Mein kampf:?:

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Wat een nutteloze opmerking ... je bevindt je hier niet tussen een stel kinderen die een spannend boek willen lezen, maar tussen mensen die serieus met de geschiedenis van WO2 willen bezigzijn.
Op een forum dat onderdeel is van een site die wel voor kinderen bedoeld is.
Dus al met al helemaal niet echt nutteloos. Wij begrijpen ook wel dat jullie oprecht historisch geïnteresseerd zijn, maar er komen ook veel bezoekers langs die zich niet registreren, maar wel veel lezen en het is onmogelijk om erachter te komen van welke leeftijd die mensen zijn.
Daar zullen we toch rekening mee moeten houden met zijn allen.
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
Gebruikersavatar
Tim
Lid
Berichten: 1966
Lid geworden op: 02 nov 2002, 13:47
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door Tim »

Naar mijn mening gaan niet de kinderen die toevallig eens op de site komen kijken of een vraag komen stellen over een werkstuk, dit soort topics lezen, maar enkel diegene die zich echt voor de geschiedenis interesseren.

En die zijn wel geinteresseerd in dit boek en kunnen er heel wat over bijleren ivm wo2 en de aanleiding ervan. Alleen al daarom een onterechte opmerking.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

Volgens mijn mag het wel geplubisceerd worden maar niet in gehandelt worden zoiets toch?
Starting up again
Gebruikersavatar
Martijn
Lid
Berichten: 2268
Lid geworden op: 28 jan 2002, 21:14
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Volgens mij mag het niet zomaar gepubliceerd worden, maar of er in gehandeld mag worden weet ik niet zeker. Ik dacht ook om de reden die KevinP gaf:
Maar wel een belangrijk historisch tijdsdocument wat naar mijn mening beschikbaar moet zijn voor studiedoeleinden. En volgens de wet is het daarvoor dus ook beschikbaar.
Afbeelding
"Wie leest die onderschriften eigenlijk?"
Gebruikersavatar
Lord_Vetinari
Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 20 sep 2003, 22:18
Locatie: Oss

Bericht door Lord_Vetinari »

Laat ik het dan anders tellen: In dit subforum zal het plaatsen van Mein Kampf niet getolereerd worden. Wellicht dat in het boeken - subforum men er anders over denkt.
Hij, die niet leert van de geschiedenis, is gedoemd deze te herhalen... / Si non confectus non reficiat / Fighting for peace is like making love for virginity
Gebruikersavatar
Peter
Lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 24 okt 2003, 21:44
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Bericht door Peter »

Mein Kampf is een boek wat bij nadere bestudering een goed inzicht kan geven in de "ideologie" van Hitler en de Nazi's. Zoals eerder opgemerkt zal de gemiddelde neo-nazi de inhoud te moeilijk vinden, en is het verder nauwelijks interessant om het serieus te lezen voor de gemiddelde neo-nazi. Historisch gezien weerspiegelt het boek de typische anti-semitische Midden- en Oosteuropese tijdsgeest van de 19e en vroeg 20e eeuw. Ikzelf ben in het bezit van een exemplaar gedateerd op 1941 Kriegsausgabe in de orgineel Duitse taal in het Gothische lettertype en heb de moeite genomen om het te lezen, en moet zeggen dat het een onsamenhangend en saai boek is om te lezen. Het leest niet lekker weg, om het maar 'ns zo uit te drukken! Toch is het voor ieder die geïnteresseerd is in het Europese toneel van de Tweede Wereldoorlog en het fenomeen Hitler bijna verplichte kost om zo de waanzin van het Nazi-regime en de vernietigingskampen te begrijpen, althans te onderzoeken. Mein Kampf is niet zozeer een autobiografie, eerder een propaganda boek! Wat de vrijheid van meningsuiting betreft: het boek moet vrij verkrijgbaar zijn. Inderdaad omdat verboden vruchten aanlokkelijker zijn! Ook voor historisch onderzoek door de historisch hobbyist kan het een waardevol boek zijn, mits met voorzichtigheid en gezond verstand gelezen!
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Sjoerd schreef: Op een forum dat onderdeel is van een site die wel voor kinderen bedoeld is.
Dus al met al helemaal niet echt nutteloos. Wij begrijpen ook wel dat jullie oprecht historisch geïnteresseerd zijn, maar er komen ook veel bezoekers langs die zich niet registreren, maar wel veel lezen en het is onmogelijk om erachter te komen van welke leeftijd die mensen zijn.
Daar zullen we toch rekening mee moeten houden met zijn allen.
De meeste kinderen zullen Mein Kampf niet begrijpen, noch de moeite nemen om het boek te lezen. Ik respecteer en begrijp echter jullie (forummedewerkers) mening hierover.

