RAF cap

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Plaats reactie
trouborst
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011, 20:21

RAF cap

Bericht door trouborst »

hallo,

zou iemand mij kunnen vertellen ofdat dit een orginele RAF cap is uit de oorlog, voordat ik een miskoop zou doen

er staan in de binnenkant geen stempels van een jaartal of size

ik hoor het graag als iemand mij op de hoogte kan brengen van deze cap

mvg
trouborst
Bijlagen
raf 2.jpg
raf 1.jpg
raf.jpg
utmi
Lid
Berichten: 805
Lid geworden op: 17 jan 2006, 15:01
Gegeven: 1 keer
Ontvangen: 19 keer

Re: RAF cap

Bericht door utmi »

De George VI kroon op het embleem is in wo2 gebruikt, echter tot 1952...
Zonder jaartal kan je dus beide kanten op. De meesten geven het de voordeel van de twijfel...dan is het dus kijken naar de materialen en constructie van de pet (Plastic?!). Daarvoor moet je hem echter in de hand hebben. Kinbandje is van leer gemaakt bij deze pet dus dat is positief en vanaf de foto's vind ik hem er goed uitzien...ik zou echter graag de binnenkant zien!
Their name liveth for evermore
trouborst
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011, 20:21

Re: RAF cap

Bericht door trouborst »

aan welke prijzen moet je denken bij een orginele cap en welke prijzen bij een naoorlogse

alvast bedankt voor de informatie en vervolg foto's komen zo spoedig mogelijk

mvg
trouborst
Gebruikersavatar
Jim
Lid
Berichten: 2057
Lid geworden op: 09 aug 2004, 03:56
Locatie: Budel
Ontvangen: 25 keer

Re: RAF cap

Bericht door Jim »

De RAF officiers petten werden niet door de RAF aan officieren uitgereikt. Een officier kreeg een kleding toelage. Daarvan kocht hij bij een kleermaker uniformen en petten. De wat beter in het geld zittende officieren gingen naar een duurdere kleermaker. Deze kleermakers hadden richtlijnen waaraan kledij en petten moesten voldoen.
Dus een offiers pet zal aan de binnenkant het embleem van de kleermaker hebben staan en in een uitzonderlijk geval misschien nog een datum.
Er is wel een groot verschil er bestaan vroege en laat oorlogse petten. De vroeg oorlogse petten daar was de klep aan de binnenkant groen. Later in de oorlog moest de klep aan de onderkant ook voorzien zijn van stof.

Vroeg oorlogsmodel:
Afbeelding

Laat oorlogsmodel:
Afbeelding

En het embleem op de getoonde pet heeft inderdaad een embleem dat tot 1952 werd gedragen (Koningskroon)
Zo is het dus mogelijk dat een pet uit de oorlog later voorzien werd door een embleem met de kroon van de koningin.

Ik heb de petten te koop gezien vanaf 90- 120 euro voor een redelijke tot mooie staat. zaken als maat (hoe groter hoe beter) staat (verkleurd, versleten, alles nog heel ) naam van al dan niet een bekendere officier dragen natuurlijk bij aan de prijs.
And not all the monkeys are in the zoo.
Every day you meet quite a few. (Swinging on a Star) Anne Shelton 1944
trouborst
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011, 20:21

Re: RAF cap

Bericht door trouborst »

dit is nog een beloofde foto van de binnenkant
Bijlagen
GetAttachment.jpg
GetAttachment.jpg (7.08 KiB) 594 keer bekeken
trouborst
Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 apr 2011, 20:21

Re: RAF cap

Bericht door trouborst »

de binnenkant van de klep is niet overtrokken met stof maar zwart van binnen
Plaats reactie