2 helmen

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Gebruikersavatar
stahlkopf
Lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 nov 2010, 13:48
Locatie: deventer

Re: 2 helmen

Bericht door stahlkopf »

rammsander schreef:Ik zal zelf hem opknappen of oplaten opknappen door een deskundige en mooi laten spuiten en een kopere plaat op de voorkant monteren maar dat is aan jouw :wink:
Maar heb je misschien foto's van je m40? ben wel benieuwd.

Mvg Rammsander
dutchhelmets schreef:De Nederlandse helm is een Milsco KNIL model, ingevoerd vanaf 1942. Hiervan is maar één maat itt de Verblifa model die er 2 heeft. Aan de beschrijving en verf restanten te zien, is deze na de oorlog door-gebruikt door de PTT(BZB). De grijze kleur is de vroege kleur wat gebruikt werd om de helmen te verven. Pas later ging de PTT de zwarte kleur gebruiken.
Wat ook na-oorlogs zijn, zijn de klinknagels. Binnenwerk is dus ooit eens uit geweest.

groet,
@Rammsander
Hier zijn 2 foto's van mijn ''opgeknapte'' M40. (exuses voor de telefoon foto kwaliteit)
De helm had een scheur in de bovenkant, en er was een gat geslagen in de voorkant. (granaat?)
De bovenste scheur was mooi dicht te werken met lak plamuur en de voorste was wat lastiger omdat er een stuk uit was en de rand omgebogen was.
Nadat ik eerst voorzichtig wat zilvere lak had verwijderd, kwam ik tot de ontdekking dat de kleur onder de zilveren laag lichtblauw geverft was met een kwast, en daaronder was roestpitting te zien.
ook zat er een decal op van een smili( :) deze om precies te zijn!).
Dit leek mij niet orgineel, dus besloot ik de hele helm kaal te schuren en te repareren.
in de nekrand kwam na zeer goed te kijken met een loep, het nummer Q(quist)60 te voorschijn, maar dit nummer was minimaal en zeer aangetast door roest.
Vervolgens heb ik feldgrau lak, repro helmnieten en twee decals besteld.
en zie hier het resultaat.(Ik weet hoe sommige hier over opknappen denken, en ik zou zoiets ook nooit doen. Maar deze helm was dusdanig verpest dat ie er alleen maar mooier op zou worden.)

Afbeelding

Afbeelding


@Dutchhelmets,
bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: 2 helmen

Bericht door rammsander »

mooi gedaan zo!
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie