Bron: HLN.beAuto maakte evenveel burgerdoden als 2 oorlogen
De introductie van de auto leidde op een halve eeuw tot meer vernielingen en bijna evenveel burgerslachtoffers als in de twee wereldoorlogen in België samen. Dat stelt de Gentse historicus Donald Weber in zijn boek 'Blijde intrede van de Automobiel, 1895-1940', dat vandaag voorgesteld wordt. Het boek schetst hoe de auto de samenleving dramatisch veranderd heeft.
Het verhaal begint aanvankelijk met de fiets die, net als de eerste auto, een luxespeeltje was voor de rijken en voornamelijk voor toeristische uitstapjes gebruikt werd. Deze 'snelle vorm van verkeer' kwam al snel (vaak letterlijk) in botsing met het trage voetgangers- en paardenspanverkeer, en leidde vaak tot gewelddadige confrontaties.
Chaos
Weber, die als onderzoeker verbonden is aan het Gentse Instituut voor Sociale Geschiedenis Amsab-ISG, schetst in 280 pagina's hoe men in ons land - dat samen met Frankrijk een van de koplopers was - met vallen en opstaan probeerde orde te scheppen in de steeds groter wordende chaos. Zo verplichte de eerste nationale verkeerswet van 1899 iedereen voortaan om rechts te rijden, terwijl je voordien in Leuven of Antwerpen links moest rijden en in Brussel aan de andere kant.
Slachtoffers
Weber heeft ook veel aandacht voor de dramatische keerzijde, de exponentiële stijging van het aantal verkeersslachtoffers. Zo telde men vlak voor WOII in ons land al 905 dodelijke slachtoffers met 200.000 auto's in het verkeer. Ter vergelijking: in 2009 waren dat er 819 met meer dan 4 miljoen wagens.
Datum: 20 oktober 2010