Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Panzer Meyer »

Giilly506th schreef:geef jullie reactie en gedacht over band of brothers en alle easy company reenactors
Een goed gemaakte serie, alleen jammer dat er volksstammen lijken te zijn die denken dat ze in hun eentje verantwoordelijk waren voor het winnen van WO2 in de ETO.
Dat ongeveer 80% van de Duitse strijdkrachten aan het oostfront zijn uitgeschakeld is (wat mij betreft helaas) bij heel wat minder mensen bekend
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Mr Mojo Risin
Lid
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 jun 2006, 15:45
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 8 keer

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Mr Mojo Risin »

Panzer Meyer schreef:
Giilly506th schreef:geef jullie reactie en gedacht over band of brothers en alle easy company reenactors
Een goed gemaakte serie, alleen jammer dat er volksstammen lijken te zijn die denken dat ze in hun eentje verantwoordelijk waren voor het winnen van WO2 in de ETO.
Dat ongeveer 80% van de Duitse strijdkrachten aan het oostfront zijn uitgeschakeld is (wat mij betreft helaas) bij heel wat minder mensen bekend
De overwinnaar schrijft de geschiedenis, dat is het recht dat hij nu eenmaal heeft. De Duitse strijdkrachten waren ook moedige mannen, iedereen die in een oorlog heeft gevochten en al dan niet is gestorven. Maar ja, ze vochten nu eenmaal niet voor de 'goede zaak' he, in hun ogen wel natuurlijk.
Steeds op zoek naar items gerelateerd aan Vilvoorde tijdens beide wereldoorlogen.
Tevens gezocht: een losse schede voor de Belgische Mod. 16 bajonet.
Gebruikersavatar
panzer lehr
Lid
Berichten: 1306
Lid geworden op: 09 mar 2010, 19:45
Locatie: België

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door panzer lehr »

Je hebt ook goede duitsers die bij de commandos hebben gedient. :)
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door johan willaert »

Het staat de Duitse filmindustrie natuurlijk vrij om een 10-delige TV-serie over één of ander Duitse eenheid te maken, zodat het allemaal wat duidelijker wordt...
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Giilly506th
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:32
Locatie: Belgie

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Giilly506th »

johan willaert schreef:Het staat de Duitse filmindustrie natuurlijk vrij om een 10-delige TV-serie over één of ander Duitse eenheid te maken, zodat het allemaal wat duidelijker wordt...
Zou geen slecht idee zijn.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door jurgen »

Van operatie Bagration naar Polen, Litouwen, Königsberg, (eventueel evacuatie naar Kiel om te eindigen in de buurt van Nederland), en anders verdediging aan de Oder.

Ik betwijfel of die "tocht" door een divisie gemaakt is, maar om één 10-delige serie interessant te houden moet er wel iets gebeuren.
Gast

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Gast »

paratrooper schreef:Het echte respect moet uitgaan naar de leden van de 101st Airborne Division en alle andere geallieerde militairen die nooit meer naar huis zijn teruggekeerd.
Dus geen respect voor veteranen?
paratrooper schreef:
Panzer Meyer schreef:
Giilly506th schreef:geef jullie reactie en gedacht over band of brothers en alle easy company reenactors
Een goed gemaakte serie, alleen jammer dat er volksstammen lijken te zijn die denken dat ze in hun eentje verantwoordelijk waren voor het winnen van WO2 in de ETO.
Dat ongeveer 80% van de Duitse strijdkrachten aan het oostfront zijn uitgeschakeld is (wat mij betreft helaas) bij heel wat minder mensen bekend
De overwinnaar schrijft de geschiedenis, dat is het recht dat hij nu eenmaal heeft. De Duitse strijdkrachten waren ook moedige mannen, iedereen die in een oorlog heeft gevochten en al dan niet is gestorven. Maar ja, ze vochten nu eenmaal niet voor de 'goede zaak' he, in hun ogen wel natuurlijk.
De Russen hebben 80% van de Duitse strijdkrachten uitgeschakeld maar behoren volgens jou niet bij de overwinnaars? "Panzer Meyer" heeft het namelijk niet over de Duitsers maar over de Russen.
Gebruikersavatar
Panzer Meyer
Lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 19 sep 2010, 16:06
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Panzer Meyer »

