Welke uniformstukken heb ik nodig?

Over de Nationale Volksarmee, Deutsche Demokratische Republik
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door Darryl »

Na vorig weekend nog eens met opa over de DDR/NVA gepraat te hebben wil ik me ook gaan wagen aan het verzamelen van deze spullen.
M'n opa was na de oorlog vrachtwagenchaffeur en heeft ontelbare keren naar Berlijn moeten rijden in de perido 1959/1990.
Zijn bijrijder was trouwens een oud-Waffen SS-er die in Rusland had gevochten, maar dit terzijde.

Nu heb ik 0% verstand van DDR/NVA dus vergeef het me als ik iets stoms zeg/vraag. :wink:
Nu wil ik me gaan toespitsen op 2 type uniformen, of in ieder geval op 2 ''soorten'' soldaten uit mijn opa's herinneringen.

Mijn opa praat over Duitse soldaten en Russische. Nu wil ik graag van deze 2 een uniform gaan samenstellen.
Het gaat dan om de periode 1959/1965.

Ik zou graag het uniform van Conrad Schumann samenstellen tijdens zijn sprong over het prikkeldraad in 1961.

Het gaat dus om deze foto (wel bekend neem ik aan):
Afbeelding

Wat voor een uniform draagt de beste man? IS dit nu een grenztruppe uniform of zit ik er helemaal naast?
Is er ook referentiemateriaal van dit type uniformen?

En dan de Russische soldaat... Hier kom ik helemaal niet uit.
Hoe zagen die unformen er uit, wat droegen deze kerels?
Is er ook hier referentiemateriaal van te krijgen?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje op weg helpen.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
pietertje
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:42
Locatie: Rijssen

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door pietertje »

hallo Darryl,
ik heb even wat opgezocht, en gevonden dat conrad op 15 augustus 1961 zijn grote sprong maakte, dit zou moeten betekenen dat hij een jasje met zwarte kraag zou moeten dragen, wat overigens moeilijk te zien is op de foto. verder, uniformen uit die tijd, zijn zeer moeilijk te krijgen. vooral als je daar nog een nette riem, broek en laarzen bij wil. het gedragen wapen is overigens een PPsH, of een vorm hiervan.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door Darryl »

Bedankt Pietertje.
Die Conrad draagt dus wel een grenztruppe uniform?

Heb nog een foto gevonden van grenztruppe uit 1971. Het uniform is hetzelfde? (zie zwarte kraag)
Afbeelding
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door Darryl »

Ben toch iets anders tegen gekomen.
Conrad draagt een Sommer-Dienstuniform der Deutschen Grenzpolizei (DGP) 1961.
Sommer-Dienstuniform der Deutschen Grenzpolizei (DGP) 1961. Solch eine Uniform trug Conrad Schumann, als er am 15.August 1961 in der Bernauer Strasse in Berlin fahnenflüchtig wurde. Er überwand den Stacheldrahtverhau im Sprung und flüchtete in den französischen Sektor Berlins.
Interessant an dieser Uniform ist, dass zum Wachdienst der Stahlhelm getragen wurde. Offenbar auf Befehl des Kompaniechefs, weil eine höhere Stufe der Gefechtsbereitschaft ausgerufen wurde.
In den Spätsommertagen des Jahres 1961 eine starke körperliche Belastung für den Träger.
Hier een foto:
Afbeelding

Verder was er ook een wolle versie van:

Afbeelding

Afbeelding
Am 13. August 1961 in Berlin-Bernauer Strasse, Posten der Deutschen Grenzpolizei in seiner Dienstuniform. Der Stabsgefreite trug das Käppi, welches bei allen Angehörigen sehr beliebt war. Eigentlich sollte er das schwarze, lederne Tragegestell angelegt haben, zumindest, wenn am Koppel Ausrüstungsteile getragen wurden. Aber wie so oft, vor Allem in den früheren Jahren, wurden die Dienstvorschriften mißachtet und es wurde das angelegt oder getragen, was der jeweilige Vorgesetzte befohlen hat. Je nach Lust und Laune konnte das schon von den Vorschriften abweichen.

