Lancaster raamframe

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Scherpschutter
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 23 jul 2008, 17:28

Lancaster raamframe

Bericht door Scherpschutter »

Hallo,

In mijn dorp is in WO2 een lancaster bommenwerper neergestort. Eind vorrig jaar vond ik dit stuk aluminium.

Ik ben er via een ander forum nu vrijwel zeker van dat dit een stuk raamframe van de lancaster is.

Nu wil ik graag weten op welke plek van het vliegtuig dit stuk heeft gezeten. Herkent iemand het?

Op de plek van de rode strepen heeft oorspronkelijk ook een stuk frame gezeten.

Bedankt!

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
'Give us the tools and we'll finish the job'
Gebruikersavatar
Stevo
Lid
Berichten: 242
Lid geworden op: 11 aug 2009, 15:21
Locatie: Brugge, Westvlaanderen, België
Contacteer:

Re: Lancaster raamframe

Bericht door Stevo »

Beste,

Lijkt me inderdaad raamwerk. Jammer dat er geen verhaal achter zit waardoor we (jij ook) maar klakkeloos moeten aannemen dat het van een Lanc is. (wat uiteraard niets afdoet van het feit dat het echt wel van een Lanc zou kunnen zijn). Uit welk materiaal is dit frame vervaardigd? Foto is een beetje onduidelijk of het profiel waaruit het raamwerk is vervaardigd rond is. Misschien eens voorzichtig proberen op te poetsen. ZItten er nog stukjes (plexi)glas tussen?

Plaatje hieronder is vanuit de cockpit en toont de "afrondingen" boven de piloten.
Afbeelding

Voorste gunturret en cocpitcanopy
Afbeelding

Achterste gunturret

Afbeelding

Dan had je ook nog de boven op de romp gemonteerde gunturret maar daar vind ik niet onmiddelijk een plaatje van.

Daar zou jou stuk ergens moeten in/tussen passen.

Je zou eens een 3 aanzichten tekening van een Lancaster kunnen verschalen en een sjabloon van je vondst op de zelfde schaal maken om te kijken waar het past. Kruipt wel wat werk in maar daar kan je al ver mee komen.

Hieronder een 3 aanzichtentekening :
Afbeelding

Neem anders eens contact op met de mensen van Bahaat. Zij hebben er diverse geborgen waaronder Lancaster DX-P gecrashed te Sint Maria Lierde (B). Misschien kunnen ze meer vertellen.

http://www.bahaat.be

Stevo
Bessie Braddock: Sir, you are drunk.
Churchill: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
Plaats reactie