Hembrug karabijn

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aart
Lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 dec 2005, 22:47
Locatie: Overijssel

Hembrug karabijn

Bericht door Aart »

Toch maar een nieuw topic aangemaakt; leek me handiger

Ik heb de Hembrug karabijn (uiteraard keurig dichtgelast) inmiddels gekocht. Ook heb ik de vraag neergelegd bij het Legermuseum en het onderstaande antwoord gekregen:

Het stempel op de kolf is het acceptatiestempel. Dit werd op een wapen gezet als alle onderdelen in elkaar waren gezet en het eindresultaat goedgekeurd was voor opname in de bestanden van het leger. Indien dit stempel ouder is dan het stempel op het staartstuk, geeft dit aan dat het wapen niet oorspronkelijk in deze figuratie is afgeleverd, en dat diverse onderdelen op een later stadium bij elkaar zijn gezet. Ook het feit dat het staartstuk in Hembrug is gemaakt, en de kolf in Steyr geeft aan dat deze stukken niet origineel samen horen. Het houtwerk van het wapen is afkomstig van een karabijn no.3 Oud Model. Hier zou dus oorspronkelijk een lange handbeschermer bij horen. Voor wat betreft het staartstuk kan ik hier geen antwoord op geven.

Inmiddels heb ik het wapen uit elkaar gehaald en toen bleek dat aan de binnenkant van de kolf, dus niet zichtbaar als het wapen in elkaar zit, hetzelfde stempel staat als op de kamer (2532 D). De foto staat hieronder. Ik denk zelf dat een loop e.d. (alles nummergelijk) uit 1918 op een oudere Steyr kolf is gezet, die ze nog hadden liggen en ik denk dat dit ergens tussen 1918 en 1940 is gebeurd. Als de opzet was om het wapen meer verzamelwaarde te geven dan was het stempel wel duidelijker geplaatst. Hoewel het dus een samengesteld wapen is, zie ik het door de overgestempelde kolf wel als een originele Hembrug. Het bovenhout heeft er misschien wel ooit opgezeten maar dat is niet te achterhalen.
Bijlagen
BILD5769.JPG
3.JPG
2.JPG
2.JPG (12.23 KiB) 385 keer bekeken
Ik verzamel hoofdzakelijk geweren, bajonetten en helmen van voor 1945.

Ben op zoek naar een nette Nederlandse m34 mariniershelm (met opgesoldeerd anker); wie heeft er één te koop ?
Gebruikersavatar
zjopske
Lid
Berichten: 1443
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:37
Contacteer:

Re: Hembrug karabijn

Bericht door zjopske »

Inderdaad een mooi voorbeeld van Hollandse gierigheid.
Leuke karabijn, die staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Altijd op zoek naar Nederlandse foto`s van voor 1940!
Bekijk mijn vernieuwde website op: http://www.nederland-paraat.nl
Gebruikersavatar
Bolt Action
Lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 07 feb 2010, 22:56

Re: Hembrug karabijn

Bericht door Bolt Action »

zjopske schreef:Inderdaad een mooi voorbeeld van Hollandse gierigheid.
Leuke karabijn, die staat ook nog op mijn verlanglijstje.
Ze moesten het aantal wapenen op een manier op peil houden met de bezuinigingen.
Plaats reactie