sovjet ww2 militaria

Laat je collectie en nieuwe aanwinsten geallieerde militaria (en neutrale landen) zien
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

racefiets schreef:Leuk, heb er zelf ook 2 maar wat noem jij eerste model? Eerste model is toch de bayonet voor de SVT38 en die is langer dan die voor de SVT40.
foto van internet :
vlnr ;
svt38
svt40 2e model
svt40 1ste model
Bijlagen
svt38 and svt40 2model and svt40 1model.jpg
Gebruikersavatar
racefiets
Lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: 20 jul 2006, 15:46
Gegeven: 4 keer
Ontvangen: 37 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door racefiets »

Eigenlijk een beetje vreemd dat de wijziging in de schede terug zou zijn naar het model van de SVT38. Met andere woorden een wijziging naar een duurder en minder makkelijk te produceren model. Die druppel en de wijze om het leertje te bevestigen. Als er iets gewijzigd is dan zou het eerder zijn om het productieproces te vereenvoudigen en te versnellen.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

racefiets schreef:Eigenlijk een beetje vreemd dat de wijziging in de schede terug zou zijn naar het model van de SVT38. Met andere woorden een wijziging naar een duurder en minder makkelijk te produceren model. Die druppel en de wijze om het leertje te bevestigen. Als er iets gewijzigd is dan zou het eerder zijn om het productieproces te vereenvoudigen en te versnellen.
Helemaal mee eens, ik heb het ook niet verzonnen. Sla de grote sovjetmilitaria boeken er maar op na. Zo staat het overal vermeld. Of het inderdaad ook daadwerkelijk zo is, is altijd afwachten.
jevader
Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2011, 22:56

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door jevader »

frei verkoop jij ook een russische bontmuts met dat nep bont ?
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

jevader schreef:frei verkoop jij ook een russische bontmuts met dat nep bont ?
Nee sorry, die heb ik niet te koop. Ik verkoop eigenlijk weinig. Heb voor enkele jaren mijn collectie opgeruimd en toen het overgrote gedeelte van mijn Duitse en vrijwel alles van mijn Britse en US verzameling verkocht/geruild. Daarna zo goed als niets meer.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

set patroontassen voor de mosin nagant
Bijlagen
DSCI4213klein.JPG
DSCI4211klein.JPG
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Sovjet winterjas uit 1945.
Bijlagen
DSCI3862 k.jpg
DSCI3857 k.jpg
DSCI3858 k.jpg
Gebruikersavatar
asjemenou
Moderator & Beste Avatar 2009
Moderator & Beste Avatar 2009
Berichten: 4873
Lid geworden op: 26 apr 2005, 16:35
Gegeven: 55 keer
Ontvangen: 99 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door asjemenou »

Vreemd genoeg was dit topic mij nog niet opgevallen. Ik moet zeggen dat je een bijzonder mooie verzameling hebt. Ik denk dat je daar dan ook al enige jaren mee bezig bent.
De M36 Tankhelm had je in vele varianten qua kleur en sluitingen. Wat de kleur van jouw tankhelm betreft, ik denk dat hij door de oorspronkelijke drager is gebleekt. Dit was gedurende de oorlog een soort van modeverschijnsel onder de Sovjet tankbemanningen om dit te doen. Een (door de zon) gebleekte tankhelm gaf aan dat je een flink ervaren tanksoldaat was. Het is een soort van Sovjet versie van de Amerikaanse 50 mission crush cap.
Ga serieus om met het WOII forum. Dan houden we het forum voor alle leden interessant!
Gebruikersavatar
rammsander
Lid
Berichten: 1011
Lid geworden op: 31 mar 2010, 15:25
Gegeven: 12 keer
Ontvangen: 9 keer

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door rammsander »

Mooie collectie heb je zo samen bij een gebracht! :)
Eripiendo victoriae prosum. "Al helpende dien ik de overwinning"

http://oorlogsleven.jimdo.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

asjemenou schreef:Vreemd genoeg was dit topic mij nog niet opgevallen. Ik moet zeggen dat je een bijzonder mooie verzameling hebt. Ik denk dat je daar dan ook al enige jaren mee bezig bent.
De M36 Tankhelm had je in vele varianten qua kleur en sluitingen. Wat de kleur van jouw tankhelm betreft, ik denk dat hij door de oorspronkelijke drager is gebleekt. Dit was gedurende de oorlog een soort van modeverschijnsel onder de Sovjet tankbemanningen om dit te doen. Een (door de zon) gebleekte tankhelm gaf aan dat je een flink ervaren tanksoldaat was.
Mijn sovjet russische collectie heb ik eigenlijk naast de andere "gebruikelijke" collectie's van duitsland, engeland, amerika e.d. opgebouwd. Het liep er een beetje naast en had geen prioriteit. Uiteindelijk heb ik het overgrote deel van mijn collectie (over de 30 complete uniformen van allerlei landen met veldkarren, veldkeukens, motor e.d) van de hand gedaan en het russische, hongaarse en een gedeelte van mijn finse collectie behouden.
Kan nog altijd genieten van duitse, engelse of amerikaanse collecties maar voor mij persoonlijk had ik het wel gehad. In de loop der jaren is voor mij de interesse steeds meer richting de meer onbekende landen gegaan. Het verzamelen is moeilijker geworden maar daarmee tevens ook weer leuker.

Dank je voor de info over de tankhelm, dat wist ik nog niet. Ik was in de veronderstelling dat ze samen met een zomeruniform hiervoor ook een tankhelm hadden ingevoerd. In het boek ''Uniforms of the soviet union 1918-1945" van David Webster & Chris Nelson wordt wel gesproken over een zwart/grijse tankhelm en een khaki kleurige canvas tankhelm. Ik heb altijd gedacht dat ik die had.
Zo zie je maar weer, je leert altijd bij.
Bedankt !
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

rammsander schreef:Mooie collectie heb je zo samen bij een gebracht! :)

Dank je, zal zo nu en dan weer een paar andere items posten.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Russisch gevechtsmes
Bijlagen
DSCI4152klein.JPG
DSCI4153klein.JPG
Gebruikersavatar
magicdutchmen
Lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 08 aug 2007, 19:09
Contacteer:

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door magicdutchmen »

Zeer mooi spul!!
Weer eens wat anders dan Duits.
Keep posting plz.
http://warhelmets.nl/
Op zoek naar Nederlandse helmen pre 40.
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Goed boek voor de sovjet ww2 verzamelaar.
Uitgegeven door Histoire & Collections.
Engelstalig !
Bijlagen
boek1.jpg
boek2.jpg
boek3.jpg
frei
Lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:30

Re: sovjet ww2 militaria

Bericht door frei »

Orde van de Rode ster en een vroeg model Garde embleem.
Bijlagen
DSCI5064 k.jpg
Plaats reactie