Het Rusland van vandaag.

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Het Rusland van vandaag.

Bericht door Sjoerd »

Beste mensen, in de eerste plaats nog ff een gelukkig nieuw jaar!!

Maar nu het onderwerp.
Ik ben eens gaan kijken naar de huidige politieke situatie in Rusland (vraag niet waarom, het ging zomaar ineens), en guess what??

IK MAAK ME ERNSTIGE ZORGEN!!!

Het viel mij namelijk op dat de situatie zoals die heden ten dagen is daar in het Oosten, schrikbarend veel lijkt op die in Duitsland in het Interbellum, en toen kon ik het niet laten om hier op het forum eens te informeren hoe jullie hier naar kijken. Ik ben tenslotte pas 18 jaar en weet nog niet bijster veel van politiek af, en wilde graag eens de mening van andere mensen hierover horen.
Mijn angst is namelijk dat daar een of ander figuur op staat met een beetje charisma die daar of een tweede Sovjet Unie OF een soort Nazistisch Rusland gaat oprichten. Als dit gebeurd moeten we er serieus rekening mee houden dat West-Europa volledig onder de voet wordt gelopen, want net als rond 1940 zijn we hier weer volop aan het bezuinigen op defensie, en zijn we meer met ons zelf bezig als met het buitenland. (behalve dan de dreigende oorlog met Irak)
We hebben afgelopen jaar zelf meegemaakt dat een beetje charismatische man met een vlotte babbel ZELFS het nuchtere Nederland op zijn kop kan zetten. Ik durf er niet aan te denken hoe makkelijk het is om een stel Russen die het grootste deel van hun leven blindelings orders hebben opgevolgd zonder al te veel na te denken en die ook nog eens zeer ontevreden zijn met hun economische situatie (en terecht) achter je te scharen.
Tenslotte heeft Hitler dit ook gedaan, en aangezien we allemaal zeggen dat we van de geschiedenis moeten leren ben ik doodsbang dat een of andere Rus dit heeft gedaan en nu hetzelfde gaat proberen: de situatie is er ideaal voor.
Mijn angst wordt nog eens gesterkt door een reportage die ik enkel weken geleden heb gezien over de groei van de extreem rechtse beweging in Rusland.

Wie herkent deze 'angst' of wilt gewoon even reageren???

Please do!!

Sjoerd
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Rusland is op dit moment best kwetsbaar. Maar dat is elk land waar het slecht(er) gaat.

Op 't moment is die Poetin de baas aldaar. Die komt in ieder geval stabieler over dan Jetsin. Helaas heeft Poetin zelf wat rare trekjes. Zo sluit hij zomaar TV-zenders die niet netjes naar het Kremlin luisteren. Vergelijken we 't echter met de koude-oorlog, dan zie ik nauwelijks oorlogsdreiging. Rusland heeft, met de nieuwe economie, buitenlandse investeerders nodig. En die haal je niet binnen met oorlogstaal richting 't westen.

Als we overigens naar 't Rusische leger kijken, dan kunnen we constateren dat 't niet zoveel voorstelt eigenlijk. Nucleair is 't natuurlijk nog machtig, maar daar kun je zo weinig mee. Ze hebben de financiele middelen niet om te vernieuwen.

Kijk anders maar eens naar China. Nog steeds rood, maar wel financiele draagkracht voor het leger. Dat is overigens een heel sterk leger. Ook nucleair.

Of 't Midden-Oosten. Amerika bouwt ondanks alles gewoon haar leger op in 't gebied. Op het moment dat er olie in het spel is zijn ze er snel bij, maar in Israel laten ze 't gewoon aanklooien. Op een gegeven moment zijn die Arabische laden 't weer zat. Ze zijn 't al eerder eens zat geweest met Israel. Dan hebben we de poppen aan 't dansen.

Ik denk niet dat we echt Rusland als probleem moeten beschouwen. Nog niet, tenminste.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Van de situatie rond het Midden Oosten ben ik beter op de hoogte door de aanhoudende stroom nieuwsberichten vanuit dat deel van de wereld, maar voordat dit topic escaleert tot de zoveelste discussie over al dan niet oorlog tegen Irak wil ik iedereen graag op roepn om hier de nadruk op Rusland te houden. Als je de situatie in het Midden oosten nodig hebt om iets duidelijk(er) te maken moet je dit vooral doen. Maar je hoeft geen afgestudeerde historicus te zijn om de Amerikaanse olie-verslaving te begrijpen.
Jij had het over de financiele situatie van Rusland, en het feit dat ze een kernmacht vormen,. Is dat niet schrikbarend? Door het lage budget van de Russische strijdkrachten gaat er onvoldoende geld naar onderhoud van Russische kernwapens, en die vormen dan ineens toch een reeele dreiging voor het Westen, of ben ik nu een enorme doemdenker?
Hoop op nog meer reacties, maar alvast voor de jouwe Proos!!
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ik zou me niet zo gek druk maken over Rusland hoor.
De reden dat er geen geld is voor het leger is omdat er in andere dingen geinvesteerd wordt volgens mij; zoals het opbouwen van een economie.
Het is een bewuste keus geweest die ook wel moest gebeuren, eigenlijk al lang geleden.
Want door de koude oorlog zijn zowel amerika als rusland erg militair bezig geweest terwijl rusland dit financieel niet echt aankon; daardoor zijn andere investeringen verwaarloosd.
Nee als rusland het echt zou willen dan kunnen ze het leger prima onderhouden....
Ik maak me wat dat betreft veel drukker over de russische maffia want die heeft meer macht dan gezond is.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Die Russische maffia heeft in ieder geval geen profijt bij een oorlog naar 't Westen. Ze bouwen liever aan hun eigen imperium.