Een goed gemaakte serie, alleen jammer dat er volksstammen lijken te zijn die denken dat ze in hun eentje verantwoordelijk waren voor het winnen van WO2 in de ETO.
Dat ongeveer 80% van de Duitse strijdkrachten aan het oostfront zijn uitgeschakeld is (wat mij betreft helaas) bij heel wat minder mensen bekend
De overwinnaar schrijft de geschiedenis, dat is het recht dat hij nu eenmaal heeft. De Duitse strijdkrachten waren ook moedige mannen, iedereen die in een oorlog heeft gevochten en al dan niet is gestorven. Maar ja, ze vochten nu eenmaal niet voor de 'goede zaak' he, in hun ogen wel natuurlijk.
De Russen hebben 80% van de Duitse strijdkrachten uitgeschakeld maar behoren volgens jou niet bij de overwinnaars? "Panzer Meyer" heeft het namelijk niet over de Duitsers maar over de Russen.
@ gast: Dank je wel.
Er zijn ook wel Russische WO2 series gemaakt, alleen worden die hier in west Europa niet uitgezonden.
Je kan ook hier op het forum veel commentaar lezen van mensen die denken dat de oorlog alleen hier in het westen is gewonnen of dat de slag om Engeland of operatie Overlord de enige doorslaggevende slag/ operatie was.
Mijn bescheiden mening is dat mensen die dit soort commentaar plaatsen slecht geïnformeerd zijn en dat vind ik jammer (voor hun)
http://tanks1.hyves.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
LEO
Lid
Berichten: 646
Lid geworden op: 30 apr 2005, 16:17
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door LEO »

Wat me stoort aan serie's als BoB en Consoorten is het feit dat het steeds over de zege-tochten van bepaalde eenheden gaat.

BoB begint in juni '44. Eén jaartje strijd in een Europa dat reeds 4 jaar bezet was. Ik ben er zeker van dat een serie over de Duitse inval in de lage landen zich leent tot evenveel heldendaden van de geallieerden als in BoB. Maar dat was een terugtocht ! En blijkbaar rust daar nog steeds een taboe op.

Je kan het ene niet begrijpen als je het andere negeert.
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Richard1976 »

Panzer Meyer schreef:Je kan ook hier op het forum veel commentaar lezen van mensen die denken dat de oorlog alleen hier in het westen is gewonnen of dat de slag om Engeland of operatie Overlord de enige doorslaggevende slag/ operatie was.
Mijn bescheiden mening is dat mensen die dit soort commentaar plaatsen slecht geïnformeerd zijn en dat vind ik jammer (voor hun)
De oorlog is echt niet alleen in het Oosten gewonnen. Alles heeft met elkaar te maken. De slag om Engeland was gewoon het begin van het eind. Oftewel in mijn inziens het keerpunt van de oorlog. Klein voorbeeld: als Duitsland de vliegtuigen die zij tijdens de slag om Engeland verloren hebben tijdens Barbarossa ingezet zouden kunnen worden dan denk ik dat de Duitse opmars wel iets verder was gekomen dan nu het geval is. Ook Rusland kreeg steun van de Amerikanen en dit was hoogstwaarschijnlijk ook minder geweest als Engeland in Duitse handen was gevallen. Misschien wel helemaal niets. Maar dit zullen we natuurlijk nooit weten.

Maar gaan we hiermee niet te ver offtopic?

BTT. Band of Brothers is een mooi boek/tv serie. Alle respect voor de mannen die in dit regiment gevochten hebben cq gesneuveld zijn, maar er zijn regimenten (Amerikaans, Duits, Engels, Russisch etc) die het veel zwaarder hebben gehad en veel meer tijd aan het front hebben doorgebracht. Maar ja Hollywood. Dit zelfde geldt in mijn inziens ook voor de "te overdreven" aandacht die de slag om de Ardennen krijgt. Overwinner schrijft geschiedenis en iets wat veel aandacht krijgt wordt vanzelf populair. Maar nu ga ik echt te ver offtopic en wil niemand voor het hoofd stoten.

