Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Musea, monumenten en evenementen met betrekking tot WOII
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

Aangezien ik het laatste jaar druk bezig ben geweest met het in kaart brengen van WO2 gerelateerde bezienswaardigheden in de provincie Utrecht leek het mij een leuk idee om dit te delen met andere geïnteresseerden. De eerste locaties volgen vanavond!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

Duitse bunkers in Utrecht deel I

MG bunker Keulsekade (Utrecht)

Op het Industrieterrein bij de Schepenbuurt in Utrecht is een Duitse MG bunker te vinden. Hij moest het Duitse hoofdkwartier beschermen tegen vijandelijke troepen die uit de richting van de spoorbrug zouden kunnen komen of vanaf het westen het water over zouden kunnen gaan. Van dit type bunker bevinden zich er in Utrecht nog 2, hier kom ik later op terug. De bunker is op 1 kant na helemaal dichtbebouwd. Hij zit voor een groot gedeelte vol met afval en is zelfs een tijdje bewoont door een zwerver!

De bunker is goed bereikbaar en is gelegen op de splitsing tussen de Keulsekade en de Nijverheidsweg op het industrieterrein bij de Schepenbuurt. Een paar jaar terug was de bunker nog aardig begroeid, maar de gemeente heeft alles om de bunker weg gehaald waardoor hij nu van alle kanten goed te zien is. (kaart)

Afbeelding
De voor en zijkant. opmerkelijk dat 1 scharte open is gehouden?

Afbeelding
De achterkant van de bunker, rechts zat de ingang van de bunker.

Reacties en/of opmerkingen zijn van harte welkom!
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

Duitse bunkers in Utrecht deel II

Kleinstunterstand fur 6 Mann bunker wilhelminapark (Utrecht)

Aan de westzijde van het Wilhelminapark in Utrecht bevind zich een Kleinstunterstand fur 6 Mann bunker (type 668). De bunker is tijdens de oorlog gebruikt als hoofdkwartier. Hij verkeerd in een goede staat en de camouflage aan de buitenkant is ook nog goed zichtbaar.

De bunker is van alle kanten goed te bezichtigen en is vanaf het wilhelminapark haast niet te missen! Na de oorlog is de bunker nog doorgebruikt, vermoedelijk door een elektriciteit maatschapij. Of de bunker nu nog gebruikt wordt is mij niet bekend. (kaart)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Reacties en/of opmerkingen zijn van harte welkom!
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door jurgen »

Knap, ik hou van zulke reportages/speurtochten. Ik zal hem met plezier volgen! :)
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

jurgen schreef:Knap, ik hou van zulke reportages/speurtochten. Ik zal hem met plezier volgen! :)
Bedankt! Dit weekend komt er weer een update in dit topic, dan heb ik weer even de tijd om er rustig aan te werken. Tips en opmerkingen zijn nog steeds welkom!
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4874
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door asjemenou »

Leuk zo'n topic over de provincie Utrecht. Zeker wanneer je er woonachtig bent. :wink:
Als je goed kijkt dan is er hier en daar nog genoeg te vinden maar als je je er in verdiept dan zal je merken dat er door de jaren heen ook onnodig veel is verdwenen. Zeker in het westen van de provincie Utrecht. Ik denk dat het langzaam aan tijd gaat worden om bepaalde gebouwen, bunkers e.d. uit WOII op de lijst van rijksmonumenten te gaan plaatsen. Anders wordt WOII helemaal iets dat je alleen nog maar kunt vinden in boeken.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

asjemenou schreef:Leuk zo'n topic over de provincie Utrecht. Zeker wanneer je er woonachtig bent. :wink:
Als je goed kijkt dan is er hier en daar nog genoeg te vinden maar als je je er in verdiept dan zal je merken dat er door de jaren heen ook onnodig veel is verdwenen. Zeker in het westen van de provincie Utrecht. Ik denk dat het langzaam aan tijd gaat worden om bepaalde gebouwen, bunkers e.d. uit WOII op de lijst van rijksmonumenten te gaan plaatsen. Anders wordt WOII helemaal iets dat je alleen nog maar kunt vinden in boeken.
Dat ben ik helemaal met je eens! Vorig jaar is de grote V149 bunker op het 24 oktoberplein in Utrecht nog gesloopt om plaats te maken voor een grotere uitvoegstrook, helaas...
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

Duitse bunkers in Utrecht deel III

MG bunker Marnixlaan (Utrecht)

