Over een ADRIAN helm

Collecties met zowel Duitse als geallieerde militaria. Let op; nieuwe aanwinsten graag plaatsen onder ofwel as of geallieerd.
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Over een ADRIAN helm

Bericht door siegfried »

Hallo allen.

Reeds zeer lang zit ik met een zeer zware en nog steeds onbeantwoord gebleven vraag.

Ik ben in het bezit van 2 helmen, type Adrian, waarvan ik de determinatie niet ken, noch qua tijd, noch qua waar deze helmen werden gebruikt (WO2? Belgisch leger?)

De beschrijving is als volgt:
Type M26 Adrian, dus kam,helm,zwart lederen binnenwerk,zwarte kleur MAAR!!!! Het embleem: uit koper, bovenaan kroon, eronder een ridder op een leeuw, en daaronder de spreuk impavicum ferientruinae. En er zit dan natuurlijk nog een bruine kinriem aan.

Mocht deze beschijving bij iemand van jullie interesse hebben losgemaakt, aangezien ik twee dergelijke helmen heb, in perfecte doch gedragen staat (en heel lichtjes links en recht wat oppervlakkige plaatselijke roest), ben ik bereid er eentje van te ruilen tegen een WO1 type (in +- vergelijkbare staat) of een militaire M26helm WO2 (ook in vergelijkbare staat).
Natuurlijk zou een onweerstaanbaar bod eveneens een overweging kunnen zijn :-)

Groetjes
Siegfried
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

Blij dat het je toch gelukt is te registreren.

Groeten, Peter Moelans


Ik verplaats dit even naar de categorie 'Verzamelaars', daar is het beter op zijn plaats.
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

TNX

:)
Gebruikersavatar
Peter M
Lid
Berichten: 6271
Lid geworden op: 15 okt 2003, 18:09

Bericht door Peter M »

siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

De helm die daar te zien is, van 'la policia Belgica', dat is m idd.

Vraag blijft dan nog naar de ratio tempore. Dus van wanneer hij dateert.

Mercikes
Siegfried
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Hoi Siegfried, welkom hier.

Ik weet zeker dat onze Adrian expert Adrian je kan helpen of anders misschien Steelpots of Anzac16,

Mogen we foto's zien van je collectie?
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Je embleem doet me denken aan één of andere militaire school uit de vijftiger jaren.
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

Hey,

Bedankt al voor jullie reacties.

Wat de militaire school betreft, dat betwijfel ik, aangezien vanaf de jaren 50 het Tommy-model zijn intrede heeft gedaan.
Bovendien heb ik dan net nog de link gekregen inzake adrian-helmen, waar wordt verteld dat het een type van de politie is.

Vraag blijft de datering.

Groetjes
Glenn Janssens
Lid
Berichten: 2132
Lid geworden op: 29 sep 2003, 17:26

Bericht door Glenn Janssens »

Vergeet niet dat de rijkswacht dit model nog lang hebben gedragen.
En de rijkswacht viel tot enkele jaren terug nog onder het commando van het leger.
Dus met militaire school bedoel ik ook scholen die opleiding gaf aan politionele eenheden zoals de rijkswacht.
Maar ik kan er evengoed dik naastzitten.
Maar zwart van kleur en een koperkleurige embleem doet me sterk vermoeden aan een militaire opleidingschool voor rijkswachters.
Gebruikersavatar
Roel R.
Lid
Berichten: 5675
Lid geworden op: 21 sep 2003, 01:50
Contacteer:

Bericht door Roel R. »

Siegfried, kun je geen foto's maken? Ik wil ze wel voor je plaatsen als je dat zelf niet lukt!
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

Inzake Adrian:

Je kunt gelijk hebben...vraag is waar ik hieromtrent zekerheid kan vinden. Trouwens, de rijkswacht, die idd altijd onder de reserve van het leger hebben gevallen, hadden id Adrianhelmen, maar dan het type met de leeuwekop ed., dus mod1926, doch in het zwart. Een dergelijke heb ik ook liggen. Dus veel meer opties dan de politie blijven niet meer over.
En waarom zouden ze op een militaire school met een ander type embleem werken, dan de "normale" helmen?
Wat er ook van is, ik hoop ooit eens zekerheid te krijgen hieromtrent...niet alleen inzake de ratio materiae, doch ook tempore.

Inzake foto's op het net: 2zaken:
Vooreerst, mijn toestel funcioneert momenteel niet(compatibiliteitsproblemen met de windowsversie). Bovendien mannekes zit ik in volle examens aan de universiteit :( :shock: :|

Dus foto's, das pas voor volgende week.

Ik hoop echt dat jullie gebeten zijn om te weten, en ook nog wat zoeken naar een determinatie van m'n helm...ik kan anders hier nergens mee terecht hé (en nu iedereen samen: "ooooooohhh") :wink:

Groetjes
Siegfried
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

kheb dit model al veel gezien, een belgische poltie helm
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

Fantastisch! Een bevestiging van het vermoeden...

Je hebt toch geen weet (of iemand van je kenissen) van de datering van deze helm? Want ik kan me perfect inbeelden dat het een helm is van bv. het interbellum...


Groetjes
Siegfried
sander vw
Lid
Berichten: 1687
Lid geworden op: 06 mei 2004, 19:27
Locatie: belgie

Bericht door sander vw »

wo2 type, de politie va, wo2 (de belgische) het model weet ik niet, maar zeker wo2, die werdenb zwart geschildert voor de politie
groeten sander
siegfried
Lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 19 jun 2004, 19:13
Locatie: België

Bericht door siegfried »

Wat er ook van is,

Ik zeg het nogmaals, ook al is dit geen forum voor verkoop (excuses dus):

Deze helm is te ruil (liefst niet te koop). Waarom? Omdat ik hem 2 keer heb :P En bovendien: 2 keer in dezelfde staat. Er is in de kam zelfs geen lichtst deukje te zien. Elders ook niet hoor, maar meestal is het de kam die het zwaarst te lijden heeft.

Tegen wat is hij te ruil?
Tegen hetzelfde type maar dan van het Belgische leger, liefst WO1, mag ook WO2 zijn. In extenso mag het er eentje van de Rijkswacht zijn, in zelfde staat als mijn beschrijving helemaal eerst bericht van dit topic.
(de mijne van de Rijkswacht is nl. in mindere staat...)

Groeten
Siegfried
Plaats reactie