Munitie expert gezocht.

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
Gast

Munitie expert gezocht.

Bericht door Gast »

Toen ze onze schuur aan het verbouwen waren, kwamen we vrij veel munitie tegen. Ik neem aan dat in WW2 er hevig gevochten is hier, maar hoe kom ik er achter van wie deze munitie is geweest?

Bij een kanonskogel stond op de slagpin 12 G/N 3KG en dan denk ik met het serienr: 363A CY5/43 Verder staan er nog wat termen op :
2PR No2 en daar onder een I, Aan de ene kant van de slagpin LOT rechts naast de slagpin RM/C. Onder LOT staat 59 met daaronder een pijltje daaronder weer een kleiner pijltje en daaronder getal 95. En dan als laatste 1941 met daar in de buurt CF

Ik woon in reimerswaal dicht bij rilland, de schuur kijkt uit richting het westen. Kan iemand mij vertellen wat hier destijds heeft afgespeeld?

Ik kan later wel een foto posten trouwens.

PS het is een huls, dus geen explosiegevaar :)
BaraCuda
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2004, 14:00
Locatie: Rilland

Bericht door BaraCuda »

Was niet ingelogt dat is dus mijn vraag.
Gebruikersavatar
LHek
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 20 nov 2003, 14:58
Contacteer:

Bericht door LHek »

De huls met het pijltje is denk ik Brits
Op zoek naar alles dat te maken heeft met de 101ste Airborne Divisie, 51st Highland Division en al het andere dat te maken heeft met operatie Market Garden en operatie Pheaseant
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

Het lijkt me in elk geval verstandig om de EOD in kennis te stellen...
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Munitie expert gezocht.

Bericht door KevinP »

Anonymous schreef:
Ik woon in reimerswaal dicht bij rilland, de schuur kijkt uit richting het westen. Kan iemand mij vertellen wat hier destijds heeft afgespeeld?
Ik heb het volgende voor je gevonden:
Oorlog

Op drie manieren werd te Rilland-Bath de Eerste Wereldoorlog aan den lijve gevoeld. Vele mannen werden gemobiliseerd er was een militaire bezetting; strategisch gezien was Rilland-Bath een belangrijke plaats. Het was namelijk de enige toegangsweg naar Zeeland, en grenzend aan de Westerschelde aan België. De militairen werden zowel ingekwartierd bij de burgerij als ondergebracht in barakken, die speciaal voor de militairen werden gebouwd. Ook werden in Rilland ongeveer 150 Belgische vluchtelingen opgenomen. Zij werden opgenomen bij particulieren en gehuisvest in de voormalige meestoof.

In de Tweede Wereldoorlog werd Rilland-Bath bekend door de Bathstelling. Deze stelling beoogde de verdediging van de toegang tot Zuid-Beveland en Walcheren. De stelling bestond uit een aantal kazematten en geschutsopstellingen in en op de dijk van de eerste Bathpolder met daarvoor in de Kreekrakpolder een brede tankgracht en een draadversperring. Het 14e grensbataljon sloeg daar op 8 mei 1940 zijn bivak op. Toen op 10 mei Nederland in oorlog was, werd een bevel tot inundatie gegeven, maar door de lage waterstand mislukte het om het gebied onder water te zetten. Daarna wist niemand meer wat er moest gebeuren en ging er van alles mis. De bedoeling was dat samen met Frankrijk de Schelde zou worden verdedigd maar van veel coördinatie was geen sprake. Tegen de tijd dat de Duitsers bij de Bathstelling aankwamen, was die zo goed als verlaten. De troepen gaven zich al snel over en wilden op het raadhuis van Rilland nog voor hun overgave enige stukken en kaarten verbranden, waarbij het raadhuis in vlammen opging.

De bevolking werd geëvacueerd naar Zeeuws-Vlaanderen. Op 11 mei vond de evacuatie plaats. De mensen mochten alleen handbagage meenemen. Met de trein werd men weggevoerd; op 22 mei kon de eerste groep weer naar huis terugkeren. Helaas was er wel het één en ander gestolen. Het leven leek toen weer gewoon verder te gaan tot 29 augustus 1941 toen de gemeenteraad zijn werkzaamheden moest staken. De burgemeester werd het hoofd van de gemeente. Daarnaast kwamen er ook beperkingen voor de mensen zoals: beperking van vrijheid van beweging en meningsuiting. Ook werd er wegens de schaarste voedsel gedistribueerd. Op 25 oktober 1944 bevrijdden de Canadezen Rilland-Bath als eerste Zuid-Bevelandse gemeente. Negentien ingezetenen waren omgekomen. Er werden 23 panden verwoest waaronder het kerkgebouw van de Vrije Evangelische gemeente te Bath en de openbare lagere school te Rilland. Elf panden liepen herstelbare schade op.

Bron: http://www.reimerswaal.nl/gemeente/index.php?mid=01014
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
BaraCuda
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2004, 14:00
Locatie: Rilland

Bericht door BaraCuda »

Die andere munitie is al weg sinds de verbouwing, deze lag stukkie verderop in het weiland.

EOD is niet nodig de voorkant is opengebarsen en je kan er zo inkijken, helemaal leeg tot op de bodem.
KevinP
Lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 17 jan 2004, 12:09
Locatie: Nederland
Contacteer:

Bericht door KevinP »

BaraCuda schreef:Die andere munitie is al weg sinds de verbouwing, deze lag stukkie verderop in het weiland.

EOD is niet nodig de voorkant is opengebarsen en je kan er zo inkijken, helemaal leeg tot op de bodem.
Oké, ik had je eerste bericht niet helemaal goed gelezen. Heb je wat aan bovenstaande info?
"Frisch auf mein Volk, die Flammenzeichen rauchen!"
Unser Volk steht im Aufbruch gegen die Verknechtung Europas durch den Nationalsozialismus, im neuen gläubigen Durchbruch von Freiheit und Ehre.
BaraCuda
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2004, 14:00
Locatie: Rilland

Bericht door BaraCuda »

KevinP schreef:
BaraCuda schreef:Die andere munitie is al weg sinds de verbouwing, deze lag stukkie verderop in het weiland.

EOD is niet nodig de voorkant is opengebarsen en je kan er zo inkijken, helemaal leeg tot op de bodem.
Oké, ik had je eerste bericht niet helemaal goed gelezen. Heb je wat aan bovenstaande info?
Ja zeker, altijd leuk om te weten wat er in je omgeving allemaal gebeurd is.

Maar als die pijltjes een britse huls is, tja wat hebben die hier dan uitgevroten :)

Google geeft ook geen info op de termen die op de huls staan. Maar misschien dat hier iemand zit die het allemaal zo weet te vertellen.
BaraCuda
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 jun 2004, 14:00
Locatie: Rilland

Bericht door BaraCuda »

Hier zijn de foto's dan:


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Guido
Lid
Berichten: 4247
Lid geworden op: 06 okt 2003, 22:35
Locatie: Boxmeer

Bericht door Guido »

zeker brits 2 ponder of te wel een 40mm

waarschijnlijk hier van de valentine (infanterie ondersteunende tank) :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bewapening: 40 mm Kanon, MG
bemanning: 3
bepanzering (max.): 8 - 65 mm
sneclheid (max.): 24 km/uur
afmetingen: 5,43 x 2,63 x 2,27 m
Gewicht: 17,6 ton

is vast meer te vinden maar dit heb ik zo snel gevonden! kan ook goed van lucht afweer zijn of wat dan ook..
Plaats reactie