Wat ik vind van 506th PIR 101st airborne?
Ik zou zeggen: hou a.u.b. op met het re-enacten van 506PIR 101AB :r . Lees de geschiedenisboeken eens goed en ben eens origineel!!!!!!!!!!!!!!! My 2 cents.
johan willaert
Lid
Berichten: 5568
Lid geworden op: 04 aug 2004, 12:37
Locatie: België
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 2 keer
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door johan willaert »

Richard1976 schreef:ben eens origineel!!!!!!!!!!!!!!!
2nd Ranger Battalion dan.... _/-\o-
29th Let's Go!!!!!
Gebruikersavatar
Richard1976
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 14 apr 2005, 18:40
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Richard1976 »

johan willaert schreef:
Richard1976 schreef:ben eens origineel!!!!!!!!!!!!!!!
2nd Ranger Battalion dan.... _/-\o-
:lol: :+
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door asjemenou »

Bij deze wil ik toch nog wel reageren op de vorige reacties, ook al ga ik hierbij dan off-topic. Het keerpunt in WOII in Europa is naar mijn mening toch Stalingrad geweest en dus de strijd aan het oostfront. De Duitse Wehrmacht is dan ook voor het grootste deel aan het oostfront verslagen. Denk hierbij maar eens aan de slag om Koersk, de grootse tankslag uit WOII.
Voor ons West-Europeanen wordt het Sovjet-Russische aandeel in WOII veelal als minder belangrijk afgedaan. De Sovjets hebben immers geen (direct) aandeel gehad in de uiteindelijke bevrijding van West-Europa. Toch denk ik dat de oorlog weleens een heel andere wending zou kunnen hebben gehad als alle Duitse eenheden van het oostfront in West-Europa operationeel zouden zijn geweest.

Ik heb ook wel van een Russische versie van Band of Brothers gehoord, alleen ken ik deze serie niet. De reden dat deze Russische serie hier in het westen niet word vertoond kan ik mij wel enigszins voorstellen. Het optreden van het Sovjet leger in de "bevrijde" gebieden buiten de Sovjet-Unie is nogal omstreden. Dit betekent niet dat een soldaat behorende tot een Sovjet Garderegiment minder heldhaftig zou kunnen zijn geweest dan een soldaat behorende tot de US 101st Airborne divisie.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Giilly506th
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 11 dec 2010, 17:32
Locatie: Belgie

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door Giilly506th »

asjemenou schreef:Bij deze wil ik toch nog wel reageren op de vorige reacties, ook al ga ik hierbij dan off-topic. Het keerpunt in WOII in Europa is naar mijn mening toch Stalingrad geweest en dus de strijd aan het oostfront. De Duitse Wehrmacht is dan ook voor het grootste deel aan het oostfront verslagen. Denk hierbij maar eens aan de slag om Koersk, de grootse tankslag uit WOII.
Voor ons West-Europeanen wordt het Sovjet-Russische aandeel in WOII veelal als minder belangrijk afgedaan. De Sovjets hebben immers geen (direct) aandeel gehad in de uiteindelijke bevrijding van West-Europa. Toch denk ik dat de oorlog weleens een heel andere wending zou kunnen hebben gehad als alle Duitse eenheden van het oostfront in West-Europa operationeel zouden zijn geweest.

Ik heb ook wel van een Russische versie van Band of Brothers gehoord, alleen ken ik deze serie niet. De reden dat deze Russische serie hier in het westen niet word vertoond kan ik mij wel enigszins voorstellen. Het optreden van het Sovjet leger in de "bevrijde" gebieden buiten de Sovjet-Unie is nogal omstreden. Dit betekent niet dat een soldaat behorende tot een Sovjet Garderegiment minder heldhaftig zou kunnen zijn geweest dan een soldaat behorende tot de US 101st Airborne divisie.
Daar geef ik je gelijk in. elke soldaat heeft gevochten in de oorlog, men moet wat meer rekening houden met degenen "waar men niet over praat". zoals de jongens die op de japanse eilanden en australie hebben gevochten en ook de Russen. Daar weet men ook veel minder over, of zal niet zo snel over gesproken worden dan over de 1st div en al de rest die aan land gegaan zijn op D-Day.
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Wat vinden jullie van de 506th PIR 101st airborne?

Bericht door jurgen »

Toch denk ik dat de oorlog weleens een heel andere wending zou kunnen hebben gehad als alle Duitse eenheden van het oostfront in West-Europa operationeel zouden zijn geweest.
In dat geval zou er mijns inziens nooit een geallieerde invasie hebben plaatsgevonden.
Plaats reactie