Humorpartijen, verbieden?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

marloes schreef:
jacob schreef:
Maximus schreef:JfP ??? en dat is
Jacob for President 8)
Wat zijn uw standpunten?
En mag ik minister voor mode, kapsels, streetbeeld en design worden?

liever niet. :D
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:-Alles terug naar zoals het was voor 1940
...Crisis, ellende, steun, Colijn?
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:
marloes schreef:-Alles terug naar zoals het was voor 1940
...Crisis, ellende, steun, Colijn?
iedere tijd heeft zo zijn voordelen en nadelen.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

En wat zijn de nadelen van de huidige tijd, die er voor 1940 niet waren (en die de voordelen van de huidige tijd overschaduwen)?
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

okke schreef:En wat zijn de nadelen van de huidige tijd, die er voor 1940 niet waren (en die de voordelen van de huidige tijd overschaduwen)?
mobiele telefoontjes
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:
Timo Worst schreef:
marloes schreef:-Alles terug naar zoals het was voor 1940
...Crisis, ellende, steun, Colijn?
iedere tijd heeft zo zijn voordelen en nadelen.
...Nou, mijn 88 jaar oude oma in de Jordaan (woont al 69 jaar op de Pamgracht) heeft niet veel goede herinneringen aan de jaren dertig en veertig. Vanaf haar 12de werken als schoonmaakster in de Gouden Bocht, op d'r knien poetsen en schrobben tot het blonk. Elke dag om zes uur op en dan lopen naar het werk. Ondertussen God op je blote knieen danken dat je tenminste werk had. Dierbaren verliezen tijdens het oproer van 1934. Angst en onzekerheid als voorproefje van wat de nazis gingen brengen.

Geef eens wat voordelen van de jaren dertig?
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

marloes schreef:
okke schreef:En wat zijn de nadelen van de huidige tijd, die er voor 1940 niet waren (en die de voordelen van de huidige tijd overschaduwen)?
mobiele telefoontjes
Ja, dan namen ze alle ellende voor lief. Gelukkig werd er niet mobiel gebeld.

Maar nu een echt argument graag
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Ach tis niet zo moeilijk en elke tijd heeft zijn wondertjes (mobiele telefoontjes)

Vroeger was ermeer sociale controle en men hielp elkaar sneller..dat hoorde zo,tegenwoordig ist eerder en vaker ikke ikke en de rest mag?..
Maar een mens heeft aanpassingsvermogen zat en ik denk dat Marloes het wel tegen zal vallen als ze echt in die tijd zou leven met de wetenschap hoe het nu is.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:
marloes schreef:
Timo Worst schreef: ...Crisis, ellende, steun, Colijn?
iedere tijd heeft zo zijn voordelen en nadelen.
...Nou, mijn 88 jaar oude oma in de Jordaan (woont al 69 jaar op de Pamgracht) heeft niet veel goede herinneringen aan de jaren dertig en veertig. Vanaf haar 12de werken als schoonmaakster in de Gouden Bocht, op d'r knien poetsen en schrobben tot het blonk. Elke dag om zes uur op en dan lopen naar het werk. Ondertussen God op je blote knieen danken dat je tenminste werk had. Dierbaren verliezen tijdens het oproer van 1934. Angst en onzekerheid als voorproefje van wat de nazis gingen brengen.

Geef eens wat voordelen van de jaren dertig?
muziek
gloriedagen radio en cinema
weinig autos en als ze er waren zagen ze er mooi uit
goedkoop huizen kopen
uitgaansleven
architectuur
straatbeeld
geen mobieltjes en walkmans
omgangsvormen
onze taal
nederlandsche cinema en theater

Natuurlijk was het leven voor mensen onderaan de sociale ladder hel, maar dat is altijd al zo geweest.
niet iedereen was werkeloos of had het zwaar.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Timo Worst schreef:
marloes schreef:
okke schreef:En wat zijn de nadelen van de huidige tijd, die er voor 1940 niet waren (en die de voordelen van de huidige tijd overschaduwen)?
mobiele telefoontjes
Ja, dan namen ze alle ellende voor lief. Gelukkig werd er niet mobiel gebeld.

Maar nu een echt argument graag
sorry hoor maar die dingen haat ik uit het diepst van mijn hart en vind ik een reuze nadeel van deze tijd.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

jacob schreef:Vroeger was ermeer sociale controle en men hielp elkaar sneller..dat hoorde zo,tegenwoordig ist eerder en vaker ikke ikke en de rest mag
...Klopt, en mijn oma heeft het graag over hoe gezellig iedereen was ondanks de ellende. Ze klaagt over de verjupping van de Jordaan en dat er bijna geen mensen meer op straat zijn zelfs als het prachtig weer is. Geen spelende kinderen enzo. Maar dat voor elkaar opkomen speelde de overheid toen ook verplicht uit. Zoals de bijdrage voor ouders. Twee en een halve gulden per week voor de ouders van mijn oma en die van haar man. Kinderen werden ook nadat ze het huis uit waren geacht hun ouders financieel te steunen. Dit deden ze natuurlijk graag, maar zo'n bedrag konden ze nauwelijks missen.
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

jacob schreef:Ach tis niet zo moeilijk en elke tijd heeft zijn wondertjes (mobiele telefoontjes)