Er is wel een heleboel mis in Rusland en ze zullen zich ook best kwaad kunnen maken, maar ze gaan denk ik geen oorlog riskeren of uberhaupt ermee dreigen omdat ze een issolement ten opzichte van de Westerse wereld niet kunnen permiteren in hun nieuwe marktstelsel. Trouwens, een groot gedeelte van de verwerking van hun kernarsenaal wordt gefinancieerd door 't Westen.
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Valt het jullie op dat jullie nu net zo denken over Rusland als de gemiddelde burger in Wets Europa dacht over Duitsland in de jaren 1920/1930?

Nogmaals. ik maak me zorgen om de kwetsbare POLITIEKE situatie in combinatie met de slechte Economie aldaar. ALS er zo'n figuur als Hitler daar op zou staan, heeft hij/zij een ideale omgeving om te groeien en misschien zelfs de macht te grijpen. Het is misschien nogal onwaarschijnlijk dat het gebeurd, maar wel interresant om er eens over na te denken, of als voorbeeld te gebruiken om aan mensen uit te leggen hoe de situatie in Duitsland was in die roerige jaren.

Wat die Russische maffia betreft ben ik het roerend met je eens.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik denk dat in elk land wel een 2e Hitler op kan staan. Er is genoeg leed en haat in deze wereld om te misbruiken. Elk volk is wel te bewerken. Het is een heel gemeen iets, dat facisme.

Bedenk wel dat de wereldorde er anders uitziet dan in 1920/30. Tenslotte
hebben we tegenwoordig organisaties zoals de Navo. Het Noord-Atlantisch handvest is tijdens de 2e Wereldoorlog in het leven geroepen om juist dit te voorkomen en de wereld te verbeteren. Je kunt je wel manifesteren in je eigen land, maar voordat jij je leger gemobiliseerd hebt is je verassings-effect weg. Satelieten houden tegenwoordig alles in de gaten. Het gebruik van nucleaire-wapens is praktisch zelfmoord.

Dit is natuurlijk vanuit een "militair/strategisch" oogpunt bekeken. Neemt niet weg dat je een interne burgeroorlog / etnische-zuivering zou kunnen meemaken in bepaalde landen. Dat gebeurt op veel plaatsen in deze wereld al. Zelfs in het "beschaafde" Europa: Joegoslavie....

Dus, ik sluit me aan bij 't feit dat er best een Hitler op kan staan, maar vooralsnog kan die alleen in het eigen land schade aanrichten. Dat is opzich al erg genoeg natuurlijk...
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Je hebt (alweer :?) gelijk, van dat Noord Atlantisch handvest weet ik (nog) niet zoveel. Zal eens wat info opzoeken. Bedankt voor je reactie in elk geval.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Och, ik kan er ook vierkant naast zitten hoor! :)

Gelukkig begin ik m'n posts vaak met "ik denk", dan maak ik nog kans. Nee, er zijn genoeg krachten waar wij simpele burgers geen weet van hebben. En misschien heb jij wel gelijk en zit ik er naast. Tis maar een mening, laat je niet ontmoedigen!
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja....het maakt volgens mij niet zo veel uit in welke politieke of economische situatie een land verkeerd om een regering die gebaseerd is op haat en angst te vestigen.
Volgens mij zijn regeringen namelijk per definitie gebaseerd op haat en angst. Want de functie van een regering is het beschermen van en zorgen voor de burgers.
Het beschermen van de burgers is per definitie een angst verhaal; want je weet pas zeker dat iemand je kwaad wil doen wanneer die het doet.
En dan is er nog geen reden voor angst want dan is het al gebeurd.
Of laat ik het anders zeggen :
A man cannot point a gun at you when you have both your arms around him.

En ik wilde ook nog ff kwijt dat wanneer je redeneert vanuit je angst je juist die dingen creeert die wil voorkomen.
Want door het opnemen van de wapens en het maken van een leger dwing je je buurlanden ertoe ook een leger te maken.
En vanaf dat moment is er pas kans op oorlog.

Maar goed...ik ben maf zal ik maar zeggen.
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Och, soms zeg je wel eens wat zinnigs hoor, Benmaf!! :D
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Arjen
Lid
Lid
Berichten: 2451
Lid geworden op: 25 okt 2002, 01:35
Contacteer:

Bericht door Arjen »

Ja..alleen vergeet ik meestal te snappen wat nou het zinnige en wat nou het onzinnige is... :-P
Meester Zhuang's repliek op de vraag om minister te worden:
"Scheer je weg! Ik geef er de voorkeur aan om in mijn modderpoel te blijven spelen, in plaats van me door een potentaat in het gareel te laten slaan! Nooit van mijn leven zal ik een ambt aanvaarden, Maar altijd fijn blijven doen waar ik zin in heb."
http://odeon.xs4all.nl/
monmax
Lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 26 nov 2002, 22:10

Bericht door monmax »

{off topic}

:lol: :lol: :lol:

Zelfkennis is de weg naar wijsheid.
Plaats reactie