Nieuwe aanwinsten

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Strichy
Lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 sep 2011, 13:45

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Strichy »

Winteruniform van een mig21 piloot. Heeft toebehoord aan Oberleutnant Andreas Schrödel, JG-2 MiG-21PF/SPS-pilot in de late 80's.
Heb het uniform kunnen kopen van een gast die net zijn verzameling site over de Oost-Duitse luchtmacht stop gezet.
Verzamelaar, DDR, Warsaw pact, Balkan oorlog.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Klinkt interessant, heb je daar misschien een fotootje van?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Om het topic weer aan te zwengelen, mijn aanwinsten van de afgelopen weken:

Afbeelding
Afbeelding

De drie boeken zijn zeer interessant. "Ruhrt Euch!" over de geschiedenis van de NVA, "Parteiherrschaft in der NVA" (de naam zegt het al) over de rol van de SED binnen de NVA en "Im Dienste der Partei" - het handboek van alle bewapende organisaties in de DDR (van NVA naar VoPo en terug via Kampfgruppen, Zivilverteidigung en volgens mij zelfs Zoll).

Het mooiste was toch wel de pet op de achtergrond:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een bijzonder mooi item: gedragen door een officier (de man heeft zijn naam, Schneider, in de zweetband gezet) van de Luftstreitkrafte. In deze vorm van 1961 tot in 1965, toen de handgestikte "metaaldraad"-insignes werden vervangen door de simpele metalen propeller en vleugels. Ik heb nog niet het Staatswapen durven verwijderen om te kijken of er onder nog sporen zitten van de Schwarz-Rot-Gold-Bullseye, maar dat zou op zich nog best kunnen. De set waar deze pet ooit in zat (stond op Marktplaats, heeft iemand vast wel gezien) bevatte onder andere een overjas uit 1961 - de pet zou dus best ouder kunnen zijn.
Gezien de meer groen-grijze kleur (veel groener dan latere NVA-uniformen) zit het waarschijnlijk sowieso dichter bij 1961 dan bij 1965 - helaas ontbreekt het zweetschild en is de stempeling niet meer te lezen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Volkspolizei »

Mooie aanwinsten, heb zelf al een tijdje niets gekocht (behoudens een Russische SSH68 helm)
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Volkspolizei schreef:Mooie aanwinsten, heb zelf al een tijdje niets gekocht (behoudens een Russische SSH68 helm)
Het staat hier ook "iets" stiller. Maar af en toe komen er van die lekkere hapjes voorbij, om het zo maar eens te zeggen, en dan gaat het dieet weer overboord :evil:
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Nog een paar dingetjes die ik echt niet voorbij kon laten gaan!

Paradeuniform Stabsfeldwebel Pioniere, 1969:
Afbeelding

Admiraalsschuitje, 1988. Moet nog even alles goed doorlichten om de "100% OK" te kunnen afgeven. Maar goed, zo zien ze er in ieder geval uit.
Afbeelding

Uitgaansuniform Gefreiter. Tenminste, nu dan. Is ooit het leven begonnen als een officiers-uitgaansuniform (zo'n mooie Zweireiher uit de periode tot 1976). Twijfel nu nog of ik hem moet terug ombouwen tot officiersversie, of dat ik 'm zo moet laten. Geen idee ook wanneer de verandering ooit heeft plaatsgevonden. Er waren immers wel zulke uitgaansuniformen voor Soldaten en Gefreiter... Maar goed, een mooi stuk die tegenwoordig (ook in "omgebouwde" stijl) niet meer vaak voorkomen!
Afbeelding
Afbeelding

Voor de kinderhelm, zie het aparte topic _/-\o_
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door hastafidel »

Mijn nieuwe aanwinst :mrgreen:

Afbeelding

Wartburg 353 S Tourist
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Memory
Lid
Berichten: 808
Lid geworden op: 03 mar 2012, 21:27
Locatie: Nijverdal

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Memory »

Haha, dat is een hele beste aanwinst! Rijdt ie goed? Of heeft ie nog wat 'probleempje'?
Men moet niet aan de Almachtige trotseren. Op deze manier heeft een hogere macht die orde die ik helaas niet kon handhaven hersteld.
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Hahaaaa! Dan toch eindelijk he ;) Wat een fantastisch leuk karretje!
De volgende in je uitbreidend wagenpark - een Trabant?

