Identificatieplicht

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

maar die belgen zouden je nog gelovwen ook als je zegt dat je Jan lul heet dus dat is t verschil eh
Starting up again
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Eigenlijk is het heel simpel, als je niets te verbergen hebt, hoef je je nergens druk om te maken!
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Daar heb je wel gelijk in,maar als je iedere dag als je over straat loopt gefouilleerd word,dan ben je ook niet meer zo blij.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
Gebruikersavatar
Miesjel
Lid
Berichten: 3050
Lid geworden op: 07 dec 2003, 20:02

Bericht door Miesjel »

robin.h schreef:Daar heb je wel gelijk in,maar als je iedere dag als je over straat loopt gefouilleerd word,dan ben je ook niet meer zo blij.
Denk je nou echt dat die paar agenten tijd hebben om die miljoenen personen de hele dag door te fouilleren..
Het zal meer zijn om een stok achter de deur te hebben als ze je al verdenken van bijv. wapenbezit..
Voor elk probleem is er een oplossing, dus dat is het probleem niet.
De oplossing, dat is het probleem.
Gebruikersavatar
Proos
Technisch beheerder
Technisch beheerder
Berichten: 8132
Lid geworden op: 28 jan 2002, 17:25
Gegeven: 14 keer
Ontvangen: 35 keer
Contacteer:

Bericht door Proos »

Ik vind dit eigenlijk wel een maatschappelijke discussie

Verplaatst naar #discussiëren
Those who cannot remember the past are condemned to repeat it. ~ George Santayana (1863-1952), The Life of Reason, Volume 1, 1905
Steun het forum | Forumregels | Gebruiksovereenkomst | FAQ | Zoek een moderator
lapijntje
Lid
Berichten: 234
Lid geworden op: 22 okt 2002, 17:56
Locatie: België (Bredene)

Bericht door lapijntje »

Gefouilleerd worden zomaar op straat?? Sorry, maar dat kan ik me écht niet inbeelden! Ik vind het normaal dat politiemensen je kunnen fouilleren als je uitgaat of zo, net als Miesjel zei. Maar het lijkt me dat we nog steeds niet in Amerika leven waar iedereen met een geweer rondloopt onder hun kleren, dus lijkt het me gewoon beangstigend (de reactie die Benmaf ook gaf, je bent heus niet negatief maf hoor benmaf :P )

Ik heb trouwens nog nooit mijn identiteitskaart moeten tonen! En geloof me, zo streng zijn ze daar niet op hoor. Ik ben éénmaal tegengehouden met de fiets door de politie en ik moest helemaal mijn identiteitskaart niet tonen. Dat is absoluut niet zo erg als jullie je wel voorstellen!
Okee, het lijkt misschien erg en eng, maar je kan me best vertrouwen als ik jullie nu vertel dat ik eigenlijk absoluut niet zo vaak mijn paspoort bij heb. Ik zal mijn portefeuille wel meedoen als ik uitga, da 's normaal, dan heb je geld nodig. Toevallig zit je pas daarin :P . Dus dan is het geen probleem. Maar als je toevallig met je fiets van school naar huis gaat, zullen ze je écht niet tegenhouden om je identiteitskaart te vragen hoor . :) Je hoeft het echt niet zo zwartgallig te zien, al begrijp ik jullie reacties wel als je 't niet gewoon bent. :)
Maar ik - met mijn kleine vleugeltjes - wil de hele wereld zonnig kleuren...
Gebruikersavatar
Timo
Lid
Berichten: 1836
Lid geworden op: 13 okt 2003, 20:55

Bericht door Timo »

hebben zit dit in frankrijk ook?
anders ga ik eens met men ouders hebben over verhuizen 8)
Starting up again
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Mmmmh geuniformeerde mensen die wanneer ze maar willen je aan kunnen houden en een persoonsbewijs kunnen eisen...toen ze daar mee aankwamen vlak voor de oorlog was men er tegen.
Het kabinet stelde zich op het standpunt, dat de invoering van een identiteitsbewijs als door de commissie bepleit, waarbij eigenlijk elke burger als een potentiële misdadiger beschouwd werd, in strijd zou zijn met de Nederlandse tradities.
En we zijn onze tradities al zoo makkelijk overboord aan het gooien...