Het gaat hier om dezelfde type bunker die op de Keulsekade staat.Tijdens de oorlog zijn er van dit type bunker meerdere gebouwd in Utrecht om het hoofdkwartier te beschermen. De bunker op de Marnixlaan is tegenwoordig bijna onzichtbaar omdat hij helemaal begroeid is en in een achtertuin staat. De bunker is vanaf de weg langs de sportvelden nog net te zien als je heel erg goed kijkt. (kaart)

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

Monumenten Utrecht

Oorlogsmonument Zuilen (Utrecht)

Het oorlogsmonument in de Utrechtse wijk Zuilen herinnert aan de 18 inwoners van de wijk die tijdens de oorlog zijn omgekomen. Op het monument staat het volgende:

'' Zuilens bevolking heeft dit monument gesticht om de nagedachtenis te eren van de gevallenen in de oorlog en in het verzet tegen de overweldiger''

Het monument is te vinden op het Prins Bernhardplein en staat tegen over de Bethel kerk.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

Duitse bunkers in Utrecht deel IV

VF bunker Zandbrug (Utrecht)

In de Zandbrug aan de Oudegracht in Utrecht bevindt zich een Duitse VF observatie bunker. De bunker was bereikbaar via een tunnel die onder het café begint. De bunker is een aparte verschijning, zo in het midden van Utrecht en als je niet weet dat hij er is dan loop je er ook zo langs! De bunker wordt tegenwoordig gebruikt door het café voor het opslaan van hun goederen.

De bunker is goed te bereiken en is zeker de moeite waard om eens te bekijken als je in de buurt bent. Het beste te bereiken met de fiets of lopend! (kaart)

Afbeelding

Afbeelding
jurgen
Lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 17 okt 2007, 22:52

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door jurgen »

Dat is een aparte bunker, die heb ik nog nooit gezien!
Mooi. :)
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

jurgen schreef:Dat is een aparte bunker, die heb ik nog nooit gezien!
Mooi. :)
De locatie waar de bunker is gebouwd is inderdaad best wel apart! Hier een zelfde soort bunker in Katwijk:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mar10e
Lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 05 okt 2010, 19:43
Locatie: Ergens in NL...

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Mar10e »

Ow, wat leuk :D Ik weet hier in de omgeving ook nog wat te vinden. Zal ik dat ook plaatsen? Tenminste, als ik er tijd voor heb. Misschien in maart of zo :oops:
Без труда́ не вы́тащишь и ры́бку из пруда́.
Gebruikersavatar
Naamloos
Lid
Berichten: 275
Lid geworden op: 25 jan 2011, 19:47
Locatie: Utrecht

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door Naamloos »

Plofsluis Nieuwegein

Indsutrieterrein Plettenburg, Nieuwegein

Dit bijzondere bouwwerk werd in 1937 gebouwd nadat de bouw van het Amsterdam Rijnkanaal zorgte voor een bres in de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Het water van de verdedigingslinie zou (in geval van oorlog) zo via het kanaal kunnen weglopen. Als oplossing hiervoor begon men in 1937 met de bouw van de plofsluis. De plofluis (de naam zegt het al) moest gebouwd worden om in geval van oorlog er voor te zorgen dat het water van de Nieuwe Hollandse Waterlinie niet het Amsterdam Rijnkanaal in zou stromen. In de sluis zouden grote silo's komen gevuld met zand en stenen, die met behulp van een explosie in het water terecht moesten komen. Op deze manier zou zich onder de sluis een soort van dam moeten vormen.

De sluis is alleen nooit in gebruik genomen. In 1937 werd gestart met de bouw ervan, maar na de Duitse invasie van 1940 stopte de bouw ervan. Na de oorlog is de sluis ook niet meer afgebouwd omdat de de techniek van de waterlinie al te verouderd was. De sluis is ook nooit gesloopt omdat de kosten daarvan veel te hoog zouden zijn.

De sluis is heel erg goed te bereiken vanaf het Industrieterrein Plettenburg in Nieuwegein. Bij de sluis zijn een aantal informatie borden geplaatst en hij is goed te bezichtigen, en is zeker de moeite waard om eens te bekijken als je in de buurt ben! (kaart)

Afbeelding
Het Amsterdam Rijnkanaal is in 1981 verbreed...

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
mtdr
Lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 01 jan 2008, 21:43
Locatie: Gld

Re: Provincie Utrecht: Wat valt er allemaal te zien?

Bericht door mtdr »

Interessant om te lezen, graag meer!
Verzamel D-Day Soldbucher.
Plaats reactie