Vroeger was ermeer sociale controle en men hielp elkaar sneller..dat hoorde zo,tegenwoordig ist eerder en vaker ikke ikke en de rest mag?..
Maar een mens heeft aanpassingsvermogen zat en ik denk dat Marloes het wel tegen zal vallen als ze echt in die tijd zou leven met de wetenschap hoe het nu is.
Kijk het is altijd grappig hoeveel mensen gelijk denken dat ik serieus terug zou willen naar het nederland van voor 1940 en dat ik echt nederland terug zou willen zetten naar die periode.
Onzin natuurlijk.
Ik hou van die periode maar ben realistisch genoeg om me te realiseren dat ik er na een week al weer weg zou willen, misschien wel korter!
De zuilen, de sociale misstanden, vrouwenrechten, etc, etc.
Tuurlijk was toen niet alles beter, maar ook niet alles slechter.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Timo Worst schreef:
jacob schreef:Vroeger was ermeer sociale controle en men hielp elkaar sneller..dat hoorde zo,tegenwoordig ist eerder en vaker ikke ikke en de rest mag
...Klopt, en mijn oma heeft het graag over hoe gezellig iedereen was ondanks de ellende. Ze klaagt over de verjupping van de Jordaan en dat er bijna geen mensen meer op straat zijn zelfs als het prachtig weer is. Geen spelende kinderen enzo. Maar dat voor elkaar opkomen speelde de overheid toen ook verplicht uit. Zoals de bijdrage voor ouders. Twee en een halve gulden per week voor de ouders van mijn oma en die van haar man. Kinderen werden ook nadat ze het huis uit waren geacht hun ouders financieel te steunen. Dit deden ze natuurlijk graag, maar zo'n bedrag konden ze nauwelijks missen.
Wat dat betreft is de kloof tussen ouders en kinderen ook wel groter geworden vind ik....zijn weinig kinderen die hun ouders in hun huis opnemen als de ouders zichzelf niet meer kunnen verzorgen.

Nou moet ik wel zeggen.......dat lijkt mij zelf ook niks.......
Maar eerder zag je dat zo vaak in een gezin dat er een opa of oma bij in woonde.
Ach..voorbij is voorbij en het gaat erom dat je in het hier en nu erwat van maken moet
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

marloes schreef:
jacob schreef:Ach tis niet zo moeilijk en elke tijd heeft zijn wondertjes (mobiele telefoontjes)

Vroeger was ermeer sociale controle en men hielp elkaar sneller..dat hoorde zo,tegenwoordig ist eerder en vaker ikke ikke en de rest mag?..
Maar een mens heeft aanpassingsvermogen zat en ik denk dat Marloes het wel tegen zal vallen als ze echt in die tijd zou leven met de wetenschap hoe het nu is.
Kijk het is altijd grappig hoeveel mensen gelijk denken dat ik serieus terug zou willen naar het nederland van voor 1940 en dat ik echt nederland terug zou willen zetten naar die periode.
Onzin natuurlijk.
Ik hou van die periode maar ben realistisch genoeg om me te realiseren dat ik er na een week al weer weg zou willen, misschien wel korter!
De zuilen, de sociale misstanden, vrouwenrechten, etc, etc.
Tuurlijk was toen niet alles beter, maar ook niet alles slechter.
Wel grappig?.....tja je geeft de mensen zelf dat idee :P ..flauwe rakker ben je :wink:
Timo Worst
Lid
Berichten: 162
Lid geworden op: 30 mei 2004, 10:22

Bericht door Timo Worst »

muziek - kwestie van smaak
gloriedagen radio en cinema - klopt
weinig autos en als ze er waren zagen ze er mooi uit - smaak en alleen voor de rijksten
goedkoop huizen kopen - of 6 en een halve gulden huur per week op een inkomen van 12 gulden
uitgaansleven - geen geld voor
architectuur - maakt echt niet uit wat je poetst, als het maar schoon is. Maar Amsterdamsche School, helemaal mee eens, is prachtig
straatbeeld - nostalgie
geen mobieltjes en walkmans - dus?
omgangsvormen - Dat mensen alles dat in een lagere sociale laag zat als stront behandelde. Of bedoel je andere omgangsvormen?
onze taal - klopt
nederlandsche cinema en theater - wel leuk, maar zoveel beter dan later?

Ik denk dat je ernstig onderschat hoeveel mensen er arm waren. De crisisjaren, remember? Hetzelfde bemerk ik bij mensen die dol zijn op de middeleeuwen, pruikentijd, e.d. Ze richten zich vrijwel allemaal op hoe leuk de bovenste sociale lagen het hadden.
Plaats reactie