Duits GM-30 Gasmasker.

Vragen en antwoorden over (nog) onbekende objecten die vermoedelijk WOII gerelateerd zijn.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Uncle Goose »

Erik S. schreef:Ik heb hier net nog 3 bussen onder water gehouden, en nee. Ze zijn NIET waterdicht, ze staan nu te drogen op de vensterbank. Ik denk zelf dat de rubberen ringen óf helemaal fantasie, óf na-oorlogs enkel gebruikt zijn. Opvallend om te zien dat de D stempeling pas na het hele afrikakorps verhaal erin gekomen is.
Tja, Het lijkt me stug dat het om stofdichtheid gaat omdat er niet echt een verschil is met andere bussen zonder de D markering. Ik heb wel al enkele exemplaren gezien met een rubberen ring erin, of dat deze origineel waren of niet kan niet geverifieerd worden.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Schijnwerper »

Nu we er toch weer op door gaan :) Het verschil is wat ik zelf geconstateerd heb met die D Gasmasker bussen, dat je er een rubberenring in kan zetten die past heel goed in de deksel, en gaat dan goed dicht is dan zeker lucht en beperkt waterdicht.
De bussen zonder die D daar kan je bijna gaan rubberering in zetten (deksel is minderdiep te weinig ruimte ), dan gaat ie niet meer goed dicht.
Heb namelijk zo'n rubberenring die komt uit een Bundeswehr 1965 gasmaskerblik.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Uncle Goose
Lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 22 jul 2009, 20:41
Locatie: Gentbrugge (België)
Contacteer:

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Uncle Goose »

Op de website van Johannes Möller (gasmasklexikon) staat er trouwens een rubberen ring met een oorlogsdatum, ze zijn dus wel degelijk gemaakt tijdens de oorlog.
Verzamelaar van gasmaskers, alle landen en alle tijden. Momenteel ongeveer 400 verschillende gasmaskers in de collectie.
Gebruikersavatar
Schijnwerper
Lid
Berichten: 688
Lid geworden op: 15 jul 2007, 04:07
Locatie: NH
Ontvangen: 4 keer

Re: Duits GM-30 Gasmasker.

Bericht door Schijnwerper »

Ja dat klopt,op marktplaats stonden een tijdje geleden een aantal tekoop uit 38 op de ring gestempeld.
Böse Menschen haben keine Lieder.
Voorheen bekend als "Destruction" op dit forum.
Plaats reactie