Als je trouwens Mein Kampf graag wil lezen is een Engelse versie zo te vinden op internet.
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

KevinP schreef:Als je trouwens Mein Kampf graag wil lezen is een Engelse versie zo te vinden op internet.
Of men stuurt de topicstarter een pb'tje :)
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
Gebruikersavatar
Simon
Lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 24 dec 2003, 17:58

Bericht door Simon »

ja stel dat hitler je aanklaagt wegens het schenden van zijn auteursrechten :?
:)
You can bomb the world in to pieces, but you can't bomb it into peace
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Het boek is nog steeds bij Nederlandse Wetgeving formeel verboden om te worden gepubliceerd of verhandeld. Welke uitleg de minister of wie dan ook er aan geeft, volgens de wet mag het niet en kan een willekeurig iemand een vervolging inzetten wanneer je het wel publiceerd.

De uitspraak van de minister dat geen vervolging zal plaatsvinden is nog niet bij wet bekrachtigd. Dit houd in dat een ieder je voor de rechter kan dagen als je het wel doet. Die rechter zal je waarschijnlijk vanwege de ministeriele uitspraak niet vervolgen, ondertussen heb je wel veel negatieve publiciteit over je heen gekregen en ben je handen vol geld kwijt aan advocaatskosten, tijd kwijt aan je verdediging, energie kwijt die je beter ergens anders voor kan gebruiken enz.

In een goede bibliotheek (universiteiten, Koninklijke Bibliotheek en wellicht okk de grotere) of historisch centrum is het boek voor studiedoeleinden in te zien.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Dat de juristen het al langer niet met elkaar eens zijn over dit item blijkt wel uit de kamervragen en de reacties daarover die in 1997 al zijn gesteld.
Lees bijvoorbeeld:
http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/1997/11/12/Med/02.html
Hierin geeft de minister van toen aan dat heruitgave niet strafbaar is mits de uitgever zich in een voorwoord distantieerd van de inhoud en het zuiver wetenschappelijk is. Om andere redenen in de wet zou je het echter weer wel moeten verbieden. Tot op heden is er geen definitief uitsluitsel.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Die andere Timo
Lid
Berichten: 1176
Lid geworden op: 22 jun 2004, 11:40

Bericht door Die andere Timo »

Wat een onmogelijke discussie. Met enige regelmaat maakt de politie nog proces verbaal op tegen boekhandelaren en marktkooplieden die het boek te koop aanbieden, waarbij het criterium vaak is dat ze het boek zichtbaar aanboden, b.v. in een etalage.
Als je nu de inhoud van dit boek op dit forum publiceert dan is dit"zichtbaar. Waarom zou je dit risico überhaupt willen lopen?
En Vincent zag het koren
En Einstein het getal
En Zappelin de zappelin
En Johan zag de bal
pierik
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 okt 2004, 16:43

Bericht door pierik »

Het is geen verboden boek maar je mag het niet kopen of verkopen. De staat heeft he Copyright er op.
Gebruikersavatar
Wilco Vermeer
Lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 jan 2004, 14:50
Locatie: Bemmel
Contacteer:

Bericht door Wilco Vermeer »

De Staat heeft er geen copyright op. Het copyright op Mein Kampf is al vele malen geclaimd maar nog nooit aan iemand vergeven.
Mijn verzameling op: http://www.ww2historycollection.com/
(Avatar: Henk Sneevliet, vergeten verzetstrijder)
Plaats reactie