WH veldfles '44

Algemeen over het verzamelen van asmogendheden militaria: waar moet je op letten, tips, naslagwerk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wessel
Lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 14 sep 2006, 09:42
Locatie: België

WH veldfles '44

Bericht door wessel »

Beste forumleden

Ik heb een vraag i.v.m. een laatoorlogse veldfles, meer bepaald over de samenstelling van de bakelieten dop.

http://hiscoll.com/shop/viewphoto.php?x=4

In de bovenstaande link alsook op de 1e foto onderaan zien jullie een veldfles die ik op het oog heb. Hij is van maker GFC (Julius Posselt - Reichsgau Sudetenland). Op de bovenste markering zie je onderaan het cijfer '31'. Op basis van het boek 'Kunststoffe' van W. Darrin Weaver, waarin ook een gelijkaardig exemplaar staat, maar dan met (zeldzamere?) groene dop leerde ik dat dit getal een markering vervangt die de traditionele samenstelling van de dop weergeeft.

http://winkel.militariaplaza.com/

Bij Militariaplaza (foto 2 onderaan) zien we een gelijkaardig exemplaar, maar dan van 1943. Je ziet dat men hierin wel nog de 'S' markering weergeeft wat dus slaat op een soort kunsthars met zaagsel. Het is niet goed te zien, maar ik denk dat men hier ook de '1W' stempel van Julius Posselt nog gebruikt.
Ik neem aan dat de '31' op de fles van '44 dus een equivalent is voor de 'S' markering.

Wat zou de reden geweest zijn voor die vervanging alsook het weglaten van de nummer-letter combinatie? Ik weet wel dat men in de laatste oorlogsjaren minder aanwijzingen gaf in de MPD stempel wat betreft de gebruikte materialen van een bepaald voorwerp, omdat een voorwerp dan niet voldeed aan bepaalde productienormen.

Groeten

Wessel

==> Bij deze de foto's van de veldflessen.

1.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

2.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
coco
Lid
Berichten: 3516
Lid geworden op: 20 dec 2007, 21:10
Locatie: Land van Heusden en Altena

Re: WH veldfles '44

Bericht door coco »

Ik meen dat die 31 voor iets anders staat dan die S, moet je even in dat boek kijken staat er in beschreven heb hem zo 1,2,3 niet bij de hand zelf.
Altijd opzoek naar Duits papierwerk met K-nummers '951 t/m 957' en '2517'!
Plaats reactie