"Vliegtuigbom in bouwput centrum Rotterdam"

Over het hier en nu (nieuwsberichten, actualiteiten en dergelijke, in relatie met WOII)
Gesloten
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

"Vliegtuigbom in bouwput centrum Rotterdam"

Bericht door Jurrie »

...en ze blijven maar komen, die vliegtuigbommen. Ben nu wel benieuwd of het een Duitse of Geallieerde is ;).
Vliegtuigbom in bouwput centrum Rotterdam
Uitgegeven: 28 oktober 2010 18:23
Laatst gewijzigd: 28 oktober 2010 21:35
ROTTERDAM - In een bouwput op het Kruisplein in het centrum van Rotterdam is donderdag een vliegtuigbom gevonden.


Vliegtuigbom in bouwput centrum Rotterdam Fotoserie

Vanaf Rotterdam Centraal rijdt geen openbaar vervoer de stad in. Zowel het tramverkeer als de metro rijdt niet vanaf CS. Dat maakte een woordvoerder van de brandweer bekend.

Treinpassagiers die in Rotterdam arriveren, worden door NS- en RET-medewerkers opgevangen en doorverwezen naar een andere opstaplocatie.
De wegen van en naar het Stationsplein en het Kruisplein zijn in verband met de bom afgesloten voor alle verkeer.

Ontruimd
De bewoners van een wooncomplex bij het Kruisplein is verzocht niet bij de ramen te gaan staan en naar andere ruimten in hun woning te gaan.
De kamers van het vijfsterren Westinhotel die op het Kruisplein uitkijken, zijn ontruimd. De gasten hoeven het hotel niet uit, maar moeten naar een ander deel van het torenhoge hotel.

Schade
De Explosieven Opruimingsdienst Defensie heeft rond de bom een wal van aarde en zand gelegd zodat bij een eventuele explosie zo min mogelijk schade wordt aangericht, aldus een woordvoerder van de politie.
Het is een projectiel uit de Tweede Wereldoorlog. Op de vindplaats vinden werkzaamheden plaats voor een parkeergarage. De bom ligt op een diepte van 10 meter. Dat maakte de politie bekend.
Het Explosieven Opruimingscommando Koninklijke Landmacht is ter plaatse om de risico's in kaart te brengen.
© ANP
Robtuner
Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2011, 14:01

Re: "Vliegtuigbom in bouwput centrum Rotterdam"

Bericht door Robtuner »

Was inderdaad een gedoe, ik werkte toen nog bij MultiCopy, en me computer stond letterlijk 50 meter van de bom vandaan, is toch wel even schrikken als je weet dat ze daar al hele poos bezig zijn met boren en heien voor de nieuwe parkeergarage.
http://www.wo2-freaks.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jurrie
Moderator
Moderator
Berichten: 1947
Lid geworden op: 05 jan 2004, 23:09

Re: "Vliegtuigbom in bouwput centrum Rotterdam"

Bericht door Jurrie »

Robtuner schreef:Was inderdaad een gedoe, ik werkte toen nog bij MultiCopy, en me computer stond letterlijk 50 meter van de bom vandaan, is toch wel even schrikken als je weet dat ze daar al hele poos bezig zijn met boren en heien voor de nieuwe parkeergarage.
Eu, topic is een jaar oud....lijkt me niet meer zo relevant (en al helemaal niet "Actueel"). 'k Gooi em ff dicht :).

Gr,

Jurrie
Gesloten