Maar goed dat was toen, ik vind het persoonlijk gewoon heel vervelend om met een identificatie rond te moeten lopen, iets te veel big brother, iets te veel 1984.
Vrijheidsbeperking en meer macht voor de staat, in een tijd dat we al zoo weinig vrijheid over hebben en alles al zoo gecontroleerd word.
En wie zegt dat de staat er geen misbruik van gaat maken?
Het begint met alleen gebruiken om criminelen hun identiteit vast te stellen maar wie weet waar het eindigt?
Beslissingen ongedaan maken is moeilijk in Nederland, dus als we straks opeens toch niet zo'n pb willen?
Tja en zo'n vaart loopt het niet?
Dat klinkt me wel heel erg bekend in de oren.
Je moet altijd blijven denken "Wat als..."
Je geeft de staat meer macht en invloed over je priveleven, als je dat prima vind dan is het geen probleem.
Ik weet nog niet of ik dat wel zoo fyn vind.

Preventief foullieren vind ik helemaal niets.
Mensen moeten met hun kladden van me afblijven, wat ik bij me draag is mijn zaak.
Helemaal in het openbaar, een beetje iemand aan me laten frummelen waar iedereen bij zit!
Als ze me niet vertrouwen dan kunnen ze me netjes aanhouden en eventueel in een politiebusje vragen mijn zakken te legen.
Of laat ze een metaaldetector gebruiken.
Wat gebeurd er als ze niets vinden bij foullieren?
Ik verwacht een uitgebreid excuus van de dienstdoende agent, want hoe je het ook bekijkt, ze foullieren je omdat ze je niet vertrouwen en denken dat je misschien wel crimineel bent.
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
robin.h
Lid
Berichten: 1877
Lid geworden op: 11 nov 2002, 17:23
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Bericht door robin.h »

Inderdaad,het begint klein,en eindigt misschiens groot.Word net een politiestaat waar overal op je word gelet.
Mijn nieuwe verzamelsite: " http://www.worldwar2collector.tk "
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Kijk het hoeft natuurlijk niet uit de hand te lopen...maar het kan wel!
Stel dat we straks ooit weer een invasie krijgen...onwaarschijnlijk maar dat dachten de meeste mensen ook in 1939...
Dan heeft de nieuwe bezetter dus al gelijk ons hele volk netjes in de kaartenbak zitten.
Een van de redenen waarom er in Nederland procentueel gezieen meer joden zijn weggevoerd tijdens de oorlog dan waar dan ook.
De moffen konden netjes op de stadhuizen en archieven uitzoeken wie Joods was en wie communist, etc.

Allemaal beetje paranoide natuurlijk, maar ik probeer te zeggen dat je altijd een beetje voorzichtig moet blijven met dit soort dingen.
Angst word vaak misbruikt door zij die de macht hebben om maatregelen door te voeren waar we anders geen trek in hebben.
Zouden we voor 9-11 een pb ook prima gevonden hebben?
Ze hebben het al vaker geprobeert in te voeren....altijd kwam er veel kritiek van het volk.
Maar nu is iedereen bang, de wereld is verandert roept iedereen...
Kijk naar america waar ze sinds 9-11 een heleboel persoonlijke vrijheden hebben opzijgeschoven, miljarden over de balk hebben gegooid, landen binnengevallen, etc, etc.

Dus roep niet 'ik heb niets te verbergen' want dat kan veranderen.
Hou ze goed in de gaten want in tijden van grote angst voeren ze vaak allerlei regels in die er normaal niet door komen.

History has a funny habit of repeating itself...
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Gebruikersavatar
Sjoerd
Lid
Berichten: 3362
Lid geworden op: 28 nov 2002, 11:28
Locatie: Dronten (Flevoland)

Bericht door Sjoerd »

Ik denk dat het goed is dat de politie preventief mag fouilleren, met name in de uitgaansgebieden en 'gevaarlijke wijken'.
Als ik bij het uitgaan zie dat de politie mensen fouilleert voel ik me toch een stuk veiliger.

