Mn eerste model

Bespreek in dit subforum alles over modelbouw

Moderator: Jurrie

Gesloten
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Mn eerste model

Bericht door Bolt Action »

Hey,

Ik heb een tijdje geleden een model gekocht om het modelbouw s uit te proberen. In een ver verleden heb ik ze wel eens gebouwd en vondt het erg interessant, maar dat waren geen tanks zoals nu.

Zoals te zien ben ik bij een punt aangekomen waar ik de rupsbanden van mijn Panzer III moet gaan 'leggen'. Alleen ik wou eerst even om tips hier vragen, of links ernaartoe. Ik heb het een keer gelezen bij toeval, maar kan het niet zo snel meer vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt
Laatst gewijzigd door Bolt Action op 01 aug 2010, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Mn eerste model; hulp nodig

Bericht door Jim »

Mijn eerste vraag is komt er nog kleur op dat model?

Zo ja heb je een klein probleempje. Om hem fatsoenlijk te kunnen schilderen had je er aan moeten beginnen voordat je de loop - aandrijf wielen erop gemonteerd had.
Dan zou ik me daar eerst mee bezig houden voordat je met de rupsbanden gaat beginnen.

Welke schaal? 1/72 of groter? Maakt verschil in het soort rupsbanden. Losse links of aan een stuk ?
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Bericht door Bolt Action »

Jim schreef:Mijn eerste vraag is komt er nog kleur op dat model?

Zo ja heb je een klein probleempje. Om hem fatsoenlijk te kunnen schilderen had je er aan moeten beginnen voordat je de loop - aandrijf wielen erop gemonteerd had.
Dan zou ik me daar eerst mee bezig houden voordat je met de rupsbanden gaat beginnen.

Welke schaal? 1/72 of groter? Maakt verschil in het soort rupsbanden. Losse links of aan een stuk ?
Ja er komt inderdaad nog kleur aan het model, en ja ik was er ondertussen achter dat ik een probleem met het verven had. Ik had de instructies gevolgd, en tja, die beginnen met het in elkaar zetten. Maar goed, ik moet het ergens van leren.
De rupsbanden aan een kant liggen er ondertussen op, en het is schaal 1/72 of 1/76 iets wat ik op dit moment even zo snel niet zou kunnen weten. En ze bestaan uit losse en uit een groot aantal stukken, als je dat met dat laatste bedoeld.

PS: Ik was deze topic enigzins vergeten al, maar ik klungel met dit ding wel even verder; want ik moet ergens beginnen en er is niks leerzamers dan vallen en opstaan. En ik zal de boel eerst verven nu voordat ik de zijschotten er ook nog op doe. Het resultaat zal ik hier nog posten.
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: Mn eerste model

Bericht door Jim »

Ik heb me ook jaren met 1/72 - 1/76 bezig gehouden. Werd me te klein op een gegeven moment. ik wilde meer details zien. En ben overgegaan op 1/35.

Bij model bouw zijn er ruwweg 2 groepen als het gaat om schilderen. Van te voren schilderen, in het rekje. Of later als je aan het bouwen bent. Er is voor beiden wat te zeggen en bepaalde zaken is het handiger om in het rekje te schilderen en sommige zaken beter later.
Zowel met modelbouw als met 1/1 voertuigen is het zo. Eenmaal inelkaar kan je bij bepaalde plekken nooit meer bij.
B.v. achter de loop en aandrijfwielen, en tussen in, wordt het vrij lastig. Helemaal vervelend is het als je geschilderd hebt en alles inelkaar dat je dan alsnog plekken ziet die niet geschilderd zijn en waar je dus absoluut niet meer bij kan komen.

Bij het inelkaar zetten krijg je het mooiste resultaat als je zo nauwgezet mogelijk te werk gaat. Eerst droog inelkaar passen en mocht het niet helemaal lekker zitten ieder braampje en andere overtollige stukjes weg vijlen, schrapen, knippen. Voor minder als perfect moet je het niet doen. Als iets niet direct lukt. Neem even een koffie pauze. Beter een paar dagen langer en een perfect resultaat als snel resultaat en denken: "Valt eigenlijk wel een beetje tegen".
Ik heb modellen dagen lang laten liggen omdat het niet lekker liep.

Uiteindelijk wordt je met elk geslaagd model beter.

Wat je vaak in de instructies niet leest is het gebruik van hulpmiddelen als plakband, klei, klemmetjes elastiek. Hiermee kan je zaken b.v. perfect 90graden op hun plaats houden terwijl het droogt of als je er mee bezig bent.

Helaas met rupsbanden heb ik niet veel ervaring. Ik heb vrijwel geen rupsvoertuigen. Degene die ik heb aangeschaft waren nog voorzien van vinyl aan een stuk rupsbanden. Tegenwoordig bestaan ze uit losse schakels of uit gedeelten die je aan elkaar moet lijmen. Daar heb ik geen ervaring mee. Ik heb in modelbouw bladen wel de nodige adviezen over inelkaar te lijmen tracks gelezen. Dus ze zullen ongetwijfeld ergens op internet te vinden zijn. Ik zal nog eens wat rondsnuffelen als ik wat vind zal ik de link plaatsen.

Maar ik herken wel wat in je werkwijze. Mijn eerste modellen waren vliegtuigen op die schaal en van Matchbox. Die waren in twee kleuren en zagen er zonder verf (in mijn ogen) al mooi uit. Later moest er toch de "orginele" kleuren op komen. En dat was aangezien ze al inekaar zaten niet altijd 100% geweldig.
Na lang 1/35 gebouwd te hebben ben ik voornamelijk bezig met 1/1.
Hoewel ik recent weer een paar dozen van het merk Master Box 1/35 British paratroopers binnen heb gekregen. :)
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Mn eerste model

Bericht door Bolt Action »

Heb inmiddels de andere rupsband erop zitten, en er al een basislaag over het model heengeverfd. Ik heb al enig idee van de knelpunten, zoals de 'toren' achter die extra schotten. Met de rupsbanden valt het wel mee, daar komen op de zijkanten ook nog schotten (het is namelijk een Panzer III Aufgabe M.) bij maar daar had ik al wel over nagedagd, gelukkig.
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Mn eerste model

Bericht door Jurrie »

Hi Bolt,

Wat voor tracks zitten er bij? Losse stukjes of 'dropveters' (1 stuk vinyl per track)?

Overigens: eenieder heeft een eigen voorkeur van bouwen en schilderen. Zelf bouw ik tanks zoveel mogelijk af en ga dus schilderen als het in elkaar zit. Het kans soms ook handig zijn niet alles in elkaar te zetten, maar verschillende sub-assemblies te hebben, die te verven, en die delen als laatste erop zetten. Ook laat ik soms wat details eraf en voeg die op het laatst toe.

Eenieder heeft een eigen methode, dit is de mijne...je komt er vanzelf achter wat het makkelijkst is.

Ziet er tot nu toe leuk uit. Is dit een Revell 1/72 kit?

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Mn eerste model

Bericht door Bolt Action »

Jurrie schreef:Hi Bolt,

Wat voor tracks zitten er bij? Losse stukjes of 'dropveters' (1 stuk vinyl per track)?

Overigens: eenieder heeft een eigen voorkeur van bouwen en schilderen. Zelf bouw ik tanks zoveel mogelijk af en ga dus schilderen als het in elkaar zit. Het kans soms ook handig zijn niet alles in elkaar te zetten, maar verschillende sub-assemblies te hebben, die te verven, en die delen als laatste erop zetten. Ook laat ik soms wat details eraf en voeg die op het laatst toe.

Eenieder heeft een eigen methode, dit is de mijne...je komt er vanzelf achter wat het makkelijkst is.

Ziet er tot nu toe leuk uit. Is dit een Revell 1/72 kit?

Gr,

Jurrie
Losse stukjes (*hoera*) maar ze zitten er inmiddels al er op. Ook geverf e.d. Heb net de laatste hand eraan gelegd. Zal zo even mn post editen en paar foto's uploaden.

Het is inderdaad een Revell, en inderdaad 1:72. De ander die ik heb is 1:76.

Waar ik me wel aan heb geergerd is dat ik voor 10 euro aan verf kwijt ben terwijl je nauwelijks wat gebruikt ervan. Gelukkig is dat spul tegen de eeuwigheid aan te bewaren.

Edit: Zoals beloofd hier een paar foto's, hij is nog aan het drogen van zowel lijm en verf dus als je gedetailleerde foto's wilt, laat me het even weten; dan maak ik er morgen wat als alles droog is.

PS: Ja inderdaad, de plaat voor het kanon zit verkeerd waardoor de mitrailleur aan de verkeerde kant zit.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Mn eerste model

Bericht door Jurrie »

:shock: heb je niet iets grotere foto's? T'is zo lastig om er wat nuttigs over te zeggen :)

Gr,

Jurrie
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Mn eerste model

Bericht door Bolt Action »

Beetje laat, maar hier zijn ze dan. Foto's van mn REVELL Pz3 Aufg. M. Sorry dat ze wat onscherp zijn, die vervelende camera wou ze niet scherper maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Helmbrug
Lid
Berichten: 312
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:55

Re: Mn eerste model

Bericht door Helmbrug »

Beetje vage foto's... je hebt de tafel en de achtergrond scherp gesteld ipv de tank. Maar verder ziet hij er wel mooi uit :wink:
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Mn eerste model

Bericht door Jurrie »

Zoek even de "macro" functie op je camera, weergegeven door een bloemetje (zoiets als dit: http://macro-photography-blog.com/wp-co ... roicon.jpg)

Dan kan je van dichtbij pics maken :)

Jurrie
jaapvanleent
Lid
Berichten: 435
Lid geworden op: 28 dec 2010, 12:16
Locatie: Omstreeks R'dam

Re: Mn eerste model

Bericht door jaapvanleent »

ziet er goed uit!
denk er alleen aan om alle stuken (in ieder geval de meeste) van tevoren te schilderen.
anders krijg je later problemen dat de kwast er niet meer tussen komt, dat je ergens een streep op zet enz...
Ik ben zo ooit eens zonder te verven aan De Hood begonnen, en dat is niet goed afgelopen :lol:
Als je denkt dat je alles weet, is dit onjuist
Zonder de mensheid zou er nooit een god zijn
Met de mensheid zou god nooit geaccepteerd worden
Bestaat god nu? (voor meer info of leuke gesprekken; PM!)
ffranss
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 15 mar 2011, 16:45

Re: Mn eerste model

Bericht door ffranss »

Beetje laat maar beter dan nooit :d Mooi geworden hoor voor je eerste model!
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Mn eerste model

Bericht door Bolt Action »

ffranss schreef:Beetje laat maar beter dan nooit :d Mooi geworden hoor voor je eerste model!
:lol: Idd beetje laat. En ik had al besloten dat ik om financiele redenen toch van modelbouw af zie, nochtans though! Inmiddels is er al een 'zijschot' van mijn tankje afgevallen. Moet ik nog een keer even weer lijmen :)
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: Mn eerste model

Bericht door Jurrie »

Ik zet deze even dicht, zo relevant is ie niet meer ;).

Gr,

Jurrie
Gesloten