ik weet et niet zo snel meer. Stond ergens in een boek. Het komt erop neer dat deze generaal zijn idee werd gestolen en werd weggepromoveerd.
Volgens mij vergis je je hier, check: http://en.wikipedia.org/wiki/Manstein_Plan
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Bolt Action »

Idd, even een correctie. Guderian bedacht grotendeels het plan voor de "Blitzkrieg" in het Westen, von Manstein nam dit over zonder zijn naam te vermelden en presenteerde dat aan het OKW.
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Panzer Meyer »

Hmm, volgens mij was het Franz Halder die het plan bedacht (of beter gezegd, het von Schlieven plan uit WO1 modificeerde), von Manstein die de revisie hiervan maakte en Hitler die het over nam zonder von Mansteins imputs hierover te vermelden.
Ik zal van de week eens kijken voor een bronvermelding hierover en deze hier posten
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
vosseman

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door vosseman »

Het is net als met voetballers, de 1 is beter in koppen een ander is sterk in de combinatie. Bijv. Rommel was sterk in tactiek, von Rundstedt was meer een strateeg, Sigi Model was erg goed in de verdediging, Paulus was een stafofficier zonder ervaring in het commanderen van grote eenheden (6e leger was zijn 1e echte commando), Guderian was sterk in het gebruik van pantsertroepen.

Mijn punt is dat het vaak appels met peren vergelijken is. Maar als iemand op kan klimmen tot de generaalsrang dan beschikt hij ongetwijfeld over bijzondere kwaliteiten. Om het maar weer te vergelijken met voetballers : als je in de eredivisie speelt kan je echt voetballen.
Gebruikersavatar
Stainless.
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 apr 2012, 11:38

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door Stainless. »

@ Diegene die Wilhelm Keitel hebben aangeduid: Het enige tactvolle dat Wilhelm Keitel in mijn ogen gedurende de Tweede Wereldoorlog ondernomen heeft is ongetwijfeld enkel het ondertekenen van de documenten die betrekking hadden op de capitulatie van nazi-Duitsland...

Mijn keuze gaat naar Erich von Manstein, het brein achter het openen van een nieuw front in West-Europa, de inval in België. En heeft de overgebleven troepen die de slag om Stalingrad overleefden terug meesterlijk herschikt.

Andere goede Duitse generaals zijn in mijn ogen ongetwijfeld Erwin Rommel, Heinz Guderian en Gerd von Rundstedt.
Gebruikersavatar
platoz
Lid
Berichten: 476
Lid geworden op: 31 mar 2010, 19:38

Re: De beste Duitse generaal van De Tweede Wereldoorlog

Bericht door platoz »

Waarom staat Karl Dönitz er eigenlijk niet bij?? Weet niet wie dit rijtje gemaakt heeft, maar sommige personen zouden niet eens genoemd mogen worden :lol:

Als de Engelsen en Amerikanen ergens een zware slag toegediend gekregen hebben is het wel op de Atlantische Oceaan geweest :roll:

Overigens ben ik het ook geheel eens met Vosseman. Elke generaal had zo zijn eigen kwaliteiten.

Mijn persoonlijke top drie: Rommel, Guderian en Von Mannstein!
GROOTSTE MILITARIA BEURS VAN NEDERLAND: http://www.militariabeurshouten.com

"I have deep respect for the German soldiers. The Whermacht has a unique military tradition and they have proven their skills in warfare"

G. Patton, American general
Plaats reactie