Nederlandsch

Digitale ontmoetingsplek. Hier kunnen berichten geplaatst worden die niet in een van de andere categorieën passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Nederlandsch

Bericht door Roel R. »

Sommige forumleden hangen erg aan het oude Nederlands, verzamel daarom in dit topic zoveel mogelijk "oude" woorden!

Wat dies meer zij
Doch
Hiermede
Noch
Alsook
Nochtans

En waarom worden deze woorden volgens jullie minder gebruikt? Klinken ze oudbollig? Elitair? Te zakelijk?
Gebruikersavatar
Brianlinden
Lid
Lid
Berichten: 2504
Lid geworden op: 03 jan 2004, 22:13
Locatie: Leiden

Bericht door Brianlinden »

Nieuwe spelling roel :D
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Ik vind het goed dat zulke woorden bewaard worden enz,
maar om ze nog dagelijks te gebruiken op het forum ...
Taal evolueert, en hoewel we hier over geschiedenis praten, vind ik dat wij mee moeten evolueren.
Wat niet betekent dat er voor mij niet zo'n topic mag geopend worden, dat is wel een goed initiatief.
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Ik vind dat zeer statige woorden, ik gebruik ze veel voor werkjes van Nederlands, spijtig genoeg krijg ik daarvoor altijd een opmerking wegens 'stijf taalgebruik'....
Gebruikersavatar
okke
Lid
Berichten: 3369
Lid geworden op: 25 feb 2003, 20:31
Locatie: Rosmalen
Gegeven: 3 keer

Bericht door okke »

Ik kan genieten van archaïsch taalgebruik, met dien verstande dat het de huidige spellingregels wel in acht genomen horen te worden (of is het spellingsregels?).

Indien de spellingh gebruykt worde zooals zy vroegher werd gebeesighd worde de schryfwyze onnoodigh diffuus gemaekt.
Zelf Denken Samen Leven - Humanistisch Verbond
Gebruikersavatar
Devilmorfose
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 dec 2003, 23:46

Bericht door Devilmorfose »

diffuus? mwa.. valt best mee.. alleen wat moeilijk ;)
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Re: Nederlandsch

Bericht door monmax »

Roel R. schreef:Sommige forumleden hangen erg aan het oude Nederlands, verzamel daarom in dit topic zoveel mogelijk "oude" woorden!
Hoe zo oud. Hiermee impliceer je dat ik oud ben. Dit is de taal waarmee ik onderricht ben. Ik met mijn 36 jaar voel mij nog steeds een "jeunesse premier".

Nee, dan de babbelspraak van heden ten dage, voltooid en verleden tijd, enkelvoud en meervoud, actief en passief taalgebruik alles wordt zonder enige fatsoenlijke interpunctie in een volzin gepropt. En dan verwacht men nochtans dat het begrijpelijk overkomt.

Alles bij elkaar zestien (16!) jaar onderwijs genoten in dees wonderschone taal, wordt daar zo even afgedankt. Oud! Je oma, die is oud.

Zo, dat moest me van het hart. :P

Uiteraard is de één na laatste zin niet kwetsend bedoeld (Dit is slechts een metafoor :) )
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik vind het ook niet oud eerlijk gezegd. En in een briefwisseling is het toch zeer gepast?

Het is vooral spreektaal dat snel veranderlijk is en op dit forum schrijven de meesten zoals ze spreken en valt het daarom sneller op wanneer iemand echte schrijftaal gebruikt.

De hippe spreektaal van tegenwoordig is trouwens ook niet echt handig in je sollicicatiebrief of cv :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Daar heb je zeker en vast een punt! Ik vind die oude taal ook best wel de max, maar het wordt ons wel ten stelligste (daar ga ik weer) afgeraden op school... Zoiezo vind ik het wel leuk om te zien hoe talen evolueren: Shakespeare (originele exemplaren) vind ik bijvoorbeeld heeeeeeerlijk!!

Ooh, en vinden jullie van die oude vergeelde boeken en manuscripten en zo die éch naar oud & doorleefd ruiken dan ook zo super?
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Vlak na de oorlog kwam de nieuwe spelling, daarvoor vlogen de woorden met sch oo's en aa's je nog om den oren!
Vaak vind ik die oude spelling gewoon leuk en mooier, ik heb ergeen gedachte achter van we moeten weer zoo gaan schrijven, alhoewel ik het wel leuk zou vinden...
Ik heb er als kind vele moeilijke dictees opzitten voordat ik eindelijk bureau goed kon spellen...en toen mocht opeens buro!!
Ook niet eerlijk.

Ik gebruik dus niet de oude spelling, daarvoor ken ik de oude spelling niet goed genoeg.
Ik gooi er wel her en der een fyn oud hollandsch woord in omdat ik dat gewoon lekker vind 8)
Nochtans enigzins!

schobbejak
ploert
rapaille
schorrie morrie
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Den taal is gansch het volk!! :) Met levende talen is het zo dat deze constant in ontwikkeling zijn. Zo ontstaan er geregeld nieuwe termen ( De term Poederbrief is zo'n term.... ) en weerspiegelen deze de tijdsgeest. ( in het geval van de term "kansweigeraar" wordt de verharding van de Nederlandse samenleving goed weergegeven. ) De Nederlandse taal wordt steeds meer beìnvloed door buitenlandse talen, met name het Engels en of men dit als vervuiling kan zien of niet is een interessant discussiepunt. Feit is dat onze Vlaamse vrienden de Nederlandse taal meer koesteren dan de Nederlanders dat doen, wat met de geschiedenis der taalstrijd niet verwonderlijk is!
Ikzelf hanteer de spelling zoals ik die op school geleerd heb. Pannekoek in plaats van pannenkoek dus!! :lol:
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Inderdaad, Nederlandsch is een levende taal die telkens verandert.
Ik heb daar geen problemen mee ook al erger ik me net als iedereen wel eensch om bepaalde woorden of manieren van spellen die ons persoonlijk niet liggen.
Maar menschen houden zich hier al zoo lang mee bezig, voor de oorlog liepen men al te klagen over het vele gebruik van Engelsche woorden op den straat!

bye bye!
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Willem ter Haar
Lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 27 jul 2003, 15:18
Locatie: Barneveld (Gelderland)
Contacteer:

Bericht door Willem ter Haar »

bye bye?

Nee baai baai en dan zwaai zwaai. :W
Als iedereen hetzelfde denkt, dan denkt er iemand niet na. (generaal George S. Patton)
Gesloten