Interessant und deutlich auf dem zeitgenössischen Foto zu erkennen ist, dass der Grenzpolizist den sowjetischen Mosin/Nagant Karabiner führt, mit ausgeklapptem Bajonett! Bemerkenswert auch das Alter dieses jungen Angehörigen.
Bron: http://uniformen-gt.blogspot.com/
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
pietertje
Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 jul 2008, 09:42
Locatie: Rijssen

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door pietertje »

je hebt gelijk, denk wel, deze uniformen zijn Zéér moeilijk te krijgen! je bent waarschijnlijk jaren verder voor je er ook maar 1tje voorbij ziet komen, die waarschijnlijk ook door vele andere verzamelaars zal worden nagejaagd. weet waar je aan begint:)
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door hastafidel »

Darryl,

Leuk dat je nva/ddr wilt gaan verzamelen. Ik sluit me bij Pietertje aan als het gaat om de haalbaarheid van jouw wens. Deze uniformen zijn onvindbaar en onbetaalbaar. Ik zou als ik jou was misschien toch enige concessies doen en me richten op de jaren 70 (ook duur maar te doen). Zelf verzamel ik jaren 80 omdat ik die periode zelf nog heb meegemaakt.

Misschien heb je wat aan deze topics:

http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=63&t=26513
http://wo2forum.nl/viewtopic.php?f=63&t=26380
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door hastafidel »

Het is trouwen op de foto moeilijk te zien welk uniform hij draagt. Voor zover ik weer ging de DGP in 1961 over in de NVA.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door Jan Klaassen »

*Zie cursus NVA voor beginners*: DGP ging inderdaad in 1961 over in de NVA (Grenztruppen der NVA).

Verder;
Het uniform op de foto lijkt me geen zwarte kraag te hebben, dus de kans is groot dat het een DGP uniform betreft. Dan wel de wollen versie, want Conrad was maar een Soldat. Hier nog een foto van, schijnbaar, Conrad na de sprong met een West-Duitse agent;
http://www.tofes630.com/blog/wp-content ... umann3.jpg
Lijkt me geen zwarte kraag dus.

Als je op wikipedia zoekt krijg je trouwens te lezen dat hij lid was van de Bereitschaftspolizei...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door Darryl »

Bedankt voor de reacties!

Dan is het inderdaad verstandiger om me te richten op jaren 70 materiaal.
Iemand van jullie nog wat meer informatie over de russen? Wat droegen zij? Ik neem aan gewoon een M43 gymnasterka aangezien die tot in de jaren 60 is doorgedragen.
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door hastafidel »

Dan is het inderdaad verstandiger om me te richten op jaren 70 materiaal.
Wat is je motief om ouder DDR spul te kopen? Je kunt ook eerst eens beginnen met de jaren '80. Ik zou niet met de duurdere spullen beginnen omdat je bij aanvang nog wel eens katten in de zak koopt. Ook NVA wordt tegenwoordig nagemaakt en gemodificeerd. Daarnaast weet je vaak pas na een jaar verzamelen wat je echt wilt gaan verzamelen.
Iemand van jullie nog wat meer informatie over de russen? Wat droegen zij? Ik neem aan gewoon een M43 gymnasterka aangezien die tot in de jaren 60 is doorgedragen.
Over de Sowjettische Waffenbrüder kan ik je weinig vertellen.

Afbeelding
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door Jan Klaassen »

Helaas heb ik ook van Russisch geen kennis om je er over te vertellen...

Zijn toch twee aparte werelden...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door Darryl »

hastafidel schreef: Wat is je motief om ouder DDR spul te kopen? Je kunt ook eerst eens beginnen met de jaren '80. Ik zou niet met de duurdere spullen beginnen omdat je bij aanvang nog wel eens katten in de zak koopt. Ook NVA wordt tegenwoordig nagemaakt en gemodificeerd. Daarnaast weet je vaak pas na een jaar verzamelen wat je echt wilt gaan verzamelen.
Als motief heb ik eigenlijk de verhalen van opa... Ik verzamel ook Nederlands tot aan 1965 en ik wilde met het DDR spul een beetje dezelfde periode aanhouden. De jaren '80 zijn me eigenlijk weer net te modern. Jaren 70 is dus eigenlijk een mooie middenweg. :)

Ik heb trouwens mijn eerste boek al gevonden:

Afbeelding

Iemand nog meer tips voor boeken?
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Gebruikersavatar
hastafidel
Lid
Berichten: 762
Lid geworden op: 21 apr 2008, 16:02
Locatie: Karl-Marx-Stadt (DDR)
Contacteer:

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door hastafidel »

Darryl schreef:Iemand nog meer tips voor boeken?
In mijn vorige post heb ik je een linkje gegeven met een boekenlijstje.
Mein Arbeitsplatz - Mein Kampfplatz für den Frieden!
Gebruikersavatar
Darryl
Lid
Berichten: 2619
Lid geworden op: 11 okt 2004, 20:26

Re: Welke uniformstukken heb ik nodig?

Bericht door Darryl »

Helemaal overheen gelezen!
They shall not grow old, as we that are left grow old. Age shall not weary Them, not the years condemn.
At the going down of the Sun, and in the morning. We will remember them.
Plaats reactie