Ben zelf ook op zoek naar een nieuwe auto en heb een Trabant overwogen (staan er enkele te koop voor niet al te veel) - maar ook daar kan je de snelweg niet echt mee op... De Wartburg ziet er toch al wat moderner uit - doet die wel 120?
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door hastafidel »

Dankjewel! Het was lang zoeken naar een Tourist (stationcar) maar ik heb hem uiteindelijk in Nederland gevonden voor 900 euro.

Hij rijdt prima maar er zit was las- en lakwerk aan. Verder blijft zo'n auto natuurlijk een never ending project.

Ik zou eerder een Warti kopen want die zijn motorisch veel beter en betrouwbaarder. Bovendien heb ik met trabant hetzelfde als met de citroen DS, je ziet ze te veel staan. Het tweetakt drie-cilindertje gaat best rap en 100 rijden is geen probleem. 120 heb ik nog niet uitgeprobeerd, ik heb geen haast wanneer ik ermee rijd. Naar het werk pak ik de volvo.

Ik kan je aanraden om er eentje te kopen. Je waant je echt in de DDR als je erin rijdt. Verder heb ik niet stil gezeten met verzamelen. Ik heb veel alledaagse spulletjes uit de DDR gekocht. Schoolboeken, JP pakje, paspoorten etc. Uiteindelijk is de DDR veel meer geweest dan het militaire gebeuren. Alle nva spulletjes staan nu op zolder.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Een aanwinst van een tijdje geleden:

Afbeelding

Ik had natuurlijk al het uniform van de Fahnrich LuSK-Musiker (van een "normaal" muziekkorps) - alleen een uniform van een "Stabsmusikkorps" had ik nog niet. Bij deze dus! Het verschil zit 'm in de franjes aan de "Schwalbenester": geen franjes voor een "standaard" korps (ben even de Duitse naam vergeten...), wel franjes voor een "Stabsmusikkorps". Deze werden ook nog wel eens gemengd gedragen - wanneer bijvoorbeeld de dirigent franjes droeg en de muzikanten in zijn spoor niet.
Draagt de medaille "30 Jahre Nationale Volksarmee" (uit 1986 dus) - met het idee dat ze voor die gelegenheid vast wel een optocht met een muziekkorps hadden staan (de Oost-Duitsers kennende) :lol:
Ik heb geen enkele twijfel over de originaliteit van dit uniform. Tegenwoordig worden er wel (door bijvoorbeeld de ebaai-grootmacht uwe.und.elke) met enkele regelmaat Musiker-uniformen aangeboden (LuSK, Grenztruppen - zelfs Volksmarine, al hadden die niet zulke uniformen (die zijn dus altijd uit de weg te gaan!!)). Oppassen dus!
Als leuke "touch" zat er in 1 van de borstzakken een tweetal briefjes. 1 met de gestempelde tekst:
"84-4-36
4OO3V
B1
84-4-36
WEISS
15326-15350
k52-2/2 25x"

Misschien een soort kaartje uit de fabriek met productienummers o.i.d.?

Het andere briefje was beschreven met:
"Fahnrich
Karg
MK Magdeburg"

Waarbij ik graag aanneem dat "MK" staat voor Musikkorps, iets wat ze in Magdeburg wel hadden in die tijd (al was dat wel van het Grenzkommando Nord)!