De reden dat in de uitgaansgebieden preventief gefouilleerd mag worden is om het aantal steekpartijen drastisch terug te dringen.
Als jij gefouilleerd wordt als je nuchter bent en je hebt een mes bij je dan wordt dat afgepakt. Lijkt mij heel logisch en wel zo veilig aangezien de Nederlandse jeugd (niet in alle gevallen) in mijn ogen buitensporig veel alcohol drinkt in het weekend (Hier in Dronten zijn tussen de tien en twintig glazen eerder regel dan uitzondering bij de meerderheid).
En op het moment dat een dronken persoon ruzie krijgt weet hij/zij niet goed wat hij/zij doet. Als die persoon dan een mes bij zich heeft zal hij/zij dat zeer snel gebruiken. De volgende dag weten ze waarschijnlijk niet meer dat ze gestoken hebben... Je ziet zo vaak mensen de ene avond met elkaar knokken en een andere avond gezellig naast elkaar zitten omdat ze tijdens het vechten straalbezopen waren en zich er later niks meer van kunnen herinneren.

Een paar maanden terug was er op de BBC een documentaire over alcohol gebruik en de gevolgen daarvan. Je zag de politie mensen arresteren die zich geweldig verzetten en de agenten uitmaakten voor alles wat mooi en lelijk was, en de volgende dag schaamden ze zich dood omdat ze op het moment van hun arrestatie niet wisten wat ze deden.
Het lijkt mij wel zo veilig om te zorgen dat mensen die in een gemoedstoestand verkeren waarop ze niet kunnen reflecteren op hun eigen gedrag, of in een positie zijn waarin de kans dat ze in die toestand terecht komen redelijk is (op zaterdagavond in een uitgaansgebied bijvoorbeeld), te controleren op het bezit van steek en of vuurwapens. Ieders veiligheid is er mee gediend dus geef de politie de mogelijkheid om het te controleren.

Het is gewoon ingevoerd, zoals Miesjel al zei, zodat de politie een stok achter de deur heeft.
Het zal in de regel alleen worden toegepast als een agent iemand ziet die dronken/aangeschoten is en die trammelant loopt te schoppen,
of bij grote algemene controle's, en als dat zo is wordt dat altijd heel duidelijk gezegd:' Ik ben die en die van politiekorps dat en dat en wij zijn bezig met een grote algemene controle op wapenbezit. Wilt u aub meewerken, het is ten slotte voor uw eigen veiligheid.'
Als je vervolgens weigert is het logisch dat de agent in kwestie achterdochtig wordt, ook al weiger je alleen op principiële gronden (Dat kan zo'n man/vrouw tenslotte niet ruiken).
'The past is a source of knowledge, and the future is a source of hope. Love of the past implies faith in the future. '
Stephen E. Ambrose
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

Je kunt alle voors en tegens wel gaan opnoemen maar feit is gewoon dat de maatschappij zichzelf dit heeft aangedaan.
Iedereen wilde meer persoonlijke vrijheden en het individu kwam op de eerste plek.
Eerder was er gewoon sociale controle en dan wist men wel wie je in de gaten moest houden daarom was landloperij al verboden want die kende je immers niet.
Nu wil iedereen bijna vooroplopen en je kent je eigen buren vaak niet meer.
Teveel vrijheid betekent chaos.

Dus ik begrijp best dat de indentificatieplicht erdoor kwam.

Maar ik doe erniet aan mee....lekker puh... 8)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

Ik ben benieuwd of ik door de controle kom met mijn wo2 persoonsbewijs...of zouden ze niet geloven dat ik in 1912 geboren ben?
Ach dan maak ik gewoon een nieuwe... 8)
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
jacob
Lid
Berichten: 865
Lid geworden op: 29 feb 2004, 16:34

Bericht door jacob »

ach..gebruik je toch je natuurlijke charmes? 8)
marloes
Lid
Berichten: 963
Lid geworden op: 02 mei 2004, 21:58

Bericht door marloes »

jacob schreef:ach..gebruik je toch je natuurlijke charmes? 8)
en weer kaalgeknipt worden zeker :lol:
"Een volk dat voor tirannen zwicht zal meer dan lijf en goed verliezen... dan dooft het licht"
HM van Randwijk 1909-1966
Plaats reactie