Geruchten Noordereiland

Algemene vragen over de Tweede Wereldoorlog; ook bedoeld voor ongeregistreerde forumbezoekers.
Plaats reactie
ThomasVisser
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2011, 18:37

Geruchten Noordereiland

Bericht door ThomasVisser »

Dag lezers,

Afgelopen week heb ik een kaart gevonden van het Noordereiland in Rotterdam.
Het lijkt er op dat de kaart een route aangeeft die wijst naar een ondergrondse bunker die
tijdens de 2e wereldoorlog is gemaakt..

Weet iemand hier iets vanaf?
Ik ben heel beniewd.. misschien wel een nieuwe ontdekking?

Alvast bedankt,

Thomas Visser
Gast

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door Gast »

Ik woon zelf in Rotterdam en mijn opa vertelde vroeger altijd dat hij Noordereilanders niet vertrouwde.
Dat ze met iets geheims bezig waren, maar niemand wist precies wat.
Klinkt wel 'creapy' dat jij dan zo'n kaart vindt..

Ik zal een nagaan bij mijn opa of hij iets meer weet

MT.MEIJER
ThomasVisser
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 jun 2011, 18:37

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door ThomasVisser »

Dag lezers,

Volgens mij is die kaart echt iets groots..
Ik heb contact gehad met het NIOD in Amsterdam.
Ze denken op een spoor te zitten van een grote ontdekking!

Ik laat snel meer weten.

Thomas Visser
Gebruikersavatar
The Viking
Lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 apr 2011, 16:00
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door The Viking »

Hallo Thomas...,

Spannende ontwikkelingen op een klein stukje Rotterdam.

Mijn oma & opa woonde op het Noordereiland en moeder is geboren op de Maaskade. Bij het bombardement zijn zij hun huis kwijt geraakt. Hebben even bij mijn oma's moeder gewoond, maar kregen al snel weer een huis toegewezen op het Noordereiland in de Feijenoordstraat (paralel aan de spoordijk). Hier hebben zij gewoond tot 1955.

Mijn moeder was 9 toen de oorlog uitbrak en kan zich HEEL veel herinneren van die tijd. Zij leeft gelukkig nog en misschien kan ik haar wat vragen stellen als je wil?

Laat het me maar weten in een PB.

Gr. Gertjan 8)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door Alex »

Een ondergrondse bunker op het Noordereiland?? Dan vraag ik mij toch af waar ze die gebouwd zouden moeten hebben, omdat het Noordereiland redelijk vol gebouwd staat.
En ik weet niet hoe het zit met het grondwater? Ligt natuurlijk midden in de maas! Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat het misschien een publieke schuilkelder is geweest of iets dergelijks.

Maar je weet nooit!!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
appelflap
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 jul 2011, 09:07
Locatie: hasselt

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door appelflap »

Alex schreef:Een ondergrondse bunker op het Noordereiland?? Dan vraag ik mij toch af waar ze die gebouwd zouden moeten hebben, omdat het Noordereiland redelijk vol gebouwd staat.
En ik weet niet hoe het zit met het grondwater? Ligt natuurlijk midden in de maas! Het enige wat ik mij voor kan stellen is dat het misschien een publieke schuilkelder is geweest of iets dergelijks.

Maar je weet nooit!!
Als we op wiki het NAP opzoeken Normaal Amsterdamse Peil (zo zou nederland dan zonder dijken er uit zien) http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ne ... ensNAP.PNG we zien dat rotterdam vrijwel onder water ligt. dus dat betekent ook dat de grond water stand ook aardig hoog moet staan.
het zal mij niks verbazen als er een tunnel is dat hij tot de nok vol zit met grondwater.
Tuurlijk het water is wel wat verandert sinds 1940/1945 maar toch nu zal het er zo uit zien.http://www.trampoline-inbouwen.nl/aanda ... rdrainage/ Bij rotterdam staat het water minder dan 0 meter.
dus mijn conclusie is als je op zoek gaat naar die tunnel neem een pomp mee :) .
excuses als ik het fout heb...

mvg arjan
Weet iemand nog dingen van Overijssel in de oorlog? Laat het me weten! Alvast bedankt
peerman

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door peerman »

Ik werk zelf op het Noordereiland dus ben wel benieuwd waar de bunker zich zou moeten bevinden. Is het mogelijk om de kaart te uploaden? Kan ik in m'n pauze is gaan snuffelen op het eiland. Als uploaden niet kan/mag kan je dan wel aangeven waar het ongeveer zit?

mvgr.

Peter
Gebruikersavatar
Alex
Beste Signature 2007
Beste Signature 2007
Berichten: 2352
Lid geworden op: 04 jun 2005, 12:20
Locatie: hellevoetsluis

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door Alex »

Ben ook wel benieuwd wat hier nou uitgekomen is!
Retreat?!? We're just advancing in another direction..
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Lid
Berichten: 3667
Lid geworden op: 25 jan 2009, 21:01
Locatie: Middelburg

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door Jan Klaassen »

Als het NIOD al stelt dat het een ontdekking kan zijn, dan moet het wel iets zijn. Dat zullen ze toch niet bij ieder kaartje met wat potloodstrepen zeggen...
Niemand hat die Absicht, eine Mauer zu errichten! - 1961
Gebruikersavatar
Jolijn
Lid
Berichten: 546
Lid geworden op: 26 nov 2010, 19:02

Re: Geruchten Noordereiland

Bericht door Jolijn »

Jan Klaassen schreef:Als het NIOD al stelt dat het een ontdekking kan zijn, dan moet het wel iets zijn. Dat zullen ze toch niet bij ieder kaartje met wat potloodstrepen zeggen...
Idd, ik ben zeer benieuwd wat dit gaat worden!
Plaats reactie