Al met al een mooi item, met het geluk dat de verkoper het niet als een "Musiker-uniform" verkocht :wink: Nu alleen nog witte handschoenen en een witte riem, en ook deze is compleet!
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Volkspolizei »

Netjes!
"One man's rubbish is another man's treasure"
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

En twee aanwinsten van de afgelopen maanden (1 daarvan heb ik zeker al een half jaar liggen), die ik nu ter discussie heb gesteld op het WAF (zie http://www.wehrmacht-awards.com/forums/ ... ost5901380, want om alles hier weer te herhalen is ook zo wat ;) )!

Het gaat om deze twee uniformen:

De eerste is compleet, zoals het hoort (natuurlijk op deze foto niet met riem en handschoenen, maar a-la!):
Afbeelding

De tweede is van dezelfde soort, maar dan (nog) zonder de opsmuk:
Afbeelding

Ze hebben allebei bijzondere Wachrgt.-FED-titels. Je bent misschien de gewone, "slappe" titel gewend - dit is van een heel andere orde. Een harde, moeilijk buigzame "slip-on" titel, die, zoals de naam al zegt, om de mouw werd "gegleden" naar de juiste plek, zeg maar. Een ander groot verschil is dat de letters niet in het midden van de titel staan, maar iets verder naar (ik geloof) links. Dan krijg je dus deze vernaaiing aan de achterkant:
Afbeelding

En hier twee foto's van deze uniformen in gebruik (wel dezelfde man, maar er is gewoon niet meer materiaal van te vinden :( ):
Afbeelding
Afbeelding

Wat deze jasjes onderscheidt van hun "gewone" FED-makkers is de witte bies om de kraag. Volgens de Oost-Duitse traditie was die voorbehouden aan officieren - met twee uitzonderingen:
-Uniformen voor Soldaten van het Wachregiment Friedrich Engels die de wacht hielden bij de Neue Wache in Berlijn.
-Uniformen " " " " Wachregiment Feliks Dzierzynski die de wacht hielden bij belangrijke SED-gebouwen. Een echte partij-waakhond dus.

Beide getoonde uniformen horen vallen dus waarschijnlijk binnen die tweede categorie. D'r is alleen zo weinig over bekend, dat het een bijeen schrapen van kleine puzzelstukjes is. Ik twijfel zelf niet aan de originaliteit (twee jasjes met precies dezelfde "vreemde" kenmerken (zie topic WAF) is te toevallig om alleen toevallig te zijn) - maar iets bewijzen zal ook moeilijk zijn. Het is jammer, en tegelijkertijd ook wel leuk eigenlijk, dat ik zelf nogal van de "oddities" ben: de stukken die eigenlijk net niet kunnen - of die slecht gedocumenteerd zijn. Bijvoorbeeld het Volksmarine-uniform met Bundesmarine-insignes (gebruikt, waarschijnlijk, tijdens de overgang van 1990-1991); het Zweireiher-jasje voor de gefreiter; en deze beide FED-jasjes...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Jan Klaassen »

Nog een paar aanwinstjes van de laatste weken/maanden:

"Zo heb je er 2, zo heb je er 4": die mooie, mooie Volksmarine Gesellschaftsuniforme!

Korvettenkapitan, Kustendienst.
Afbeelding

Oberleutnant zur See, Seemannische Laufbahn. Met achselschnur, waarmee het dus tot een "grosser Gesellschaftsanzug" gemaakt kan worden - met volle rij medailles enzovoort. Schnur heeft gouden punten - die van de LaSK/GT waren zilver.
Afbeelding

En nog een dienstuniform:

Korvettenkapitan, Seemannische Laufbahn. Uit 1974.
Afbeelding

Ik moet ze nog "opmaken", dan kan ik ze in mijn "verzameling"-topic verder beschrijven.
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Volkspolizei
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 13 nov 2008, 16:28

Re: Nieuwe aanwinsten

Bericht door Volkspolizei »

Toe maar..... hartstikke mooi, gefeliciteerd met deze mooie aanwinsten!
"One man's rubbish is another man's treasure"
Plaats reactie